Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Vznikl první návrh na dopravní terminál ve Zlíně, propojí vlaky s autobusy

  15:01aktualizováno  15:01
Zlín už zná podobu tolik potřebného dopravního terminálu. Vyroste na místě vlakového a autobusového nádraží. Bude mít tři moderní budovy.

Díky elektrifikaci a zdvoukolejnění mají vlaky mezi Zlínem a Otrokovicemi jezdit v pravidelných patnáctiminutových intervalech. | foto: vizualizace: archiv zlínského magistrátu

Sice jde zatím jen o nákresy na papíře, nicméně obyvatele Zlína může těšit, že výstavba dopravního terminálu získává konkrétní obrysy. A to doslova. Radnice už má urbanistickou studii, z níž je patrné, jak by měl nový dopravní uzel vypadat. Lidem ušetří čas i kroky.

„Zlín se zařadí mezi města s moderním dopravním terminálem evropských kvalit. Díky chystané modernizaci a elektrifikaci železniční trati získá i přímé a rychlejší spojení s dalšími velkými městy,“ nastínil primátor Miroslav Adámek.

Fotogalerie

„Dnešní rozmístění obou nádraží, včetně návaznosti na ostatní druhy městské dopravy, neodpovídá požadavkům 21. století. A to nemluvím o jejich vzhledu, který je poplatný době vzniku,“ doplnil.

Podle urbanistické studie obě nádraží zmizí. Nahradí je tři moderní stavby. Dvě budou v linii se stávající budovou zlínské univerzity. Vlakové nádraží vznikne přibližně na stejném místě, kde stojí jeho budova dnes.

Vedle něho vyroste několikapatrový komerční objekt, v němž můžou být obchody, kanceláře či restaurace. S výpravní budovou bude spojený podchodem. Autobusové nádraží se zmenší a jeho hlavní stavba bude hned vedle.

„Zásadní význam studie spočívá v řešení celého prostoru jako celku, který integruje všechny myslitelné druhy dopravy. To znamená železnici, městskou hromadnou i veřejnou dopravu, pěší a samozřejmě i cyklisty,“ upřesnil radní přes dopravu Josef Novák.

„Studie také počítá s parkovacími plochami pro automobily a cyklisty,“ upozornil.

Velkou část ze 300 milionů korun chtějí mít z Unie

Město už se dohodlo na výstavbě terminálu s podnikatelem Zdeňkem Zemkem, jehož firma Bent vlastní autobusové nádraží.

„Diskutujeme problematiku detailního technického řešení jednotlivých objektů, jejich částí. A řešíme i zapojení veřejných a soukromých zdrojů,“ přiblížil Zemek.

Podle předběžných odhadů by terminál mohl stát kolem 300 milionů korun. Město i Zemek věří, že se podaří větší část této sumy získat z Evropské unie.

„Doufáme, že elektrifikace trati a nový dopravní terminál přinesou řadu zajímavých příležitostí,“ podotkl Zemek.

„Všemi dostupnými prostředky se zasadíme o to, aby terminál vznikl v nejkratším možném termínu,“ řekl Martin Jarolím, člen představenstva společnosti Cream, jež u nádraží vlastní několik pozemků a budov.

Město s firmami a Zlínským krajem uzavřelo memorandum, ve kterém se všichni zavazují, že projekt dotáhnou do zdárného konce. Podstatné na terminálu bude, že se lidem zkrátí vzdálenosti při přecházení z autobusu na vlak či trolejbus. Zastávka městské hromadné dopravy je vedle u nadjezdu.

„Tisíce cestujících denně uspoří několik stovek metrů při přestupu,“ zmínil Petr Pšenička z investičního odboru Správy železniční dopravní cesty.

Práce na zdvoukolejnění mají začít v roce 2019

Jízdní řády

Jízdní řády vlaků, autobusů a MHD zdarma

Výstavba terminálu má navázat na plánovanou elektrifikaci železniční trati Vizovice – Zlín – Otrokovice a její částečné zdvoukolejnění.

S touto úpravou chce Správa železniční dopravní cesty začít v roce 2019. Územní rozhodnutí by mohlo být vydáno na začátku příštího roku.

„Naším hlavním cílem je vybudovat špičkovou taktovou dopravu – tak se říká kyvadlové dopravě na železnici – mezi Otrokovicemi a Zlínem. Vlaky budou mezi městy pendlovat každých patnáct minut,“ upřesnil Pšenička.

Nutný předpoklad ale je, aby byly vlaky výrazně rychlejší než trolejbusy a auta. Proto bude nutné zrušit některé vlakové zastávky.

„Hlavní přínos vidím v tom, že město a jeho okolí bude konečně napojeno na odpovídající železniční infrastrukturu,“ uzavřel Pšenička.

Líbí se vám plánované rozmístění a vzhled budov dopravního terminálu ve Zlíně?

Hlasování skončilo

Čtenáři hlasovali do 0:00 23. září 2016. Anketa je uzavřena.

ano 335
ne 83
Autor:




Hlavní zprávy

Další z rubriky

Koupaliště v Újezdě u Valašských Klobouk.
Vandal nalil barvy a motorový olej do bazénu, obec už ho letos neotevře

Za vodními radovánkami tam jezdili lidé z celého Vizovicka. Na oblíbeném koupališti v Újezdě už si ovšem letos nezaplavou. Obec nečekaně ukončila jeho provoz...  celý článek

Konopí vypěstovala firma Elkoplast Slušovice.
Konopí bude pro stát opět pěstovat firma ze Slušovic, jeho cena vzroste

Když před dvěma lety dorazila do českých lékáren historicky první várka konopí, přivezla ji slušovická firma Elkoplast. Teď si ji Státní ústav pro kontrolu...  celý článek

Oprava silnice z Havlíčkova Brodu na Jihlavu.
Cesta z Valašska na Slovensko je plná rozkopaných úseků, jízdu řídí semafory

Pevné nervy při zdlouhavém čekání ve frontách u semaforů potřebují řidiči na silnici II/487 mezi Ústím u Vsetína a Velkými Karlovicemi. Úsek, který hlavně přes...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.