Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

Baťovy domky střežily kontroly. Dnešní majitele trápí památkáři a parkování

„Kolektivně pracovat, individuálně žít“. Výsledkem hesla Tomáše Bati jsou oranžové krychle rozseté po celém Zlíně a usazené do zeleně, které slouží i téměř sto let po svém vzniku a na jejichž jakoukoliv plánovanou přestavbu dnes přísně dohlížejí památkáři.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

K58a79r11e94l 65M10a41l62í41k 1113760345688

Pani pamatkarka nema pravdu,ze byl Bata jediny...co takhle Paul Kuppelwieser a Vitkovice? Tricet let pred Batou...

0/0
10.1.2017 22:26

P68a21u42l 82J29a49r52o93s 2973228880

Moji rodice ten puldomek dostali od Bati a platili najem 80 Kc.Otec vydelaval u Bati tydne asi 480 Kc.Prepychove damske lodicky nejdrasi boty staly tehdy 20 Kc.ponozky 1 korunu atd.V domku jsme se z bratrem narodili prozili krasne detstvi,do lesa 5 min,do mesta pesky 15 min,na zastavku trolejbusu 2 min.Pak prisli komunisti,Batovi fabriku a vse znarodnili neboli ukradli a potom ten ukradeny puldomek mym rodicum prodali...At zije KSC!!!

+7/0
2.12.2016 11:52

P54a72u83l 19J25a92r76o31s 2713228630

Hlavne,ze pred temi sovetsko komunistickymi panelaky je mista na parkovani habadej.;-D

0/0
2.12.2016 11:44

A55n78t62o42n43í86n 66N36á12d81v41o67r25n64í64k 1167112942694

chtělo by to celé zateplit ;-)

0/0
2.12.2016 10:55
Foto

J24a15k85u13b 82B76e54z67n77o31s85k83a 9567463956

Že by to bylo něco úchvatného...to teda není.. Vevnitř místa jako v hodinkách a z venku taky žádná sláva..

+6/−12
2.12.2016 2:05

L98u77b37o49š 86D19o60l21e54ž62a52l 4895514513984

A například pan "skvělý" Bakala nechal v Ostravě taky něco, prosím....?;-D

+3/0
2.12.2016 6:47

M37i22l24a69n 27B92u40r72e76š 4395606197218

dluhy a nájemné srovnatelné z Prahou

+2/0
2.12.2016 7:34

M67i33l60a55n 82B67u27r67e17š 4325676297378

odkud jste? Je mi Vás líto

+2/0
2.12.2016 7:34

P95a34u90l 37J24a12r77o36s 2783858550

Jakub

Precti si ten clanek poradne hlavne leta kdy se to stavelo.Na tu dobu to byl prepych.Lepsi,jak ty panelaky,ktere se stavely o mnoho let pozdeji,podle sovetskeho vzoru.To byly kralikarny.Bez zelene a zahradky.Betonova dzungle.

+3/0
2.12.2016 11:40
Foto

M44a32r35e81k 84C95e76r19n78y 5108126427

Bydlim v batovce na "sezimaku" od narozeni, nasi rodice take a nemuzem si vynachvalit..chudaci Irove, ti by dali majlant za barak kterym netahne durch..:-D

+13/0
2.12.2016 1:43

L93u28b39o95š 68D41o19l53e17ž47a59l 4725124763524

Souhlas ...R^

0/0
2.12.2016 6:48

J48a32n93a 19N89ě96m80e69č36k33o94v41á 3343474701526

Jak to říct... "svého času". Baťa neplánoval, že každá rodina bude mít minimálně jedno auto, a že se budou dělat přístavby. Takže chodit v té zahuštěné změti, notně vylepšované betonem a parkovišťátky a protkané šílenými rozpadajícími se kůlnami (aby rozuměli i mimozlínští), už je dneska naprosto tristní.

Žila jsem v tom pod Lesní čtvrtí; teď denně chodím přes Letnou. Podvesnou miluju, Zlín taky, ale kdyby se kostky předělaly na jednodomky, spojily se zahrady a pár se jich sem tam pokácelo úplně, pak by to možná bylo bydlení do moderní doby.

+8/−1
2.12.2016 1:11

R28a26d33e88k 93H29o83d47a39ň 9206537461893

Já na tom moc nechápu, proč pokud je těch domků 1 500, proč památkáři místo zuřivého zakazování nenechají udělat třeba 10-20 projektů co se s domkem smí a jak. Někteří majitelé (alespoň ti co na to mají finance) by to teoreticky mohlo potěšit.

Co mám osobní zkušenosti, tu u nás jsou památkáři schopni v evidentně komunistické hrůze zakazovat výměnu oken za okna z ulice vypadající prakticky stejně, ale z jiných materiálů. Pochopím kdyby se jednalo o 100 let staré domky, ale na 40 let starých hrůzách? Ve výsledku to skončí tak že majitel po 3 letech zákazů se prostě cukne, udělá si co chce, výsledek je horší, zaplatí pokutu - ale aspoň po 3 letech něco vyřeší.

+7/0
1.12.2016 23:58

M24i87c31h21a93l 10T66o40m77á17n33e14k 9317589366

ja nevim , ale me prijde ze to o je tom kdo maze ten jede, nemazete, pamatkar se nestara, mazete, rad vam doporuci spratelenou firmu, ktera ma presne to co oni vma povoli aby vas poradne natahli, takhle vidim ja fungovani pamatkaru, jestli to je jinak a je jich tma par slusncyh tak se omlouvam, ale to je standartni vyjimka

+6/−1
2.12.2016 0:01

J41a17n 23V22o81j98t87í30š82e59k 6282581375736

To, co považujete za hrůzu, může mít dost velkou hodnotu, kterou jenom nevidíte.

+1/−2
2.12.2016 2:12

I35v51a67n70a 25M89o42t80a53l13í36k76o52v61á 5844551810692

On je vydaný nějaký manuál, před pár lety jsem si ho stáhla na stránkách města, ale typizované projekty tedy neobsahuje, jen spoustu zákazů a varování, čtvrti jsou rozdělené do ochranných zón, čím víc na očích, tím striktnější zákazy. Na Letné je na tom nejhůř ulice Mostní, tam jsou většinou čtvrtdomky a přístavby můžou být jen velice miniaturní, zatímco Pod Rozhlednou mají některé domky i třídílná okna a fasádu nebo přístavby tak velké, že to úplně ruší dojem kompaktní kostky a vypadá to, jak kdyby se domek roztékal na placato. Nejhorší je nedostatek parkovacích míst, ulice jsou, aspoň na Letné, bez chodníků (s výjimkou Mostní). Chodci musí uskakovat před auty a nejhorší je to u zimáku, protože při zápasech se šetřílkové nacpou do uliček, nejsou líní kroužit po Letné a hledat flek co nejblíž hale, hlavně neplatit za parkoviště.

+1/0
2.12.2016 6:58

P25e61t88r 12T77y46č32k77a 6415872439892

A kde by za to parkoviště měli zaplatit?

0/0
2.12.2016 8:05

V20á49c47l81a49v 42P97o61u62s87t21k51a 3730421672

Já si za parkování zaplatím rád, ale kde?

+1/0
2.12.2016 12:46

M78i72l21a77n 31B73u71r76e67š 4585726627648

sám jste hrůza

0/0
2.12.2016 7:37

V91i77k66t64o49r 64Š69k45a66l12d23a 2135165484714

Nemohu si odpustit poznámku: památkáři ve Zlíně nejsou normální lidé, ale naprosto specifický živočišný druh (hodně jsem se přemáhal, abych to vyjádřil slušně). To že se zhlédli v Baťových domcích a buzerují majitele těchto domů pomalu za to, když si dají příliš velké kvítko za okno (obrazně řečeno) ještě celkem chápu, ale nesouhlasím. To že památkáři chrání území prvního segmentu na Jižních svazích, což je změť komunistických kostek z let osmdesátých s bordelem v každém rohu už ani nechápu. Ale co je zajímavé, že například Štěpánkovu vilu, která stála na svém místě a prakticky beze změny přes sto let nechá město bez problémů prakticky přes noc zbourat a nikdo ani nehlesne. Nikdo z památkářů se ani nedovolil ozvat, jak to? Vila, která měla svou historii a patřila jednomu z nejvýznamnějších mužů své doby ve Zlíně a která se svým věkem řadila k nejstarším je pryč a nikdo to neřeší. Kde byli teda ti památkáři? Na Jižních svazích a přeměřovali komunistické kostky? Asi není památka, jako památka, co?

+31/−1
1.12.2016 23:41

A62n98t11o90n36í71n 89S19á61d24l31í22k 7878749753143

Tak pane Škalda, ta vila již znovu stojí. Jen nevím nakolik bude vypadat jako ta původní. Z celé vily zůstalo původní jen průčelí z klasických cihel. Vše ostatní je z moderních materiálů.

Jinak bydlím v půldomku na Zálešné a zatím bydlení vyhovuje, jelikož jsme se ženou sami a do příkrých schodů zatím "vyšplháme"!

+2/0
2.12.2016 8:20

J81a82n 35P98r97i94c42h83y19s91t13a19l 8371548743

Pouzivani spojky "nebo" misto spojky "a" se stalo velmi rozsirenym nesvarem. Mozna jsou placeni od pismenka? Co na tom, ze "nebo" melo jiny vyznam (vylucovaci). Kdyz se "nebo" tedy pouziva misto "a", co se potom pouziva misto puvodni spojky "nebo"?

0/0
1.12.2016 23:23

J18a70n 65V37o94j94t72í60š73e64k 6162761545866

Spojka nebo se ve slučovacim poměru používá od jaktěživa.

+4/0
2.12.2016 2:15

I50v47a33n77a 36M47o98t34a64l45í63k10o15v57á 5524611970162

Také proto se před ní nepoužívá čárka.

0/0
2.12.2016 7:01

J51a86n 76Z46a79m14a19z76a85l 4875615473331

No tak 100 let stare baracky, s 30 cm tl. stenama (kdy vam povoli jen 6 cm polystyrenu), mizerne zaklady (nic moc beton se sutram, zadna izolace proti vlhkosti, takze v tech sklepích jsou nekdy pekne kaluze vody) a hlavne zadne ztužující věnce, takže 90% tech domečku je stahnutych ocelovyma tahlama co vedou u podlahy a stropu a je to dost hnusny a omezijící interier. Pamatkari tvrdi, jak je v tech domcich uzasne bydleni, ale kolik jich tam opravdu bydli... myslim ze zadny

+11/0
1.12.2016 23:21

L40u35d17ě63k 14N62o71v14ý 2751479693701

Ta kvalita se patrně liší čtvrť od čtvrti, podle doby vzniku. Na Lesní čtvrti a Dílech byly velmi kvalitní. Ano, izolované ty základy nebyly (to v té době nebylo zvykem dělat, ale beton hodně kvalitní a věnce to také má. Což samozřejmě nemění na tom, že bez rekonstrukce už to v žádném případě neodpovídá dnešním standardům..

+1/0
2.12.2016 7:33

J40a71n 59Z41e72m54a25n 1216535784486

Moderním Baťovým otrokům to tehdá stačilo.

0/−2
2.12.2016 8:33

P44a62u70l 85J97a32r37o31s 2483768820

Zeman

Nepamatuji si jestli mel Bata otroky. Vim jen z vypraveni mych rodicu,kteri prisli kazdy z jineho konce republiky,pracovat do firmy Bata, si jen praci a zivot ve Zline chvalili...Pak az prisel K.Gottwald a komuniste znarodnili Firmu Bata,tak potom tam hlavne zeny otrocily na tech sevcovskych kruzich.Ona ta rychlost tech bot,ktere kolovaly na tom kruhu se temer zdvojnasobila,Samozrejmne se zhorsila kvalita ale nastesti byl velky Sovetsky svaz,ktery ty zmetky bral.protoze v tom SSSR komunistickem vzoru ,pro Ceskoslovensko ,kterym nas KSC krmila chodili rusove v onucich,vyrobenych po domacku.:-/

+1/0
3.12.2016 6:07

J25a75n 74P31r45i97c92h53y79s81t10a97l 8201428783

"Výsledkem hesla Tomáše Bati jsou oranžové krychle rozseté po celém Zlíně"

Autorka ma ponekud neobvyklou predstavu o tom, co je to oranzova barva.

Jak mohou byt domky postavene z cervenych cihel oranzove, to je mi zahadou.

+9/0
1.12.2016 23:16

J14i35ř55í 88J92e18z28d81i37n24s68k98ý 8118272773259

Ale jo, cihla je pěkná... Ale zasahovat lidem do toho jak to vypadá vevnitř? Jako památku by mohli nechat prá domků a zbytek ať si dělá co chce...

+3/0
1.12.2016 23:03

A41n49t91o93n75í26n 95S79á93d75l55í84k 7948649803693

No původní cihla až tak pěkná po téměř sto letech není. Většina zateplených domků je obložena cihlovými obkladačkami, které jsou jistě pěknější.

Ovšem já se divím, že ti přísní Zlínští památkáři připustili, aby barva těchto

obkladů byla na tolik různá, že mnohé zdaleka ani "cihlu" nepřipomínají.

Je ale pravdou, že ty glazurované asi déle vydrží vzdorovat zubu času!

+2/0
2.12.2016 11:36

Z86d87e88n58e26k 22V30l93c32e67k 5565493175829

přiženil jsem se za nevěstu na 4 roky na Zálešnou. V té době /1974/ prováděli komunisti rekonstrukce těchto batovkých domků. Přestěhovali nás na půl roku do jiné ulice a zrekonstruovali kompletně vnitřek včetně základů celý domek.

0/0
1.12.2016 23:02

L33u54k78á63š 32G82r77ü92n86d20e59l 4397922225242

Čekám na soudruhy z diskuze o sídlišti v Plzni a zatím nic. Počítám, že Daniel Raichel by taky byl zvědavý :-P

+1/0
1.12.2016 22:37

F35r51a29n14t27i40š40e89k 36N82e32v78a72ř81i93l 7373339537675

Ideální by bylo památkovou zonu ponechat tak 2 ulice od hlavní cesty a u zbytku ji zrušit, ale striktně dodržet při přístavbách cihlu a odstup od souseda. Za nějakých 50 let to tak obdobně dopadne, protože tak jak je to doposud si myslím nejde zajistit komfortní bydlení.

+3/−1
1.12.2016 22:01

P71a61v50e84l 26K46r14e19u95z70i16g62e90r 7104190530149

Ti památkáři jsou houby důslední, kdyby byli, tak by nepovolili ani plastová okna, minimálně ne taková, která mají jednu velkou tabuli a mezi izolačními skly naznačený kříž mezi menšími okny. To je asi nejhorší pozůstatek 90. let, i když se to dělá dodnes.

0/0
1.12.2016 21:56

J23a64r63d28a 36K47o33n42i55c93k70ý 9178463776443

Památkáři ať jdou někam do práce.

+14/−8
1.12.2016 21:49

R65o88s69t83i62s89l77a29v 11Š93i35g79u40t 4217250263813

Máte mylné informace.Tyhle domky nechal postavit Klement Gottwald a na jeho počest se poté město přejmenovalo na Gottwaldow!!!

+10/−10
1.12.2016 21:39
Foto

T80o83m82a29s 39C13a18b42a24k 8465925134579

Asi tak jako povel k revoluci vysel z krizniku Potemkin a na jeho pocest sudruzi v Sovetskem svazu staveji Potemkinovy vesnice, co ? Boze boze Vy jste hlava...

+13/0
1.12.2016 22:02
Foto

P25a35v63e69l 83K55a44l30u83s 6304606746842

Mám obavy, že jste nepochopil vtip.

+7/−1
1.12.2016 23:15

J98a35n 53M97a62c25e82k 9544905632968

V té době ty byly ty domky pro nově příchozí dělníky něco neuvěřitelného. Představte si, že přijdete z dědiny z malej dřevěnice s maximálně 2 pokoji (se zvířatama sa moc nebydlelo - chlévy byly venku) a dostanete něco takového.

+22/0
1.12.2016 21:35

F59r81a68n40t79i53š57e63k 81N17e89v76a64ř14i57l 7543419357455

Tehdy ano - teď již dávno ne.

+3/−3
1.12.2016 21:49

F63r98a98n78t38i33š42e88k 92N93e50v42a41ř79i71l 7153869957625

No vidím jak pro koho. Ložnice 3,5 x 4 dětský pokoj 3 x 2,5 je třeba pro někoho standart. Jo a hazlík s koupelnou 1,5 na 1.8 ideální .

+2/0
1.12.2016 21:56

A60n52t49o16n26í30n 26S27á62d31l97í20k 7358989583383

Ale ano, ideální to není. Nikdo však není násilím nucen se takto "uskrovnit"

a může si pronajmout větší byt, bohatější si může postavit velký dům!

Pro současnou rodinu s dětmi. to nevyhovuje. Přesto tak mnozí bydlí!

+1/0
2.12.2016 11:43

A60n95t81o69n61í51n 30S24á74d88l23í49k 7448329343843

Ještě bych dodal - i přes tyto nedostatky je cena půldomku kolem 3 milionů!

0/0
16.1.2017 21:38

J49o54s39e82f 12Š55á58t71a21v12a 2254701406729

Moc toho nevíte.Né že se bylelo se zvířatama,ale chlévy byly hned za zdí a v zimě se otevíraly dveře mezi chlévem a místností aby šlo do místnosti teplo s chléva.Pročtěte si historii.

+9/0
1.12.2016 21:57

V51í31t16ě80z23s76l35a98v 79S90c90h96m85i12t55t 5370139229863

Neslýchané propojení byznysu a politiky;-)

#

0/0
1.12.2016 21:34

L74u85m49í59r 14B98e77d93n36a20ř88í40k 2278973131588

Autorka pravděpodobně netuší, jaký je význam slov dvojdomek a půldomek resp. čtyřdomek a čtvrtdomek. Každý, kdo se jen trochu zamyslí, na to přijde (alespoň se domnívám). A ne, že se ve Zlíně dvojdomku říká půldomek.

+19/−1
1.12.2016 21:29

A50n96t22o25n53í71n 71S28á39d12l20í63k 7608859183563

Dvojdomek je sestaven ze dvou půldomků - tedy pro dvě rodiny.

Pak ještě je jeden výraz a ten je mezidomek. Na Zálešné má obvykle

rovnou střechu, narozdíl od těch sedlových.

+2/0
2.12.2016 11:47

L87u67m27í85r 76B44e66d30n18a77ř56í15k 2538793121668

Já to tedy objasním. "Dvojdomek" je označení pro dům obsahující dvě bytové jednotky, "půldomek" je právě taková bytová jednotka v takovém domě. Také proto nikdo neprodává dvojdomek, ale půldomek, protože druhý půldomek ve dvojdomku vlastní někdo jiný.

+1/0
2.12.2016 12:49

M67a14r51e78k 62V25e73s59e42l77ý 1867848680754

Chapu, ze je pozadavek na fasadu a tvar strechy, ale proboha neni jedno, zda si v pristavbe clovek udela satnu nebo obyvak? Stejne tak nechapu proc neni mozne koupit dva puldomky a propojit si je uvnitr v jeden. Vzdyt na tech domech je unikatni jen to, ze jsou vsechny stejne a tvori ucelene sidliste. Co maji lidi uvnitr muze byt kazdemu u zadele. Vybouranim pricky tam nenici zadne fresky nebo stuky.

+38/−2
1.12.2016 21:28







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.