Je největší fakultou na Univerzitě Tomáše Bati, navštěvuje ji skoro tři tisíce studentů. Přesto jsou roztroušení v několika budovách ve Zlíně, které pro ně navíc nejsou příliš uzpůsobené.
Fakulta humanitních studií se nyní dočká nového ústředního sídla.
„Jsme poslední a jediní, kdo nemá vlastní objekt,“ připomněla děkanka fakulty Anežka Lengálová.
Práce by stavební firma měla začít v červnu, trvat budou zhruba dva roky.
Nový komplex bude sloužit nejen Fakultě humanitních studií, ale částečně i Fakultě logistiky a krizového řízení a Fakultě multimediálních komunikací včetně 150 zaměstnanců.
Stavba je pro fakultu důležitá mimo jiné proto, že na ní studují i vozíčkáři a současná budova bezbariérová není.
„Je nedůstojné, aby asistent tahal studenta na zádech do čtvrtého podlaží, jako je tomu teď. To v nové budově odpadne,“ zdůraznila Lengálová.
Největší posluchárna bude mít 250 míst
Vzdělávací komplex bude stát poblíž Univerzitního centra. A naplánovaný je velkoryse. Na místě současného parkoviště za frekventovanou zastávkou MHD Školní vyrostou hned dvě samostatné šestipatrové budovy s podzemními garážemi pro téměř 90 vozů, spojené centrální částí s velkým přednáškovým sálem.
V komplexu najdou studenti i čtyři posluchárny, z nichž největší bude mít 250 míst a nejmenší 70. Součástí bude také dvanáct seminárních učeben, pět multimediálních jazykových učeben, odborné učebny pro zdravotníky nebo místo pro samostudium jazyků.
Už teď je zřejmé, že v prostoru obestavěném třemi školami se stavební práce částečně dotknou nejen stovek cestujících, ale i školáků a studentů.
„K částečnému omezení dopravy dojde. Bude se stavět nový odbočovací jízdní pruh, omezí se také vjezd ke školám nebo pohyb po chodníku,“ sdělil mluvčí magistrátu Zdeněk Dvořák.
Nemělo by však jít o zásadní komplikace. Časový harmonogram prací zatím jasný není. Škola vybírá firmu, která budovy postaví. Teprve pak bude s radničním odborem dopravy domlouvat případné omezení provozu. Proto zatím podrobnější informace nemá ani vedení škol.
„Doufám, že tady nebude velký hluk, který by narušoval výuku,“ řekl ředitel Střední školy gastronomie a obchodu Ivan Kovář.
„Máme ve škole i integrované žáky, pro které si rodiče jezdí auty. Věřím, že to bude platit i během stavby,“ poukázal ředitel 9. základní školy Miroslav Nejezchleba.
Jiřičná a střídmější varianta
Stavba je dalším pokračováním spolupráce UTB a Jiřičné. Známá architektka se zastavěním tohoto území zabývala už v době, kdy podle jejího návrhu začalo vznikat nedaleké Kongresové a Univerzitní centrum (více o něm čtěte zde). V případě fakultní budovy ale Jiřičná zvolila střídmější podobu.
„Museli jsme zachovat urbanismus zástavby, která stojí kolem. Snažíme se o to, abychom udrželi krok se současností, ale musíme i respektovat pořádek, který ve Zlíně vždy existoval,“ vysvětlila před časem pro MF DNES.
Magistrát už loni vydal stavební povolení a řešil námitky obyvatel Štefánikovy ulice, kterým se nelíbilo, že se místo do zeleně budou dívat na vysoké budovy. Bylo také potřeba sehnat peníze.
Náklady se vyšplhají na 460 milionů korun, z nichž většinu dostane univerzita od státu. Ze svých peněz by měla přispět 72 miliony.