Ilustrační snímek

Ilustrační snímek | foto: Martin Stolař, MAFRA

Díky spolupráci s univerzitou se školám daří do výuky zapojit nové trendy

  • 0
Prestižní titul Fakultní škola Pedagogické fakulty Univerzity Palackého drží tři základní a jedna střední škola ve Zlínském kraji. Spolupráce pomáhá současným i budoucím učitelům.

Když ve Vsetíně v 90. letech vznikla Základní škola a Vzdělávací a komunitní centrum Integra, hned od začátku začala spolupracovat s Pedagogickou fakultou Univerzity Palackého v Olomouci.

„Pořád hledáme cestu dopředu. Vysokoškoláci, kteří z fakulty přicházejí na praxi, znají nové postupy. U nás je mohou dát dohromady s praxí, což posouvá nás i je,“ vysvětlil ředitel vsetínské školy Libor Podešva.

Podobná spolupráce funguje ve Zlínském kraji na čtyřech místech – kromě Vsetína ještě na základních školách v Kunovicích a Holešově a na střední škole v Kroměříži.

Fakultní školy PdF UP ve Zlínském kraji

  • Základní škola a Vzdělávací a komunitní centrum Integra Vsetín
  • Základní škola U Pálenice Kunovice
  • 3. Základní škola Holešov
  • Vyšší odborná škola pedagogická a sociální a Střední pedagogická škola Kroměříž

Jakou největší výhodu z ní mají? Učitelé mohou absolvovat školení podle svých předmětů, která hodně využívají. Do škol pak chodí na praxi zmínění studenti, kteří přinášejí nové metody.

Ačkoliv fakulta má zájem vytvořit co možná nejširší síť partnerských škol, není snadné se jí stát. Ať už si ji vytipují nebo se škola přihlásí sama, musí splňovat přísná kritéria. Jde o technické vybavení, kvalitu výuky a rozhoduje i tzv. školní vzdělávací program, kterým se jednotlivé školy navzájem odlišují.

„Pohybují se v konkurenčním prostředí, a aby uspěly, musí nabídnout něco jiného, inovativního. Proto mají různá zaměření,“ uvedl proděkan Pedagogické fakulty Pavel Neumeister.

Všechno ale nakonec stojí a padá s pedagogy. Pokud jsou ochotní vzdělávat se, poznávat novinky v oboru a měnit zažité stereotypy, pak má škola vyhráno a může se ucházet o prestižní titul.

Na seznamu jich zatím je 36, převážně z Olomouckého kraje. Jsou mezi nimi mateřské školy, základky velké i malé, speciální, gymnázia a odborné střední školy.

Jejich odlišnost zajišťuje víc zkušeností a informací pro budoucí kantory, kteří se na nich připravují na realitu. Zjednodušeně řečeno: učí se, jak učit.

O pedagogickou školu v Kroměříži je zájem

Ve Vsetíně se už před lety i díky spolupráci s fakultou podařilo vybudovat školu, která integruje děti s různými typy handicapů.

„Když jsem před dvaceti lety mluvil o tom, že je možné vzdělávat je v podmínkách běžné školy, byl jsem za blázna,“ pousmál se Podešva.

Fakulta myšlenku zaštítila a dnes, v době, kdy se rozjíždí povinná inkluze, má Integra obrovský náskok. Fungují v ní speciální třídy pro děti s autismem, kombinovanými vadami nebo s lehkým mentálním postižením vedle těch běžných. Pro vysokoškoláky je to cenné prostředí, fakulta totiž vzdělává i speciální pedagogy.

Také holešovská základka je inkluzivní školou. „Fakulta nám nabízí semináře pro učitele, možnost konzultací. Díky tomu se kolegové vzdělávají,“ řekl ředitel Ivo Junášek.

Cení si i toho, že vysoká škola slyší na poznatky z praxe. To se má v budoucnu ještě rozšířit. Učitelé ze škol by měli vyučovat na fakultě budoucí kolegy a naopak vysokoškolští pedagogové se načas postaví před tabuli na nižších stupních škol.

„Sdílení informací v pedagogice velmi dobře funguje a je důležité,“ podotkl Neumeister.

Naprosto jasná volba je spolupráce se střední a vyšší pedagogickou školou, přesto je ta kroměřížská zatím jediná. Nabízí obory předškolní a mimoškolní pedagogika. A zatímco jiné střední školy těžce bojují o studenty, tato je naplněná na hranici kapacity.

„Své“ školy mají i další fakulty, v případě olomoucké univerzity jich nejvíc váže přírodovědecká fakulta. Tady se spolupráce zaměřuje na předměty. Ve Zlínském kraji s ní spolupracuje většina gymnázií, střední zemědělská v Rožnově či uherskohradišťská průmyslovka.