Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Světla z Valašska dobyla svět, zpívali pod nimi Mick Jagger či Madonna

  11:17aktualizováno  11:17
Ladislav Petřek si coby dýdžej v 90. letech podomácku sestavoval světelné aparatury pro své hudební produkce. Později spolu s Josefem Valchářem založil firmu Robe, která se se svými světly prosadila ve světové konkurenci. Její systémy dotvářejí koncerty hvězd showbyznysu jako jsou Rolling Stones nebo Lady Gaga,

Do zahraničí míří drtivá většina zdejší produkce. Světla od Robe se objevila například v Royal Albert Hall v Londýně, televizním studiu al-Džazíry v Londýně, využívají je i osvětlovači Eurovize nebo sérií SuperStar a X Factor.

Specialitou jsou pak show hudebních hvězd. Osvětlení z Valašska přispělo k atmosféře koncertů Rolling Stones, AC/DC nebo Madonny, dodalo šmrnc také vystoupením Justina Biebera, Lady Gaga nebo Davida Guetty.

Festival Signal

Firma Robe je partnerem Festivalu světla Signal v Praze

„Konkrétní typy světel nehledají samotní umělci, ale jejich designéři a vizuální studia. Kupují je od nás různé firmy, které je pak dále pronajímají. Často tedy ani sami nevíme, na kterých místech naše světla jsou,“ upozornil šéf marketingového oddělení firmy Jiří Baroš.

Aby Robe uspěla v tvrdé konkurenci, je zapotřebí na trh neustále přinášet novinky. Také proto má vlastní vývojové oddělení.

„Děláme světla, která jsou menší, lehčí, efektivnější, méně hlučná. Je třeba vytvářet multifunkční zařízení. Dřív si zákazník pro dosažení požadovaných efektů musel koupit třeba čtyři typy světel, dnes mu stačí investovat do jednoho. Pro úspěch na trhu je důležitá kvalita a inovativnost,“ říká Baroš.

Za zrodem firmy stojí Ladislav Petřek, který si po listopadu 1989 jako hudební nadšenec a DJ začal stavět světelné aparatury. Další dovážel z Německa. Brzy se k němu přidal Josef Valchář a společně vyrobili originální řadu světel. V roce 1994 je představili na veletrhu v Německu, kde získali první zakázky.

Zpočátku firma dodávala světla pro jiné značky, na přelomu tisíciletí se však osamostatnila a začala vyrábět vlastní výrobkovou řadu. Aktuálně má Robe pobočky a distributory zhruba ve stovce zemí, zaměstnává na pět set lidí.

Barevné obrazce musí být navlas stejné

Dvě rozměrné haly ve Valašském Meziříčí zabírají vysoké regály plné kovových a plastových součástek, ukrytých v krabicích polepených štítky s čísly. Velkou část dílů si v Robe připravují sami, mají dokonce i práškovou lakovnu. Při shánění dalších firma preferuje české dodavatele. Tištěné spoje dodává dceřiná společnost Dioflex z nedalekého Rožnova pod Radhoštěm.

Fotogalerie

„Majitelé jsou patrioti. Některé díly přesto musíme dovážet z jiných evropských zemí, případně z Asie. Například ventilátory nebo optiku, které potřebujeme, nejsou české firmy schopny vyrobit,“ vysvětluje Jiří Baroš.

Ze skladu v přízemí putují jednotlivé díly do horních pater fabriky, kde jsou kompletační dílny. Kolem stěn stojí stoly, u kterých zaměstnanci postupně skládají celá světla. Každý z nich má na starosti pouze jeden konkrétní úkon, na který vzápětí navazuje další operací jeho kolega. Z pohledu laika to vzdáleně připomíná skládání stavebnice.

„Jeden připojuje kabely, další montuje moduly, třetí chystá optiku. Je to podobné pásové výrobě, ale žádné pásy tu ve skutečnosti nemáme,“ poznamenává Baroš.

Každé světlo má u sebe technický průkaz, tedy jakýsi rodný list. Pracovníci do něj pod svým unikátním číslem zaznamenávají, jaký konkrétní úkol udělali.

„Jde o kontrolu kvality. Když se u většího počtu světel vyskytne stejná chyba, snadno dohledáme, kdo ji udělal. Každý výrobek má své jedinečné výrobní číslo, podobně jako VIN kód u aut,“ popsal Baroš.

Mezistupeň mezi skladem a dílnami tvoří předvýroba. V menších místnostech při ní zaměstnankyně stříhají kilometry dlouhé kabely na požadovanou délku nebo skládají dohromady gobo kotouče s rozličnými vzory. Ty pak při prosvícení vytvářejí na stěně nejrůznější obrazce.

Když je světlo smontované, přechází na „zahořování“. Technici postupně testují všechny jeho funkce. Krásně je to vidět v podlouhlé zšeřelé místnosti, kde jsou vedle sebe seřazené desítky světel stejného typu a promítají na zeď barevné obrazce. Ty musí být navlas stejné. Pokud tomu tak není, mají seřizovači u montážních stolů v sousední dílně o práci postaráno.

„Je jedno, jestli si zákazník koupí deset, sto nebo tisíc světel jednoho typu. Zapotřebí je, aby se všechna chovala stejně. Dělala stejný pohyb, měla stejnou barevnost, byla stejně zkalibrována,“ přiblížil Baroš.

Pokud je výstupní kontrola v pořádku, zabalí se výrobky do speciálních pojízdných kufrů a krabic a mohou vyrazit k zákazníkům. „Jsme schopni jich za den sestavit desítky až stovky kusů. Záleží na typu a komplikovanosti daného zařízení. Produkce se vždy přizpůsobuje objednávkám, nevyrábíme na sklad, vše je předobjednáno několik měsíců dopředu,“ doplnil Baroš.

Křišťálová Lupa 2016






Hlavní zprávy

Dětská kosmetika, po které se vaše dítě neoprudí
Dětská kosmetika, po které se vaše dítě neoprudí

Recenze si přečtěte na eMimino.cz.

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.