Plánované dokončení obchvatu Otrokovic.

Plánované dokončení obchvatu Otrokovic. | foto: MAFRA

ŘSD dá za studii o fauně a flóře 800 tisíc. Podle kritiků je předražená

  • 5
Téměř osm set tisíc korun zaplatí Ředitelství silnic a dálnic za odborný průzkum, který prověří, zda v trase chybějící části obchvatu Otrokovic nežijí chránění živočichové a rostliny. Podle kritiků je předražená podobně jako nedávná dvoumilionová studie zkoumající výskyt křečka u Holešova.

MF DNES před časem upozornila, že silničáři loni zaplatili přes dva miliony korun za šedesát stránek materiálu, který se zabýval výskytem křečka v jednom úseku silnice R49 z Hulína do Fryštáku. Zakázku musí kvůli ceně reklamovat (více zde).

Podobný osud hrozí i průzkumu u Otrokovic. Kritici tvrdí, že cena je nadsazená, zakázka podobného rozsahu se podle nich dá zpracovat do 100 tisíc korun.

Šéf zlínské pobočky ŘSD Karel Chudárek je však přesvědčený, že vše je v pořádku. „Do výběrového řízení se přihlásily tři firmy. Vybrali jsme tu nejlevnější, byl to standardní postup,“ přiblížil. „Pokud to někdo umí udělat levněji, mohl se do výběrového řízení přihlásit,“ doplnil.

Biologický průzkum, který má zjistit, zda na třech kilometrech trasy obchvatu nežijí chránění živočichové a rostliny, je podle Chudárka rozsáhlý. Na druhou stranu ale není první, který byl v daném místě udělán. Předchozí průzkum výskyt chráněných tvorů neprokázal, tento to má potvrdit, či vyvrátit.

„Vzhledem k tomu, že má situaci jen ověřit, mohl by stát od 50 do 70 tisíc korun,“ reagoval šéf ekologické organizace Děti Země Miroslav Patrik.

ŘSD už dříve ukázalo, že si dokáže nechat zpracovat slušnou studii za rozumné peníze. Za biologické hodnocení, které se týkalo celé trasy R49 - ta měří kolem osmnácti kilometrů - zaplatilo před pěti lety 116 tisíc korun. Znalec popsal výskyt živočichů i rostlin.

O něco podobného jde v případě otrokovického obchvatu, jen s tím rozdílem, že jeho trasa je několikanásobně kratší a cena několikanásobně vyšší.

Dostavba obchvatu u Otrokovic má začít za rok

Silničáři uzavřeli letos v lednu smlouvu s firmou Arvita P na průzkum za 785 tisíc korun. Dělat se bude od jara do podzimu. Nutnost zpracovat průzkum vyplynul ze závěrů řízení EIA, v němž se posuzuje vliv stavby na životní prostředí.

„Museli jsme si před zahájením stavby objednat ještě jeden průzkum. Situace na místě se může časem měnit,“ podotkl Chudárek.

Dostavba obchvatu, který pomůže Otrokovicím od mnoha osobních i nákladních aut, má začít příští rok. Jedná se o součást rychlostní silnice R55. Vyjde na zhruba 900 milionů korun (více o pokračování R55 na jih čtěte zde).

Silničáři ale ještě nemají vykoupeny všechny pozemky a nezískali ani stavební povolení.

Nejasno zůstává i kolem silnice R49 z Hulína do Fryštáku, s níž se má začít ještě letos. Ovšem silničáři nemají ani rozhodnutí, že můžou přestěhovat chráněného křečka, který žije v celé trase rychlostní cesty. A předraženým posudkem si situaci ještě zkomplikovali.

„ŘSD nalezlo v zakázce vážná pochybení a nedostatky. Po dohodě s dodavatelem bude krátit cenu,“ shrnul mluvčí silničářů Jan Rýdl.

Studie nebyla kompletní a odevzdané výkony neodpovídaly ceně.

„Její součástí měl být kromě popisu aktuálního stavu návrh na opatření včetně jejího provedení i následného monitorování situace. Požadujeme i detailní rozpis skutečně odvedené práce a její ocenění,“ dodal Rýdl.

Chudárek ale doufá, že by bagry mohly na staveniště silnice R49 vyrazit ještě letos.