Zlínský kraj získal z evropských dotací dalších 480 milionů korun. (Ilustrační snímek)

Zlínský kraj získal z evropských dotací dalších 480 milionů korun. (Ilustrační snímek) | foto: Jiří Benák, iDNES.cz

Do Zlínského kraje míří půl miliardy z EU, hlavně pro hotely a svahy

  • 24
Do Zlínského kraje přiteče z evropských fondů dalších 480 milionů korun. Nejvíce peněz dostanou firmy na modernizaci hotelů či zimních areálů, velká část je pak určena i na nové cyklostezky.

Přes třicet milionů korun je určených na rozšíření zlínského lyžařského svahu, více než dvacet na rozsáhlou modernizaci zdejšího Hotelu Moskva nebo na výstavbu sedmipatrového penzionu v Otrokovicích.

To je část seznamu projektů soukromých firem, které štědře obdaruje evropskými penězi výbor Regionální rady Střední Morava, ve kterém sedí krajští politici. Dají jim přes 160 milionů. O poznání méně, i když také přes 100 milionů, půjde na cyklostezky a sociální služby.

"Podnikatelé peníze nemají pro sebe, nýbrž na zvýšení zaměstnanosti a rozvoj turistického ruchu. Kritika je populistická," argumentuje náměstek hejtmana a člen výboru Regionální rady Střední Morava Jaroslav Drozd.

Za více než 160 milionů, které na podnikatelské projekty půjdou, však přibude jen pár desítek pracovních míst. Zato se ale zmodernizují a rozšíří ubytovací kapacity.

V případě Hotelu Moskva, kde má vzniknout i nový sál ze zdejší Taneční kavárny, je důvodem přidělení dotace i to, že se "zaplní mezera v nabídce společenských prostor ve Zlíně".

U nového Penzionu Morava 2 v Otrokovicích jde o zajištění levného ubytování, které má přispět k lepší návštěvnosti kraje v době krize.

Do dvou let přibude 27 kilometrů nových cyklostezek

"Nadměrné investice do turistického ruchu mají však malý ekonomický efekt," myslí si tajemník Sdružení místních samospráv Tomáš Chmela. "Peníze by mohly jít spíš do podpory malých a středních firem, na inovace a nové stroje. Proti investicím do škol nebo cyklostezek nic nemáme," doplnil.

A v oblasti cyklostezek se mají obyvatelé kraje opravdu na co těšit. Do dvou let zde přibude 27 kilometrů nových tras. "Cyklostezky se nedělají jen pro turisty a výletníky, ale lidé po nich jezdí do školy a do práce," zdůraznil koordinátor Centra dopravního výzkumu Jaroslav Martinek.

Do dvou let se tak konečně cyklostezkou propojí Zlín s Otrokovicemi, po čemž lidé už řadu roků volají. Prodlouží se i trasa od zoologické zahrady v Lešné do Lukova a nové kilometry přibudou podél Baťova kanálu. "Lidé budou mít víc možností kam jet," libuje si Jiří Durďák ze Sdružení obcí pro rozvoj Baťova kanálu.

Na silnice chce kraj získat peníze příště, na řadě byli sousedé

V případě cyklostezek, na něž půjdou peníze původně určené na letiště v Bochoři, chce Evropská komise ještě doložit, že nezasahují do území s chráněnými živočichy. To by ale měla být spíše formalita.

Jestliže na cyklostezky ve Zlínském kraji má jít přes sto milionů, do oprav silnic ani koruna. V tomto kole rozdělování dotací byl totiž na řadě Olomoucký kraj, další výzvu využije zase ten Zlínský. "Střídáme se," vysvětlil Drozd.

Ještě letos by kraj rád získal peníze na opravy cest za skoro 600 milionů. Počítá třeba s modernizací nebezpečné silnice z Fryštáku do Dolního Lapače, na níž se stává hodně dopravních nehod, a několika dalšími úseky jako Osíčko - Komárno, Nivnice - Dolní Němčí či Jarošov - Uherské Hradiště.

Přes sto milionů korun půjde z Regionálního operačního programu na rozvoj sociálních služeb, zejména na opravy domů pro seniory. Další desítky milionů jsou určeny pro školy a jejich technické vybavení.