Výrobní ředitel Mitasu Josef Křemeček v současné výrobní hale. Ta nová vyjde na 900 milionů korun.

Výrobní ředitel Mitasu Josef Křemeček v současné výrobní hale. Ta nová vyjde na 900 milionů korun. | foto: Josef Omelka

Pneumatikárna Mitas staví novou halu, okolí by se mělo zbavit kamionů

  • 3
Firma Mitas, výrobce pneumatik pro zemědělské stroje, staví novou halu v Otrokovicích. Hotová bude za rok a za další rok budou těžká auta mířit do areálu firmy Toma novým vjezdem za sto milionů korun. Obyvatelé Nerudovy ulice si oddechnou od přetížené dopravy.

Jeden vjezd přetížený, druhý provizorní a dočasný. Těžká nákladní auta, která míří do průmyslového areálu firmy Toma v Otrokovicích, stále zatěžují okolí. Kromě Nerudovy ulice se aktuálně museli s náklaďáky smířit i ti, kdo bydlí v blízkosti štěrkového jezera.

Mitas v Otrokovicích

Mitasu se daří. Společnost loni hospodařila díky rekordním prodejům se ziskem 397 milionů korun. Je to o 52 procent víc než v roce 2010.

Tržby Mitasu byly loni 10,63 miliardy korun, o rok dříve to bylo osm miliard. Firma loni zaměstnávala 3 217 lidí.

Společnost vlastní tři výrobní závody v Česku, jeden v Srbsku a jeden v USA.

Právě tudy totiž před pár týdny začala přijíždět auta s hlínou nebo materiálem kvůli stavbě nové výrobní haly firmy Mitas v areálu Tomy.

"Od té doby se cesta docela zničila," zhodnotil Petr Němec, který žije v domku nedaleko jezera.

"Mám tam garáž, ale už jsem s autem začal jezdit jinou stranou. Nechci si ho na té cestě zničit," přidal se Josef Pollák. Bydlí se svou ženou naproti garážím na třídě Tomáše Bati, v blízkosti nově udělané provizorní cesty k dočasnému vjezdu do areálu.

Ta vede kolem sběrného dvora a garáží v blízkosti štěrkoviště. Firma ji sice zpevnila betonovými panely, ale jízda po ní není pro osobní auta právě bezpečná. Navíc stojí v místě staré skládky.

"Byly tam vyčiněné kůže a další zbytky z původní výroby. Odborná firma už to však odvezla a zlikvidovala," ubezpečil ředitel Tomy Radek Heger. Žádná ekologická zátěž nebo nebezpečí pro blízké jezero ovšem podle něj nehrozilo.

Mitas propouštět nebude, možná naopak nabere nové lidi

Výroba zemědělských pneumatik se do nové haly Mitasu o rozloze 24 tisíc metrů čtverečních přestěhuje v příštím roce a s ní i všichni současní zaměstnanci. O práci by nikdo přijít neměl.

"To nehrozí. Spíš je pravděpodobné, že budou nová místa pro zajištění servisu, který nám zatím dělal Barum," naznačil předseda odborů Mitasu Karel Miklík.

Firmě, která zaměstnává skoro 600 lidí převážně z Otrokovic a nejbližšího okolí, totiž končí smlouva v hale otrokovického Barumu. Proto hledala nové místo, kam by se přestěhovala.

Původně plánovaná stavba v průmyslové zóně v Holešově nakonec nevyšla, padly i alternativy v podobě Srbska nebo Prahy. "Teď je to pro nás lepší, protože někteří lidé tehdy přemýšleli, že by z firmy odešli, aby nemuseli dojíždět," připomněl Miklík.

S ruchem kolem stavby musejí obyvatelé v blízkosti štěrkového jezera počítat ještě několik měsíců. Novou výrobní halu za 900 milionů korun chce Mitas dokončit v květnu 2013.

Pak by měla být cesta kolem garáží zase upravená. "Uvedeme ji do původního stavu," slíbil ředitel zlínské pobočky Mitasu Josef Křemeček. Zahájení výroby se předpokládá v červnu.

Stavba vjezdu vyjde na více než 100 milionů korun

Do dvou let by se mělo ulevit i lidem, kteří bydlí v otrokovické Nerudově ulici. Právě tou jezdí stovky nákladních aut denně do průmyslového areálu Tomy. Radnice proto začala připravovat i stavbu nového vjezdu.

A už má přislíbenou i dotaci z evropských fondů. "Teď řešíme se silničáři, aby narovnali cestu tak, aby vedla k vjezdu," přiblížil otrokovický starosta Jaroslav Budek.

Nový vjezd by měl vzniknout jako podjezd pod železniční tratí ve směru na Tlumačov. Stá bude více než sto milionů korun. Zhruba polovinu na ni pošle Evropská unie, 17 milionů si chystá radnice a 30 milionů zaplatí Toma na příjezdové cesty k vjezdu ve svém areálu.

Pak se radnice pustí i do oprav samotné Nerudovy ulice. Vyčlenila si na to dva miliony korun.