Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Rychlé vozy jezdily zlínskými ulicemi už ve třicátých letech

  7:23aktualizováno  7:23
Deset let patří páteční městský okruh k největším atrakcím Barum Rally. Málokdo ovšem ví, že závodní auta se ulicemi Zlína proháněla už za první republiky.

Vozy jely i Bartošovou ulicí. | foto: Státní okresní archiv Zlín

Start mezi Tržnicí a Kongresovým centrem, pak kolem kostela a dále přes Kvítkovou ulici, Lešetín a Podvesnou až k nemocnici Tomáše Bati, následně přes Zálešnou a Kúty, potom kolem sokolovny, přes Dlouhou ulici na Zarámí a přes Bartošovu a Soudní ulici zpět k místu startu.

To by byla městská rychlostní zkouška, co říkáte? V dnešní době to (asi) není možné, protože by zavřela téměř celé město. Ale v roce 1933 to šlo. Právě takovou trasu měl městský okruh, který měřil 6,82 km a jel se pod názvem I. Okruh Zlínem.

Fotogalerie

„Mít takovou erzetu, to by byla pecka,“ poznamenal Tomáš Kostka, který na letošní Barumce obhajuje třetí místo.

Prvorepublikoví pořadatelé se inspirovali slavným závodem v Monaku, který rovněž vedl ulicemi města. Co je vůbec vedlo k tomu, že se rozhodli uspořádat takový závod?

Za prvé šlo samozřejmě o propagaci značky Baťa. Firma vyráběla pneumatiky a začala podporovat závody. Její zaměstnankyní byla i slavná závodnice Eliška Junková.

Druhým impulsem mohl být velký zájem o účast v jízdě spolehlivosti Valašskem, která vedla přes Zlín. A za třetí to byl rozvoj automobilismu v regionu. Ve Zlíně připadalo ve stejném roce 40,2 osoby na jedno auto, zatímco v Praze to bylo 46 lidí.

„Náš zlínský závod bude jedním z prvních podniků v ČSR, kdy bude závoděno ulicemi města, podle vzoru monackého,“ píše dobový tisk.

Po úspěšné premiéře Okruhy Zlínem skončily

Měsíc před závodem začala velká informační kampaň, noviny přinášely snímky nejzajímavějších míst. Přihlásilo se 85 účastníků v automobilech i na motocyklech, dorazila kompletní československá špička.

„Protože šlo o národní závod, pořadatelé museli odmítnout několik zahraničních zájemců,“ upozornil ředitel Státního okresní archivu ve Zlíně David Valůšek, který se historii automobilových závodů ve městě věnuje.

Trénink se uskutečnil den před závodem. Stejně jako dnes se trénovalo v nezvyklých časech. V sobotu od tří do pěti ráno. I tento termín přilákal spoustu diváků.

„Důvody byly dva. Už brzy ráno byl ve městě velký provoz, navíc se konal trh, na který se sjížděli prodejci z okolí,“ vysvětlil Valůšek.

Organizátoři pochopitelně nezapomínali na bezpečnost. Staralo se o ni třicet policistů, padesát četníků a dvě stovky hasičů.

Deštivý závod ovládl v hlavní kategorii Zdeněk Pohl na osmiválcovém Bugatti, ovšem rychlejší byl motocyklista Brand na Jawě.

Úspěšnou premiérou překvapivě historie Okruhů Zlínem skončila. O rok později se jel první ročník Zlínské osmy, která už nebyla klasickým městským okruhem, ale vytvářela pomyslnou osmu s křížením ve městě.

Na tuto tradici navazují organizátoři Grand Prix Bugatti, která i letos Barumku ozdobila. Historické vozy vyrazily na trať městského okruhu v pátek navečer jako předvoj hlavního závodu.





Hlavní zprávy

Další z rubriky

Antonín Honejsek ze Zlína slaví gól.
Hokejisté Zlína prohráli s domácím Přerovem, přesto ovládli Zubr Cup

Hokejisté Zlína v závěrečném utkání Zubr Cupu prohráli na ledě pořádajícího Přerova 3:4 v prodloužení, přesto ovládli se sedmi body turnaj. Přerov se díky...  celý článek

Patrik Šimko
Emoce s Barošem si Šimko užil a těší se na sparťana Lafatu

Stoperem se stal teprve letos v létě z nouze, ale přeškolení z levého beka mu vůbec nevadí. Naopak, v posledním utkání proti Ostravě (5:2) bylo na obránci...  celý článek

Sparťanský kanonýr David Lafata (vlevo) a Jan Navrátil ze Slovácka
Nabuzené Slovácko si na Spartu věří, Lafata může hrát 400. zápas v lize

Předvést hezkou hru, dát víc než jeden gól a zvítězit. Fotbalová Sparta si pro páteční předehrávku 4. ligového kola proti Slovácku dává cíle, které se jí v...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.