Ilustrační snímek

Ilustrační snímek | foto: Slavomír Kubeš, MAFRA

Rakouskou dálnici k českým hranicím postaví firma z Valašského Meziříčí

  • 21
Jedna z největších tuzemských společností zaměřených na dopravní stavby Alpine Bau CZ z Valašského Meziříčí pomůže s dostavbou dálnice A5 z Vídně k hranicím. Zatímco v Rakousku práce jedou naplno a dálnice se v příštích letech natáhne o více než dvacet kilometrů, úsek z české strany stále chybí.

Firma uspěla ve veřejné soutěži vypsané rakouským ředitelstvím dálnic jako člen sdružení vedeného společností Hochtief Infrastructure GmbH Niederlassung Austria. Zakázka přijde na zhruba 48 milionů eur, tedy asi 1,3 miliardy korun. Podíl Alpine činí padesát procent.

„Prozatím jde o naši největší letošní zakázku a jednu z nejprestižnějších v dějinách firmy,“ poznamenala mluvčí firmy Jitka Hamanová.

První řidiči by se mohli po novém úseku dálnice projet v prosinci příštího roku.

„Úplné dokončení stavby je na programu v létě 2018,“ doplnila Hamanová.

Firma v České republice působí od roku 1992 a zaměstnává přes 400 lidí. Zaměřuje se na silniční, železniční, vodohospodářské i inženýrské stavby.

V minulosti se podílela například na budování dálnice D1 mezi Kroměříží a Říkovicemi, stavěla také u Bohumína nebo silnici I/57 ze Vsetína do Bystřičky.

V Rakousku se nyní postará o výstavbu hlavní trasy dvouproudé dálnice v délce 6,6 kilometrů od Walterskirchenu do Poysbrunnu. Zajistí také vznik napojení v Poysbrunnu včetně vybudování okružní křižovatky, přeložky krajských cest, výstavbu jedenácti mostů i účelových cest.

Nejhorší je situace v pátek večer a přes léto

Rakouská strana hodlá v příštích letech dostavět i zbývající asi desetikilometrový úsek k hraničnímu přechodu Drasenhofen/Mikulov.

Naopak dostavba dálnice D52 z české strany vázne. Z Brna se po ní zatím řidiči dostanou pouze do Pohořelic, a to přesto, že česká a rakouská vláda podepsaly už v roce 2009 vzájemnou dohodu o propojení někdejší rychlostní silnice R52 s dálnicí A5.

Dosud proto šoféry na staré silnici poblíž hranic často zdržují zácpy.

„Nejhorší to bývá v pátek večer a také přes léto, kdy lidé míří auty k moři. Pokud se podaří dálnici dostavět, určitě díky ní zrychlíme,“ podotkl Petr Matuštík, jednatel slavkovské firmy Autotransport Matuštík.

Její nákladní auta využívají mikulovský hraniční přechod v průměru třikrát týdně při cestách do Rakouska a Itálie. Vyváží do nich mimo jiné elektroniku nebo náhradní díly do automobilů.

Cestu brzdí chybějící územní plán Jihomoravského kraje

Konkrétní trasu českého úseku dálnice, která povede mezi Novomlýnskými nádržemi a pod Pálavou, před několika týdny schválili zastupitelé Jihomoravského kraje.

Její výstavbu, která zahrnuje i obchvat Mikulova, však brzdí neexistující zásady územního rozvoje kraje, tedy v podstatě územní plán. Ten má být schválen nejdříve ve druhé polovině letošního roku.

Pokud se to skutečně podaří, chce ministerstvo dopravy začít stavět léta diskutovanou dálnici co nejdříve.

„Je to naše priorita,“ potvrdil před rokem ministr Dan Ťok (více zde).

Úsek rakouské dálníce z Walterskirchenu (zelená) do Poysbrunnu (červená značka), na kterém se bude výrazně podílet stavební firma z Valašského Meziříčí.

Úsek rakouské dálníce z Walterskirchenu (zelená) do Poysbrunnu (červená značka), na kterém se bude výrazně podílet stavební firma z Valašského Meziříčí.

Mapy poskytuje © SHOCart a přispěvatelé OpenStreetMap. Společnost SHOCart je tradiční vydavatel turistických a cykloturistických map a atlasů. Více na www.shocart.cz