Generální ředitel firmy Hamé Martin Štrupl

Generální ředitel firmy Hamé Martin Štrupl | foto:  Michal Sváček, MAFRA

Úspěch českého biatlonu byl rychlejší, než jsem čekal, říká šéf Hamé

  • 10
Společnost Hamé zřejmě brzy změní majitele, což by se na ní mohlo pozitivně projevit. Chce se dál rozvíjet a věří i ve zlepšení situace v Rusku a na Ukrajině, na niž doplácí.V rozhovoru pro MF DNES mluví ředitel potravinářské firmy sídlící v Kunovicích Martin Štrupl také o sponzorování českého biatlonu.

Jak se vaší společnosti daří?
Byl bych špatný manažer, kdybych neviděl šance na zlepšení. Firma je ale v dobré kondici. Zúročují se nám investice z minulosti, což je vidět v tržbách i v zisku. Loni mělo Hamé tržby 5,5 miliardy korun, což je o osm procent více než v roce 2013. Ale jsou oblasti, kde se můžeme zlepšit.

Které to jsou?
Bohužel nás omezují venkovní vlivy. Postihuje nás napětí na Ukrajině a v Rusku. Na tamních trzích se nám daří, cítíme tam však nejistotu. Velké starosti nám dělají kurzové výkyvy. Přitom tento trh je pro nás s ohledem na plány do budoucna klíčový. Pociťujeme také legislativní omezování od Evropské unie, především v marketingu a designu.

V Rusku máte vlastní výrobní závod, jak moc se u vás projevuje ekonomické embargo?
Zákazem tolik netrpíme. Pětaosmdesát procent zboží, které v Rusku prodáváme, tam také vyrábíme. Z dovozového zboží se omezení týká jen asi dvou položek, leča a výrobků s klobásou. Nicméně panující napětí na ruském trhu není dobré.

Situace se zatím moc nelepší, jak to vidíte do budoucna?
Věřím, že v oblasti ekonomiky vyhraje racionalita. Lepší se kurz rublu vůči zahraničním měnám. V Rusku jsme v oblasti paštik jedničkou na trhu, ale zdaleka ne s tak velkým podílem jako v Česku, kde zabíráme 80 procent trhu. Tady růst tolik nemůžeme, ale v Rusku je potenciál obrovský. Neprodáváme tam zdaleka všechny naše výrobky. Nejoblíbenější je naše paštika.

Paštika Májka letos slaví padesáté narozeniny. Máte ji rád?
Mám. Májka je synonymum pro paštiky, ikona, fenomén. Něco jako Kofola mezi limonádami nebo Red Bull mezi energetickými nápoji. Je skvělé mít takový výrobek.

Martin Štrupl

Je mu 38 let. Vystudoval podnikovou ekonomiku, management a logistiku na Vysoké škole ekonomické v Praze. První praktické zkušenosti získal ve strojírenské firmě Bratři Horákové. V roce 2001 nastoupil do nadnárodní firmy Norske Skog, kde pracoval na několika logistických projektech. Od roku 2004 působí ve společnosti Hamé, nejprve jako ředitel logistiky a distribuce, v lednu 2012 se stal generálním ředitelem celé skupiny Hamé. Je ženatý, má dvě děti. Jeho koníčky jsou cestování, tenis, cyklistika.

Jak se během půl století změnila její chuť? A musíte ji přizpůsobovat zákazníkům?
Chutě lidí se mění, proto nabídku Májek pořád rozšiřujeme. Už to není jedna paštika jako před rokem 1989, nabízíme různé druhy s příchutěmi, například s brusinkami, mandlemi.

Jsou lidé hodně rozmlsaní?
Jsou, což je ale dobře. Teď jdeme na trh s pomazánkami na bázi zeleniny, fazolí či ryb. Chystáme nové druhy trvanlivých paštik v plastovém obalu. Škála nabídky se rozrůstá také u jiných výrobců a my na to musíme reagovat. Jen Májek máme kolem dvaceti druhů, celkově pak kolem osmi set výrobků.

Od roku 2013 sponzorujete český biatlonový tým. To se vám v poslední době nejspíš prodražuje, když reprezentanti sbírají medaile na olympiádě i mistrovství světa, ne?
Sponzorská částka se s úspěchy navyšuje, to je pravda, ale jsme za to rádi. Myslíme si, že marketingově se nám to mnohonásobně vrací. Biatlonová mánie není jen u nás, ale ovládá i německy mluvící země či Rusko. Tamní lidé registrují, že jsme partner reprezentace. Navíc od loňska sponzorujeme také slovenský biatlon.

Proč jste se rozhodli pro podporu tohoto sportu už v době, kdy ještě mnoho lidí nezajímal?
Hamé dříve podporovalo zlínský hokej, což bylo tehdy adekvátní. Firma si budovala značku na tuzemském trhu. Když v roce 2007 s hokejem skončila, tak jsem si po letech řekl, že bychom se měli k podpoře sportu vrátit. Hamé za tu dobu přerostlo region, proto jsme hledali odvětví, které je atraktivní a bude mít přesah do zahraničí. Pak jsem se potkal s lidmi kolem biatlonu, s šéfem svazu Jiřím Hamzou, Gabrielou Soukalovou a dalšími.

Čím vás přesvědčili?
Byly to zajímavé osobnosti nejen z marketingového hlediska, ale i lidského. A uvědomil jsem si, že v Německu se stal před pár lety biatlon zimním sportem číslo jedna. Možná, že už je po fotbalu sportem číslo dvě absolutně. Předpokládal jsem, že to přijde i k nám. Když jsem s tím ale na začátku roku 2013 přišel, reakce kolegů nebyly úplně pozitivní. Rozmlouvali mi to.

Byl jste přesvědčený, že to vyjde?
Věřil jsem, že úspěch přijde, ale byl rychlejší, než jsem čekal.

Vývoj tržeb Hamé od roku 1991.

Vraťme se ještě k firmě. Jaké letos plánujete investice?
Jsme stále slušně zisková firma, musíme však splácet akviziční úvěry, což nás zatěžuje. Snažíme se modernizovat technologii v našich závodech, což je většinou spojeno se zavedením nového výrobku. Letos dáme do technologií 100 milionů korun. Dokončujeme třeba novou linku v závodě v Podivíně, kde budeme vyrábět sirupy a kojenecké nápoje. Splatíme také loňský nákup slovenského výrobce majonézy.

To je váš první výrobní podnik na Slovensku?
Na Slovensku jsme lídrem na trhu, ale výrobky tam dovážíme. Nákupem prešovské firmy Doma jsme získali tradiční značku a rozšířili nabídku našich výrobků. Rádi bychom uskutečnili i další akvizice, ale to už je otázka pro akcionáře.

Mluví se o prodeji firmy, kterou vlastní skandinávský investiční fond. Jak je transakce daleko?
Jsme v závěrečné fázi. Mohlo by se to uzavřít v horizontu měsíců. Zájemců je víc, od nás i z ciziny. Doufám, že to pro firmu bude pozitivní změna. Potřebuje nový impuls. Už nejsme regionální hráč, ale ještě ne globální. Pokud máme růst, potřebujeme podporu silného stabilního vlastníka.

Chtěli byste prosperovat ještě někde dál?
Zajímá nás Afrika, Asie. Už tamní trhy testujeme. Udělat byznys v Africe, pokud má být i zaplacen, ale trvá dlouho. Naše výrobky jsou přitom přímo předurčeny pro tamní trh. V Africe je obecně nedostatek potravin. Navíc tam nefunguje dobře distribuce, takže je důležitá trvanlivost a nezávadnost potravin. Celá řada našich výrobků to splňuje.

Kde už dnes v Africe působíte?
V Maroku, Tunisku, Alžírsku, Libyi, Egyptě, Ghaně. To, co se děje v severní Africe, ale obchodu moc nenahrává. Situace je na mnoha místech světa špatná. I na zmiňované Ukrajině, kde jsme si vybudovali solidní trh. Snažíme se ho držet, máme tam své lidi. Jenže když kurz měny spadne ze dne na den o padesát procent, tak se opravdu těžko obchoduje.