Firma, která vyrábí pražce v Uherském Ostrohu koupila novou linku.(Ilustrační snímek)

Firma, která vyrábí pražce v Uherském Ostrohu koupila novou linku.(Ilustrační snímek) | foto: Rosťa Jančar, Technet.cz

Pražce z Ostrohu dají práci dalším lidem, firma rozšiřuje výrobu

  • 6
Přední dodavatel železničních pražců v Česku, firma ŽPSV, má za sebou historicky největší investici. Do výrobny v Uherském Ostrohu pořídila moderní linku, která přinese více zakázek.

Jezdí po nich vlaky a tramvaje v celé republice. Betonové železniční pražce totiž v Uherském Ostrohu vyrábějí už šedesát let. Na cesty jich dodali celkem 42,6 milionu kusů. „Kdybychom z nich udělali jednokolejku, měřila by 26 tisíc kilometrů,“ vypočítal generální ředitel firmy ŽPSV Jan Spevák.

Teď chce být firma ještě výkonnější. Do výrobny v Uherském Ostrohu, která je jednou ze šesti poboček v Česku a má zde i své ředitelství, totiž koupili novou linku. Stála 150 milionů korun a patří k nejmodernějším v Evropě. „Pro celou firmu je to historicky nejvyšší investice,“ zdůraznil Spevák.

Společnost, která je jedním z hlavních dodavatelů pražců pro celou republiku, si od nového stroje slibuje více práce, nová pracovní místa i více zakázek. Což je dobrá zpráva pro celý hradišťský region. Především to znamená jistotu, že ŽPSV se nepřestěhuje jinam a lidé tak mají práci minimálně na několik let zajištěnou.

„Myslím, že zhruba polovina ze 160 zaměstnanců v této pobočce je místních,“ konstatovala starostka města Hana Příleská. A je pravděpodobné, že pracovníků bude potřeba ještě víc. „Zatím ale počet neumíme odhadnout. Bude záležet na zakázkách,“ naznačil ředitel.

Připravení jsou na vysokorychlostní tratě

Těch by mělo být rozhodně víc než dosud. Nová linka má špičkovou technickou úroveň a firma si ji nechala podle svých požadavků vyrobit v Belgii. Umí udělat například speciální pražce na vysokorychlostní tratě. Až se v Česku začnou stavět, budou v Ostrohu připravení.

„Zatím je to ožehavé politické téma, ale až se vše vyjasní, budeme nachystaní a věříme, že rozjedeme hromadnou výrobu,“ doufá Spevák.

Nová linka, která v Ostrohu zaplnila obrovskou halu, by měla zásadně změnit i výrobu pražců na běžné tramvajové nebo železniční tratě. Tam totiž směřuje více než devadesát procent zboží z ŽPSV. Jejich výroba bude díky lince kvalitnější, jednodušší, výkonnější a šetrnější k životnímu prostředí.

Stroj například umí vyrobit až 600 pražců za osm hodin. Zastaralé maďarské linky, na kterých ale zaměstnanci stále pracují, mají maximum nastavené na 320 kusů za směnu. K lince patří i mísící jádro na beton, které má obrovskou kapacitu a vystačí pro celou výrobnu. Je postavené tak, že z něj do okolí neunikne prach ani hluk.

„Linka je plně automatizovaná. Obsluha je potřeba hlavně v případě, že nastane porucha,“ doplnil Vladimír Láníček z ŽPSV.

Loni odešlo z firmy na různé stavby a cesty asi 250 tisíc kusů pražců. Letos by to mělo být více než třikrát tolik. Po kritickém období, které nastalo v letech 2009 až 2013, totiž ŽPSV výrobu znovu oživuje a rozšiřuje.

„Máme tolik zakázek, že jsme dokonce museli jednu starou linku, kterou jsme už odstavili, znovu vrátit do provozu. Pracujeme na tři směny včetně sobot a nedělí,“ připomněl generální ředitel.

Pražce z nové linky ale na železniční trať neodjedou hned. Stroj bude ve zkušebním provozu a Správa železniční dopravní cesty výrobky otestuje kvůli bezpečnosti. Trvat by to mělo minimálně do konce letošního roku.

Firma ŽPSV funguje od 60. let a je jedním z největších dodavatelů betonových výrobků v republice. Do zahraničí míří jen zlomek produkce. Zaměstnává asi 800 lidí, z toho 160 v Uherském Ostrohu.