Prezident evropské centrály Marcello Pace se přesvědčil, jak v českém sídle...

Prezident evropské centrály Marcello Pace se přesvědčil, jak v českém sídle firmy ve Zlíně funguje oddělení internetového obchodu. | foto: Zdeněk Němec, MAFRA

Ze Zlína uděláme globální centrálu, říká evropský šéf firmy Baťa

  • 11
Firma Baťa se chce na českém trhu stát stejně dominantní jako za časů svého zakladatele. Internetový prodej bude mít na starosti Zlín a Praha. Zatím pro Evropu, později pro celý svět, říká v rozhovoru pro MF DNES evropský šéf firmy Marcello Pace.

Do Zlína přijel poprvé na konci devadesátých let, pár let po svém nástupu k firmě Baťa. Teď se Marcello Pace coby prezident evropské centrály do města vrátil, aby studentům Univerzity Tomáše Bati i dalším zájemcům vysvětlil, jak se liší obchodování firmy v Asii a Evropě. A znovu se přesvědčil, jak v českém sídle firmy ve Zlíně dobře funguje oddělení internetového obchodu.

„Česko je v tomto směru nejlepší,“ konstatoval Pace spokojeně v rozhovoru pro MF DNES. „Proto tady chceme mít globální středisko pro elektronické obchodování,“ prozradil.

Co si pod tím mám představit?
Snažíme se v České republice vybudovat globální základnu pro on-line prodej zboží.

Firma Baťa

Obuvnickou společnost založili sourozenci Antonín, Anna a Tomáš Baťovi 24. srpna 1894. O necelých 10 let později vyráběla firma 2 200 párů obuvi denně. Na počátku 2. světové války zaměstnávala 42 000 lidí.

Dnes prodá společnost Baťa více než 200 milionů párů obuvi ročně a má 4 692 vlastních prodejen. Obuv různých druhů pro všechny věkové kategorie vyrábí ve 27 střediscích po celém světě. Vlastní společnosti má v 35 zemích.

Jedinou výrobnu obuvi pro střední Evropu má v Dolním Němčí na Uherskohradišťsku. Zaměstnává v ní na 140 lidí. Ročně tam vyrobí 300 tisíc párů obuvi, které končí u zákazníků v Itálii, Francii, Rakousku, Švýcarsku, Austrálii, Novém Zélandu a dokonce Číně.

Kde by měla vzniknout?
Jedna v Praze, druhá ve Zlíně. Ve Zlíně už on-line prodej pochopitelně funguje, ale zatím se pracovníci zaměřovali na český region. Teď oblast hodláme rozšiřovat.

Jak?
Pro začátek na celou Evropu, později i celý svět, protože věříme, že centrála bude úspěšná. Už teď víme, že se sem budou soustřeďovat zákazníci ze Švýcarska, a to je jen začátek.

Proč právě Česká republika?
Protože byla v elektronickém obchodování nejlepší. A právě vytvoření globální centrály v této zemi je jasný příklad toho, že stále věříme dovednostem, kterými tady lidé vládnou.

Bude to pro Zlín znamenat nová pracovní místa?
Jistě. Momentálně je v oddělení asi dvacítka lidí a určitě budeme muset přibrat další posily. Jestli to bude deset, nebo více, záleží na úspěšnosti.

Máte v plánu novou budovu?
To nebude potřeba. Počítáme s tím, že upravíme dům v Dlouhé ulici. Podloubí, které tam dnes je, bychom změnili a místo toho by vznikl další prostor. Upravili bychom jednu prodejní etáž a právě v ní by pracovali lidé pro tento elektronický obchod.

Co si od toho slibujete?
Rozhodně jsme si nemysleli, že je možné prodat tolik zboží na internetu. Ale ukazuje se, že elektronické obchodování skutečně přebírá pozici kamenných obchodů. A my potřebujeme, aby se k nám zákazníci zase znovu vraceli. Obzvlášť tady v Evropě.

V Asii, kde jste pro společnost pracoval dvacet let, takové problémy nejsou?
V Asii je společnost Baťa mnohem známější než v Evropě. A na tomto kontinentě jsme ve vedoucích pozicích, co se obchodování s obuví týče, ve všech zemích, kde máme své pobočky.

A v Evropě?
Tady trh neroste. A my tím pádem musíme být dvakrát tak dobří a dvojnásobně lepší, abychom udrželi krok. Poslední roky pro nás byly krušné, zákazník se tady pochopitelně dívá i na cenu. Ale momentálně máme k dispozici první čísla, která potvrzují, že zájem o boty značky Baťa v Česku roste a naše zboží se prodává více. Roční prodej chceme zvednout o deset procent oproti loňsku.

Razit, štípat a nezdržovat jiné

Nicméně vrátit se do časů Tomáše Bati, kdy byla Česká republika obuvnickou velmocí, asi nepůjde. Je to tak?
V té době byla Baťova firma v Československu i Evropě absolutně dominantní. A náš cíl je, se k tomu vrátit. Ale budeme na to potřebovat nějaký čas. Každopádně chceme být prodejcem číslo jedna na každém trhu, kde máme pobočky. V Evropě to chceme stihnout do tří let.

Bude na to mít vliv i výroba obuvi v Dolním Němčí, kterou firma loni posílila?
Faktem je, že asijské trhy produkují do Evropy své vlastní levné zboží. My ho děláme kvalitnější. A to je případ Dolního Němčí, kde nás velmi příjemně překvapilo, že se tamní výrobě daří. Moc jsme tomu v posledních letech nevěřili, ale ukazuje se, že právě zboží z tohoto místa představuje výjimečnou hodnotu naší obuvi. A je velmi těžké najít jinde takovou úroveň kvality za takovou cenu.