Filmový uzel představuje historii české kinematografie i zlínských ateliérů.

Filmový uzel představuje historii české kinematografie i zlínských ateliérů. | foto: Zdeněk NěmecMAFRA

Ateliéry, kde tvořil Zeman, ožívají, do Zlína se vrací animovaná tvorba

  • 4
Novou dominantu získaly zlínské filmové ateliéry. V jejich areálu vzniklo v tuzemsku unikátní centrum animované tvorby nazvané Filmový uzel Zlín. Do města má vrátit tvůrce animovaných filmů.

V prostorné místnosti stojí tabule, na kterou si děti zkouší kreslit obrázkový scénář nezbytný pro natočení animovaného filmu.

Ve vedlejší dílně malí zájemci modelují postavičky z plastelíny, které se stanou hrdiny několikavteřinového snímku, jež si sami vytvoří.

A o kousek dál snímají děti třeba i s pomocí rodičů knoflíky, aby je dokázaly rozpohybovat po vzoru Hermíny Týrlové. To vše nabízí Filmový uzel Zlín, který vznikl v areálu kudlovských ateliérů.

„Podařilo se nám do tohoto místa s nepopiratelným geniem loci vrátit život a animaci. Filmový uzel jsme otevřeli veřejnosti i výtvarníkům. Aktuálně tady teď vzniká sedmidílný večerníček O prasátku Lojzíkovi,“ uvedl Zdeněk Talaš, předseda správní rady obecně prospěšné společnosti Kudlovské ateliéry a ředitel firmy Imos invest, jež za přestavbou stojí.

„Filmový uzel funguje jako zábavně-vzdělávací centrum pro všechny generace s podporou původní tvorby. Zájemci v něm najdou rozsáhlé expoziční prostory, animační a výtvarné dílny i zázemí profesionální výroby,“ dodala mluvčí Petra Svěráková.

Historie české kinematografie i zlínských ateliérů

Čtyři podlaží nabízí zhruba dva tisíce metrů čtverečních výstavní plochy. V prvním najdou návštěvníci stylovou kavárnu, druhé je věnováno historii a legendám českého filmu, které na Kudlově působily.

Nechybí režisér Elmar Klos, zakladatelé tuzemské animované kinematografie Hermína Týrlová a Karel Zeman či průkopník dětského filmu Josef Pinkava.

Třetí podlaží bude patřit tematickým výstavám, nyní jej až do konce roku zaplnily fotografie zlínského kameramana Antonína Horáka.

A čtvrté je vyhrazeno postavičce prasátka Lojzíka a dětem, které nejen uvidí, jak film vzniká, ale budou si ho moci zkusit také natočit.

„Seznámí se tak s tím, co animace vůbec obnáší. Zjistí, že do jedné vteřiny musí připravit 24 záběrů, aby film nebyl trhaný. Výsledné dílko má pak několik vteřin a my jim ho pošleme na mail,“ vysvětlila umělecká ředitelka Filmového uzlu Zlín Zuzana Bahulová.

Chystají se i další investice

Důležité je, že na kudlovské ateliéry, které před 80 lety založila firma Baťa pro účely reklamního filmu, se podařilo přilákat i profesionální filmaře.

„Věříme, že i když práce na večerníčku s prasátkem Lojzíkem skončí, animátoři tady zůstanou a podaří se nám vytvořit širokou základnu pro animovaný film,“ doplnila Bahulová.

Pohádka tak rozšíří řadu dřívějších večerníčků, které na kopci nad Zlínem vznikly. Před rokem 1989 se hodně vyráběly pro bratislavské studio, k těm novějším pak patří třeba nové díly Pata a Mata, Králíků z klobouku nebo Krysáci.

Zájem o animovanou tvorbu ve Zlíně dokládá i nejnovější záměr, kdy má na Kudlově vyrůst nová, menší budova jako studio pro další filmaře.

„Zkontaktoval jsem se se skupinou mladých filmařů, kteří ve Zlíně chtějí zůstat. Postavili bychom menší ateliér, který by byl propojen se stávající budovou a v němž by měli zázemí,“ řekl Talaš.

Příští rok by se měl vrátit život také do Velkého ateliéru, ve kterém točil i Karel Zeman.

„S opravou už jsme začali. Mohl by sloužit pro menší natáčení, například pro reklamy, klipy nebo studentské filmy,“ sdělil Zdeněk Skaunic, šéf společnosti Filmové ateliéry, jíž budova patří.