Obchvat Otrokovic je zatím hotový jen z poloviny. | foto: Zdeněk Němec, MAFRA

Po souhlasu Evropské komise začne stavba D49 i D55 v příštím roce

  • 7
Stavbu dvou klíčových dálnic ve Zlínském kraji - D49 a D55 - odsouhlasila Evropská komise. Nehrozí tak už, že se jejich výstavba odloží o několik let. Začne příští rok.

Řidiči ve Zlínském kraji dostávají málo dobrých zpráv, ale tato mezi ně patří. Výstavba zásadních dálnic D49 z Hulína do Fryštáku a D55, což znamená v první fázi dokončení obchvatu Otrokovic, už je na dohled.

Obě investice za několik miliard korun totiž nebudou muset znovu procházet složitým a zdlouhavým řízení EIA, v němž se posuzuje vliv velkých staveb na životní prostředí. Stejně jako dalších osm úseků dálnic na jiných místech České republiky dostaly výjimku od Evropské komise (více zde).

„Je to dobrá zpráva. Kvůli řízení EIA příprava rok stála, přešlapovali jsme na místě. Situace v dopravě je přitom v kraji neúnosná. Když opravujeme nějakou cestu, okamžitě se na ní tvoří kolony. Jsme hodně pozadu, rozvoj automobilismu na nás nečeká,“ reagoval šéf zlínské pobočky Ředitelství silnic a dálnic ČR Karel Chudárek.

Po silnici D49 už se mělo jezdit, teď je zřejmé, že se začne stavět příští rok. Poslanci tento týden schválili novelu zákona o řízení EIA, která by měla brzy projít Senátem, a když ji podepíše prezident, deset vybraných dálnic dostane ověřovací razítko a jejich příprava naplno začne.

„Ve většině případů vybraných staveb bylo právě vyřešení problematiky EIA jednou z posledních překážek pro získání stavebního povolení. D55 a D49 pak už také mají územní rozhodnutí,“ podotkl mluvčí ministerstva dopravy Tomáš Neřold.

Musí ještě dořešit problém s křečkem

Opětovné posuzování vlivu staveb na životní prostředí nařizuje evropská legislativa. Týkala se akcí, které mají posudky vzniklé podle zákona z roku 1992, tedy před vstupem země do Evropské unie.

„Jakmile budeme mít ověřovací stanovisko, zažádáme na ministerstvu dopravy o stavební povolení. Věřím, že ho získáme brzy. Bude to ale záležet i na tom, jestli se neodvolají některé ekologické organizace,“ uvedl Chudárek.

Když bude stavební povolení pravomocné, do terénu vyjede těžká technika už vysoutěžené dodavatelské firmy. Otázka je, zda to bude v první polovině příštího roku.

„S ohledem na to, jak nízké jsou v kraji platy a jaké je tady HDP, je potřeba zlepšit infrastrukturu. Mohlo to být rychleji, ale je to pořád lepší, než kdybychom museli čekat další rok nebo dva,“ podotkl náměstek hejtmana Jaroslav Drozd.

Silničáři budou muset ještě vyřešit problém s chráněným křečkem polním, který žije v trase dálnice D49. Dostali sice souhlas s jeho stěhováním, ale ekologové se proti němu odvolali.

„Máme už připravený pozemek osázený vojtěškou, která křečkovi chutná. Pokud na něho při výstavbě narazíme, tak ho přestěhujeme,“ upřesnil Chudárek.

U Otrokovic teprve dokončují vysvlastňování pozemků

V méně pokročilé fázi přípravy je dálnice D55, konkrétně dostavba obchvatu Otrokovic. Silničáři vyvlastňují několik posledních pozemků a na přelomu roku by chtěli vyhlásit soutěž na dodavatele. Pak zažádají o stavební povolení. Začít by se mělo v příštím roce.

To uvítají kromě řidičů, kteří projíždějí Otrokovicemi, také obyvatelé města, protože už nebudou čelit takovému přívalu aut.

„Důležité je, aby se obchvat dokončil ještě před zkapacitněním železniční trati ze Zlína, protože už nyní je kvítkovická křižovatka neúměrně zatížená,“ zmínil otrokovický starosta Jaroslav Budek.

Dálnice D55 bude pokračovat směrem na Uherské Hradiště a uleví i městům, přes něž teď vede hlavní silniční tah na jih (více o ní čtěte zde).