Letošní termín zahájení prací na silnici R49 z Hulína do Fryštáku chtějí oddálit ekologové. Ilustrační snímek.

Letošní termín zahájení prací na silnici R49 z Hulína do Fryštáku chtějí oddálit ekologové. Ilustrační snímek. | foto: Reuters

Silničáři chtějí začít stavět R49 ještě letos, ekologové jsou proti

  • 34
Silničáři podali žádost o stavební povolení na klíčový úsek cesty R49 z Hulína do Fryštáku, který chtějí na podzim začít stavět. Ekologové ale říkají, že ho napadnou, termín výstavby odhadují na příští jaro.

Ředitelství silnic a dálnic začíná boj s časem a s ekology. Pokud chce ještě letos v září začít stavět rychlostní silnici z Hulína do Fryštáku, musí si urychleně vyřídit stavební povolení a svědomitou přípravou předejít jeho zrušení po očekávaných námitkách ekologických organizací.

Přesně takový scénář se totiž týkal pětikilometrového úseku cesty z Třebětic do Martinic, kterým se k dálniční síti připojí i průmyslová zóna u Holešova. Povolení tohoto úseku letos na jaře zrušil ministr dopravy kvůli nedostatečným podkladům. Silničáři už si podali žádost o nové povolení a věří, že podzimní termín stihnou.

Trasa plánované silnice R49 přes Zlínský kraj

"To, že začneme v září stavět, je reálné," naznačil šéf zlínské pobočky Ředitelství silnic a dálnic ČR Karel Chudárek. "Nedostatky jsme odstranili, upravili jsme i mosty, aby se mohli obojživelníci pohybovat podél potoku pod mostem."

Hlavním nedostatkem bylo, že silničáři neměli souhlas se zásahem do biotopu chráněných živočichů. Ten už získali, stejně jako další potřebné "papíry".

Proto doufají, že i když ekologové budou mít námitky, bude jejich vyřízení odmítavé a rychlé.

První zádrhel však nastal krátce po podání žádosti na ministerstvo dopravy. "Přerušili jsme řízení a vyzvali investora k doplnění podání," přiblížil mluvčí ministerstva Martin Novák.

Podle Chudárka ale nebude trvat dlouho a vše se zase bude odvíjet dál.

Ještě neví, co nechají přezkoumat

Ekologové si přesto myslí, že se začne stavět nejdříve příští rok na jaře. "Když podáme námitky i rozklad, může být povolení na světě na konci roku," nastínil Miroslav Patrik z hnutí Děti Země.

"Pak se bude muset ještě provést záchranný biologický průzkum, který zjistí výskyt chráněných živočichů, a ti budou muset být přestěhováni mimo. Průzkum se může dělat jen na jaře nebo na podzim," upřesnil.

A k čemu podají ekologové připomínky? Podle Patrika budou zřejmě žádat o přezkoumání závazných stanovisek, například hygieniků. "Nelze to říct dopředu, ale pravděpodobnost je vysoká," řekl Patrik.

Mluvčí ministerstva dopravy Novák připustil, že stavební práce na silnici R49 mohou začít ještě letos, ovšem pod podmínkou, že bude existovat pravomocné povolení.

Za cestu, která má vést z Hulína do Fryštáku a pak dál ke slovenské hranici, bojuje i premiér Bohuslav Sobotka, podle něhož je důležitá a pomůže přeshraniční spolupráci.

"Je třeba začít stavět co nejdříve, už se hodně času ztratilo," prohlásil opakovaně Sobotka (o jeho podpoře čtěte zde).

Ekologové jsou naopak přesvědčení, že cesta dálničního typu na Slovensko není potřeba a stačily by obchvaty některých měst a obcí.

"Ekonomická efektivnost a dopravní význam celého tahu jsou nízké. Zvláště když je dokončená čtyřproudová silnice z Otrokovic do Zlína," podotkl Patrik. "Ekologickým rizikem může být průchod silnice přes Přírodní park Vizovické vrchy."

Ministerstvo dopravy aktuálně řeší i povolení na další dvě části cesty R49 v úseku Hulín - Fryšták. Obě řízení jsou přerušená a čeká se na doplnění podkladů.