ilustrační snímek

ilustrační snímek | foto: Drážní inspekce

Slovácké tratě zrychlí. Po elektrifikaci přibude spojů s Prahou

  • 17
Stát plánuje elektrifikaci železničních tratí ze Starého Města přes Uherské Hradiště do Luhačovic, Bojkovic a Veselí nad Moravou. Cestování vlakem bude rychlejší.

Když dnes jedou cestující rychlíkem z Prahy do lázeňského města Luhačovice, musejí počítat se zdržením ve Starém Městě. Elektrickou lokomotivu je třeba vyměnit za dieselovou, na zbytku trati není trakční vedení. To znamená zdržení až o čtvrt hodiny.

Správa železniční dopravní cesty (SŽDC) ale plánuje elektrifikaci regionálních tratí v okolí Starého Města. Cestující ušetří čas a pro dopravce to bude znamenat finanční úspory. Také by mělo přibýt přímých spojů s Prahou či Brnem.

„Jedním z hlavních důvodů elektrifikace je právě to, aby se už nemusely lokomotivy přepřahat. Tím se umožní přímé cestování vlakem z Prahy do Luhačovic,“ potvrdil Jiří Michalica, který má na SŽDC projekt na starost.

Záměr za zhruba pět miliard korun počítá také s elektrifikací tratí ze Starého Města přes Uherské Hradiště do Bojkovic a Veselí nad Moravou. Celkem půjde o 58 kilometrů nového trakčního vedení.

„Je moc dobře, že se budou tyto úseky modernizovat. Už proto, že železniční doprava bude stále více využívána,“ reagoval starosta Starého Města Josef Bazala.

Rádi jsou i v Luhačovicích, kam jezdí řada lidí z jiných částí republiky na dovolenou nebo na léčebné pobyty. „Bylo by to vynikající nejen pro hosty, ale i pro naše obyvatele. Vlaky bývají hodně plné, lidé se vracejí,“ všiml si místostarosta Luhačovic Roman Lebloch.

„Otázka ale je, jestli se to vůbec někdy udělá a plány nezůstanou jenom na papíře,“ obává se.

SŽDC aktuálně zpracovává studii proveditelnosti, která by měla odpovědět na klíčovou otázku, jak moc bude modernizace ekonomicky výhodná. „Schválená by měla být v první polovině příštího roku. Pak bude jasněji i o termínu zahájení prací,“ upřesnil Michalica.

Díky podchodům a nadchodům budou stanice bezpečnější

S výstavbou se původně počítalo až v roce 2023, podle Michalici by to ale mělo být nakonec dříve. Bude však záležet i na tom, jestli bude mít stát dostatek peněz.

Protože nebudou potřeba nové plochy, nemělo by nastat zdržení kvůli výkupům pozemků, což podobné liniové stavby často oddaluje. Sloupy s elektrickým vedením budou stát na pozemcích SŽDC blízko kolejí.

Plusem projektu je také to, že ve všech větších stanicích, které modernizace potká, se vybudují podchody či nadchody, takže budou bezpečnější. Zvýší se také perony, a nastupování do vlaků tak bude pohodlnější. Budovy nádraží se v rámci tohoto záměru opravovat nebudou, mohou však projít dílčími rekonstrukcemi nezávisle na něm.

Připravuje se i modernizace trati z Veselí nad Moravou do Blažovic, odkud už vede elektrifikovaná trať do Brna. Tím by rychlíky mohly jezdit novou elektrifikovanou trasou. „Tyto dva projekty spolu souvisejí, proto se je budeme snažit koordinovat,“ uvedl Michalica. SŽDC nadále pokračuje v přípravě elektrifikace trati z Otrokovic do Zlína a dál do Vizovic. Mezi Zlínem a Otrokovicemi navíc přibudou druhé koleje.

Náklady jsou asi devět miliard korun a vysoutěžená firma už začala zpracovávat rozsáhlou dokumentaci potřebnou k územnímu rozhodnutí. Práce jí budou trvat asi rok, stavět by se mohlo do tří let.

Vlaky mezi Zlínem a Otrokovicemi pak budou jezdit každých 15 minut s tím, že mohou pokračovat do Přerova, Kroměříže či Uherského Hradiště.

Krajské město bude mít mnohem lepší přímé spojení s nejbližšími okresními městy i Prahou a Brnem.