(Ilustrační snímek).

(Ilustrační snímek). | foto: Martin Stolař, MAFRA

Soutěž za sedm miliard na autobusové dopravce chce Čunek vypsat znovu

  • 0
Hejtman Zlínského kraje Jiří Čunek z KDU-ČSL chce zrušit výběrové řízení na autobusové dopravce, které nachystala bývalá krajská koalice v čele s ČSSD. Nelíbí se mu nastavené podmínky soutěže.

Minulé vedení kraje výběrové řízení zveřejnilo letos v červenci (psali jsme zde). Čunek ale některé podmínky tendru za sedm miliard korun považuje za vágní a pro Zlínský kraj nevýhodné.

„S největší pravděpodobností soutěž zrušíme a budeme ji vypisovat znovu. Jsou v ní podmínky, které by se kraji nemusely vyplatit. Jde o strašně moc peněz,“ upozornil Čunek. Dodal, že krajská rada by měla o soutěži rozhodnout do dvou týdnů.

Nové vedení kraje (KDU-ČSL, ANO, STAN, ODS) si aktuálně dělá podrobný rozbor soutěže.

„Daleko přísněji musíme posuzovat, jaká bude obměna autobusů, jak budou vybavené. Je také třeba, aby byla soutěž co nejotevřenější a kraj byl pánem celé situace,“ doplnil Čunek.

Po regionu jezdí v současné době autobusoví dopravci, jež před lety kraj přímo oslovil a platí jim ztráty, které prokážou. Ročně je to více než 300 milionů korun, na což musejí přispívat i obce.

Cena nemusí mít takovou váhu, jako ve vypsané soutěži

Soutěží by se měly snížit náklady na kilometr jízdy, jež jsou dnes kolem 30 korun.

„Potřebujeme, aby lidé více využívali regionální dopravu, která jim ale musí jít naproti,“ zdůraznil Čunek.

Současně ale naznačil, že cena nemusí být tak zásadním kritériem jako v původní soutěži, kde měla váhu 90 procent.

„Pak by mohl někdo říct, že má právo vyhrát i se ‚žebřiňáky‘, protože je nejlevnější,“ nastínil Čunek.

Deset procent v aktuálním tendru se týkalo požadavku na to, aby byla část vozů bezbariérová a s klimatizací.

„Chceme, aby se výrazně zvýšila kvalita cestování. Očekávám, že už v první fázi bude jezdit po kraji padesát procent nových autobusů,“ okomentoval letos v létě tendr bývalý krajský radní přes dopravu Jaroslav Kučera z KSČM.

Zdůrazňoval i to, že jízdné bude jednotné u všech dopravců a bude ho určovat kraj.

Nejpozději v roce 2018 musí být dopravce vysoutěžený

Zrušení výběrového řízení, které ještě není uzavřené, Kučera nechápe.

Jízdní řády

Jízdní řády vlaků, autobusů a MHD zdarma

„Jsem zásadně proti zrušení soutěže. Jestli jde o drobné věci, dá se upravit dokumentace. Soutěží se sníží náklady, a čím později bude, o to víc to bude pro kraj ekonomicky nevýhodné,“ upozornil Kučera.

Navíc v souladu s evropským právem by měl kraj mít nejpozději v roce 2018 linkové dopravce vysoutěžené.

„Je tam i přechodné období. Důležitější než termín je pro nás obsah soutěže,“ reagoval na to hejtman Čunek.

V soutěži jde o 19 milionů naježděných kilometrů ročně, ale rozdělených do šesti spádových oblastí: Zlín, Uherské Hradiště, Kroměříž, Vsetín, Valašské Meziříčí a Valašské Klobouky.

Dopravci případné zrušení výběrového řízení vítají

Zrušení výběrového řízení vítají autobusoví dopravci, jimž se některé podmínky nelíbily.

„Vnímám to pozitivně, bylo by to ku prospěchu věci,“ řekl zástupce ředitele pro autobusovou dopravu ČSAD Uherské Hradiště Ivan Kallus.

„Nelíbil se nám třeba požadavek na průměrné stáří vozů šest let, měl by být kolem osmi let. Čím je požadavek na stáří nižší, tím jsou ceny na dopravu vyšší, protože musíme kupovat nové autobusy,“ upozornil.

S tím souhlasí i šéf ČSAD Vsetín Oldřich Holubář, v jehož firmě mají autobusy průměrné stáří deset let.

„Vadila nám také podmínka, že musíme přistoupit k integrovanému dopravnímu systému, který ale v kraji zatím neexistuje,“ podotkl Holubář.

Jestli se výhrady autobusových dopravců potkají s Čunkovými, zatím není jasné. Pokud ale krajská rada rozhodne o zrušení tendru, nový vyhlásí příští rok.