Cyklopůjčovna vznikla na žádost kroměřížské radnice a nedávno zahájila třetí sezonu. "Ohlasy od lidí jsou dobré. S dalšími půjčovnami v regionu ale zatím nepočítáme," řekla mluvčí Českých drah Kateřina Šubová.
Jak vlastně služba funguje? Turisté přijedou vlakem na nádraží, půjčí si kola a vyrážejí dál. Pokud je v kraji víc cyklopůjčoven, nemusejí se vracet na původní místo a kolo mohou vrátit na jiném nádraží. A právě v tom je nevýhoda jediné cyklopůjčovny v kraji. Lidé vyjedou z Kroměříže a trasu musejí naplánovat tak, aby se do ní zase vrátili.
"To je trochu škoda. Kroměříž už je na rovině, kdybychom mohli kola vrátit třeba ve Zlíně, byla by trasa náročnější a zajímavější," uvažuje Martina Jančová ze Vsetína, která takový výlet naplánovala pro děti.
Kolo lze na železnici přepravit zdarma
Stejně to funguje třeba v sousedním Olomouckém kraji, kde mají půjčovny dvě, v Olomouci a Prostějově. Kolo si mohou zájemci půjčit v jedné z nich a vrátit ve druhé. Ti, kteří si kolo u dráhy půjčí, mají navíc možnost zdarma ho přepravit na vybraných tratích. Ve Zlínském kraji jsou takové trasy čtyři, Přerov - Kojetín, Kojetín - Hulín, Kroměříž - Zborovice a Přerov - Otrokovice.
Za půjčení kola na celý den zaplatí lidé 160 korun, za půl dne 120. "Je potřeba mít u sebe dva doklady a tisíc korun na zálohu. Pokud přijde vícečlenná skupina, tak dva tisíce," popsala Šubová. Kola do půjčovny koupila kroměřížská radnice. "O službu jsme stáli, proto jsme navrhli, že na ni přispějeme. O provoz už se starají dráhy," řekl její mluvčí Pavel Zrna.