Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

Cyklisté vs. chodci ve Zlíně. Neumí se respektovat a zaměstnávají policii

Nové úseky cyklostezek, které vznikají ve Zlíně, mají především usnadňovat pohyb cyklistů po městě. Stávají se přitom ale často dějištěm konfliktů mezi cyklisty a chodci.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

P66e67t50r 86V78e98s29e68l20ý 6611276489870

Ano cyklostezky jsou jednou z typických věcí, které krásně ukazují, že je čas, dát EU sbohem. RvEURv VCZEXITV

0/0
22.6.2016 1:37

I83v40a29n43a 88N29o39v59á 2422562119138

cyklista nemá na chodníku co dělat

+1/0
18.6.2016 7:10
Foto

L50u24b93o53m89í82r 81J67a28n27o58t50a 5966134646985

A co Myšák, už si to zkoušel projet na kole?! :-)

0/−1
23.5.2016 16:01

D74a95v20i53d 95S42ý76k51o16r81a 1545310347210

Pokud jsou dva pásy vyznačené bílou barvou, v jednom pásu je bílou na zemi piktogram cyklisty a v druhém piktogram panáčka, na každém sloupu cedulku s tím samým a přesto mají někteří problém s pochopením, kdo se má kde pohybovat, tak by tito lidé měli povracet občanky.

+2/−3
23.5.2016 10:44

J48a82n30a 58K15ř74e66m70é43n66k30o65v22á 4693927902259

Vážený pane primátore, nebylo by od věci, apelovat i na cyklisty. Většina normálních pejskařů se stezkám vyhýbá jak může, ale jsou místa, kde to prostě nejde, ale hlavně na cyklistu narazíte naprosto všude, i na místech, kde to absolutně nečekáte. Jako třeba uprostřed louky a cyklista místo toho, aby na sebe upozornil, tak jen sprostě nadává. Takže tolerance a respektování je třeba na obou stranách!

+5/−1
19.5.2016 12:28

J73a60n54a 80N14ě92m14e53č80k27o11v83á 3113374461936

Cyklisty na chodnících vesele ignorujou i policajti. Bohužel. Přitom ve Zlíně je to fakt masový zlozvyk. Pokud jde o cyklostezky, jako čeho se dobrat, když na "prosím vás, chodí se na straně" už několik let slýchám uniformní odpověď "běž do p***ele." :-/

Jinak též děkuji za poházené papírové kapesníky a plivance zvící velikosti sevřené pěsti. Na cestě z obou stran lemované trávou. Lidi, lidi... :-/

+5/0
19.5.2016 10:38

Z16d20e66n76ě54k 59N34ě30m14e62č53e32k 5406309176581

Osobně vidím slabá místa v následujícím:

- části pro cyklisty jsou nevýrazné - rozdělit chodník na šedou a tmavší šedou je nedostatečné. Údajně za to mohou památkáři, kteří to nepovolili Rv

- jednoznačně chybí osvěta přímo na místě - radnice sice ve zpravodají splácala "manuál", ale to je pouze suchý text a citace ze zákona. Přitom by stačilo nafotit pár konkrétních situací "takto ANO" a hlavně "takto NE", otisknout v magazínu nebo rozdávat u cyklostezky.

- obyvatelé si musejí zvyknout, cyklostezky v centru města jsou ve Zlíně ještě celkem novinka - o to více je potřeba osvěty

- za nešťastné považuji kombinace oddělených a smíšených v rámci jedné trasy - u Polikliniky jedu oddělěné, ale od Strojárny už smíšeně = zmatek jak pro chodce, tak pro cyklisty

- osobně ale nejsem zastánce městských cyklostezek a přijdou mi to vyhozené peníze. Cyklostezky mají smysl na spojení měst a obcí, kde jinak cyklista musí po hlavní, kde kolem něj auta lítají 90kmh, ve městě v tom takový problém nevidím - sám jezdím ze Svahů normálně po cestě.

- nicméně je třeba uznat, že jako předvolební byznys se to dobře prodává, je to na očích, radnice se tam může vyfotit do magazinu ;-D ... něco mi ale říká, že Adámka a spol. už ani cyklostezky pro další "sezónu" nezachrání.

+7/0
19.5.2016 7:31

Z24u65z79a69n78a 39S43v89o26b15o33d56o65v86á 9414395839700

K vašemu pátému bodu: ze Svahů do města se to ještě dá, ale jet opačným směrem po silnici může jen sebevrah. Jezdila jsem denně z města směrem na Svahy s odbočkou k Pasekám, a musím se přiznat, že jedině po chodníku. Po silnici jsem to zkusila jednou a naposledy! Tam chybí cyklostezka jako sůl

+3/−2
19.5.2016 8:21

J16a59r35o24s70l23a35v 34F76r51g48a80l 8229609208515

Máte naprostou pravdu. Jet po dvouproudé silnici vpravo a na křižovatce chtít odbočit na Paseky se opravdu bezpečně nedá. Takže do města jedu po silnici, ale zpátky ne. Nechápu toho joudu co vám dal mínus.

+1/0
19.5.2016 14:17

T68o45m56a75s 25N75o76v76o60t49n36y 1761644276305

Jak chcete dávat osvětu někomu, kdo se chová arogantně a agresivně zcela vědomě a úmyslně. U cyklistů to není o neznalosti (až na pár pipek co se na tom kole ani neudrží) ale v 9 z 10 případů porušují pravidla zcela záměrně a považují to za normální. Tady nejde o osvětu, pomůže jen tvrdá represe, pak si to možná zapamatují a dají si pozor.

+1/−1
20.5.2016 17:34

A23n48t69o23n56í33n 10Z93e66l44e53n62ý 2904503441916

Město j pro lidi, ne pro bicykly.

+3/−1
18.5.2016 22:05
Foto

V71í46t 24M27a95c81h 4188558393810

A prave proto, ze je pro lidi, je lepsi podporovat dopravu na kole nez autem.

+4/−2
19.5.2016 6:03

T58o62m31a86s 58N68o58v30o34t41n52y 1471624276675

Ano zlá auta jezdí sama a žerou malé děti !

0/−2
20.5.2016 17:35

J50a88n 41M70a23l84ý 6359250566

A jaká je souvislost mezi údolním charakterem města a tím, že se chodci neumí chovat na cyklostezce?

+2/−3
18.5.2016 17:46

J63a40n 50M98a33l41ý 6399230826

Ve městech, kde je kolo brané jako běžný dopravní prostředek a kde cyklostezky fungují už desítky let (a nemyslím tím zahraničí, myslím tím česká města, třeba Hradec Králové), by chodce ani nenapadlo se pohybovat po cyklostezce. V tomto směru se mají pěší ve Zlíně ještě hodně co učit, prostě to čtyřicetileté zpoždění nejde dohnat za rok. Chybou magistrátu ale je, že v centru staví i smíšení stezky pro chodce a cyklisty, třeba podél parku Komenského nebo směrem do Svitu. Takovéto typy stezek jsou vhodné jen do méně frekventovaných míst.

A k těm, kdo si stěžují na cyklisty na chodníku - až bude vybudovaná dostatečně hustá síť cyklostezek, nebudou kolaři jezdit po chodníku. Jezdit ale ve zlínském provozu na kole po silnici můžou jen šílenci.

+6/−5
18.5.2016 15:27

I73v74a46n 72P78e84c83h13a70r 5256124498348

Máte pravdu ale realita např. u polikliniky je děsivá.Chodci prostě nemají jinou volbu, než vstoupit do cyklostezky. Co se týká chodců mám zase já pocit, že na chodnících pro ně za chvíli nebude místo vůbec žádné. A srovnání s Hradcem Kr. neobstojí, protože Hradec má zcela jiný charakter, není v úzkém údolí, urbanisticky je řešený v rovině, kolem historického centra atd. Zlín je - bohužel limitovaný svým charakterem zejména v oblasti dopravy.

+4/−2
18.5.2016 15:58

Z82d95e59n55ě91k 76H83y26n96e32k 8476743326

Nechápu, jak si někdo mohl myslet, že tam ten prostor bude chodcům stačit. Přitom místa je tam dost, jenže městu je ve skutečnosti bezpečnost dopravy ukradená, důležitější je utratit peníze a vyčerpat dotace. A to tam ještě udělali ty nejvyšší možné obrubníky, jaké předpisy dovolují, aby cyklistům jízdu co nejvíc znepříjemnili, když jsem se na diskusním fóru města ptal proč, tak jsem se odpovědi nedočkal, odkázali mě na zákon o svobodném přístupu k informacím.

+4/0
18.5.2016 16:06

Z27d28e59n95ě92k 12H38y63n87e52k 8306763206

Jízda po chodníku je zakázána, nestanoví-li místní úprava provozu jinak. S hustotou sítě cyklostezek to nijak nesouvisí. Asi jsem podle Vás šílenec, protože ve Zlíne na kole běžně jezdím a nestalo se mi, že by se na silnici procházeli chodci, že by řidiči jezdili vedle sebe roztažení přes celou silnici, aby si mohli povídat nebo jeli po levé straně vozovky prostě proto, že se jim ta pravá strana nelíbí. Na cyklostezkách vidím podobné věci celkem běžně, Jak jede cyklistů víc, chovají se jako stádo. Skutečností je, že se drtivá většina řidičů chová k cyklistům slušně, ti jsou bezohlední k cyklistům jsou většinou bezohlední i k ostatním a podíl ignorantů mezi řidiči motorových vozidel je nižší než mezi cyklisty. Chápu však, že je třeba vytvářet dojem, jak jsou silnice nebezpečné a obhajovat tím miliardové výdaje na cyklostezky. Oni ti projektanti, poradci a cyklokoordinátoři musejí z něčeho žít. A radní Novák a primátor Adámek si na tom budou dělat volební kampaň. Projekt propagující cyklistickou dopravu úplnou náhodou poběží pár měsíců před volbami, v nichž bude primátor kandidovat.

+7/−1
18.5.2016 16:02

J55a85n 19M24a20l22ý 6169390566

No tak cyklostezky je to jediné, co aspoň trochu současné vedení města dělá, o tom není sporu. Je ale pravda, že v cyklistické infrastruktuře je Zlín hodně pozadu a je potřeba to zlepšit.

+2/−3
18.5.2016 16:11

T53o49m77a48s 62N39o66v76o52t98n97y 1551674656535

Není potřeba nic zlepšovat, pro těch pár pumpiček

0/−1
20.5.2016 17:37

T73o31m10a21s 70N94o53v38o77t81n31y 1971164826215

Aha, takže můžu jezdit s autem po cyklostezce, protože se mi nelíbí třeba děravá silnice? Stejná logika jako s cyklisty na chodníku.

0/−1
20.5.2016 17:36

D34u67š92a69n 73P19e28t54ř48í98k 9950213985311

Doufám, že i ředitel MP Kladníček, až si umyje hnědou hlavu po akci "máte to pane primátore za dva tisíce", si stoupne třeba na úsek u hospody U Máců, kde si 90% cyklistů děla z chodníku cestu, když jedou směrem k nemocnici. Strážníka MP jsem tu ještě neviděl...

+5/0
18.5.2016 14:56

M78a63r87c30e65l 50H88e22r94b67o61l10t 3209106658

hlavně by se na cykloteroristy měla zaměřit MP. Přejíždění ze silnice na chodníky, přelétávání z cesty na přechod, o ukazování směru ani nemluvím...RvRvRv

+7/0
18.5.2016 14:52

J41a40r60o92m41i73r 39C61h96a90l43o54u75p60k21a 4739827535167

Co je na těchto činech teroristického?

+3/0
18.5.2016 16:20

Z97d28e42n76ě50k 42H32y22n71e35k 8186733986

Když jedete na kole při kraji vozovky, tak je velice příjemné, když vám nějaký ignorant vjede z chodníku na cestu přímo před kolo, aniž by se podíval, jestli něco jede. A že by nějaký cyklista na cyklostezce dával znamení o změně směru jízdy jsem ještě nikdy neviděl, a to jsem jen loni najel na kole skoro 10 000 km, část bohužel i po cyklostezkách. Předřečník možná použil ostřejší výraz, ale obsahově je jeho příspěvek zcela správný.

+1/−1
18.5.2016 16:39

Z28d88e17n67ě45k 27H67y56n49e11k 8896393316

Bude to ještě horší, podobná řešení město plánuje skoro v celém centru města, dokonce i třeba na Soudní chce město smíšenou cyklostezku, tzn. donutit cyklisty jezdit po chodníku. Přitom už teď se přes město na kole prakticky nedá projet, pokud má cyklista přesně dodržovat zákon. A po chodníku klidně jezdí na kole i příslušníci městské policie v uniformě.

+2/0
18.5.2016 14:45

T94o22m60a83s 93N77o55v14o11t46n97y 1621204596185

Ten cyklokoordinátor je dobrej mimoň, vzájemný respekt nebude do té doby, než začne městapo pokutovat cyklisty stejně tak pilně, jako řidiče aut a dokud aroganti na kolech nepochopí, jak se mají chovat (což jinak než represí prostě nejde)

+3/−2
18.5.2016 14:38

J61a66r36o88m26i44r 36C86h53a52l38o64u85p59k58a 4279517475287

Proč by to město dělalo. Město chce co nejvíc dopravy převést z aut na kola, takže logicky bude ke kolařům benevolentnější...

+2/−1
18.5.2016 16:21

Z47d19e60n87ě40k 39H28y94n26e51k 8196143346

Tím, že město znemožňuje cyklistům projet centrem města na kole, tak lidi přesednou z aut na kola? Nebo tím, že nechá cyklisty ignorující pravidla silničního provozu ohrožovat ostatní?

+2/0
18.5.2016 16:42

J67a58r94o81m73i11r 22C86h68a35l16o40u64p22k69a 4539527295557

To vkládání lidem do úst něco, co neřekli, si nechte na doma...

+2/−1
18.5.2016 16:45

Z25d91e22n98ě10k 78H95y58n97e49k 8196443446

Nic Vám do úst nevkládám, jen jsem upozornil na jistý rozpor mezi deklarovanými politickými cíli a reálnou aktivitou města. To, že město něco chce ještě neznamená, že to tak bude, třeba Chamberlain chtěl mír... Zajímalo by mě, ke kterým dalším přestupkům by město mělo být benevolentnější. Zatím jediným hmatatelným výsledkem výstavby cyklostezek jsou utracené peníze a prodloužení jízdních dob cyklistů ve srovnání s jízdou po silnici stejně jako snížení komfortu jízdy kvůli přejíždění obrubníků, které město na cyklostezkách úmyslně nechává stavět.

+2/0
18.5.2016 16:59

T48o13m96a36s 64N75o52v50o35t41n77y 1831544576745

Město nemá co chtít, město má řešit to co lidé potřebují. A to není podpora cyklistů, když nemá za x let vyřešenou nějak rozumně ani dopravu pro auta nebo opravené chodníky. Nehledě na to, jak převedou na kola řidiče co jsou odjinud nebo jen projíždějí....

+1/−1
20.5.2016 17:39

J26a57r50o73m31i62r 88C42h54a59l93o13u77p52k23a 4469597895717

Město musí chtít! A chce to, co lidi, kteří tam zástupce zvolili. Přesně pro řidiče odjinud, nebo co jen projíždějí, je přesun domácích na jiný druh dopravy naprosto ideální. A lidi pohyb potřebují jako sůl.

0/−1
20.5.2016 20:44

T91o61m25a42s 88N75o75v15o88t59n43y 1241554316305

Chodci chápou, ale cyklisti jsou zcela mimo, jezdí naprosto všude, jsou agresivní a arogantní. A ten kdo povoluje tyhle smíšené chodníky s cyklostezkou v centru města, by měl okamžitě letět. To je řešení někam na kraj města kde chodník není frekventovaný a ne do centra. Za chvíli to bude tak, že se cyklistům budeme ještě klanět a chodci budou chodit po 30cm chodníku s dětmi na vodítku...Rv

+3/−4
18.5.2016 14:35

J42a49r98d44a 22P80r58o69c52h76á69z72k74a 5973223930289

funguje je to běžně všude, jen ve zlíně opět déle trvá, než si na to chodci zvyknou.

+3/−1
18.5.2016 15:41

T92o81m65a23s 11N25o60v96o55t57n10y 1811214446475

Ne, nefunguje to nikde.

0/−1
20.5.2016 17:40

J81a56n 19V72a47c24e77k 6902426906713

Chodci tápou. Cyklisti tápou. Chodci jsou všude a cyklisté také. Prosím nevymezujte se proti jedné skupině! Chyba je dle mého názoru v naprosto nesmyslné politice Mu Zlín, která v konečném důsledku poštvává tyto skupiny proti sobě. Nejsou zde stanovené jasné pravidla a jen se stále odvolává na vzájemnou ohleduplnost. Mohu být tolerantní jak chci, ale pokud město TOLERUJE cyklisty na chodnících a chodce na stezkách pro cyklisty - tak je vymalováno!

+2/0
18.5.2016 17:55

Z65d29e13n11ě17k 75H65y24n31e73k 8646173416

Pravidla naopak jasně daná jsou zákonem, pro chodce, cyklisty i pro město jako investora dopravních staveb. To, že je město bohorovně ignoruje, je věc jiná. Z pohledu města zvolená politika smysl má. Utratily se desítky milionů, z toho minimálně stovky tisíc doputovaly do kapes lidem, kteří připravovali projektové dokumentace, prováděly stavební dozor, administrovaly výběrová řízení.... Cyklokoordinátorovi chodí výplata za řešení problémů, které město samo způsobilo, radní pro dopravu a primátor mají publicitu a ještě si z veřejných peněz udělají předvolební kampaň. Jediné skupiny, kterým to vadí, jsou chodci a cyklisté, o které městu vůbec nejde. Proto klidně chodcům zužuje prostor na chodnících, cyklisty nutí místo jízdy po silnici přejíždět betonové obrubníky na cyklostezkách, kde se jim neustále pletou do cesty chodci a kde musí na každé křižovatce dávat všem přednost. Navíc čím větší bude ve městě nehodovost, tím více peněz může získat na další peníze v oblasti bezpečnosti dopravy, město proto ve skutečnosti vůbec nemá zájem na tom, aby byla doprava ve městě bezpečnější. Jediné, čeho se mohou obávat je to, že prohrají další volby. Proto se celou dobu tak zoufale snaží nedělat nic kontroverzního, co by jim mohlo ve volbách vzít hlasy. Proto v podstatě pouze dokončili projekty připravené ještě za minulých radnic ODS-ČSSD a omezují se na chodníky a cyklochodníky. Třeba obchvat Zálešné, který by mohl vzbudit kontroverze, je spolehlivě u ledu. Nezbývá, než doufat, že prohrají další volby a že do té doby nestihnou udělat další škody.

+4/0
18.5.2016 18:18

T34o48m46a66s 33N58o87v40o41t32n90y 1281874496565

Ono tak nějak chodník je pro chodce, tak na něm jsou. Nemají tam co dělat cyklisti a oni to moc dobře vědí, netápou.

+1/−1
20.5.2016 17:41

I14v24a90n 32P31e38c59h41a93r 5546504338268

Já i moji přátelé zase vyzýváme "kolaře" aby nejezdili po chodnících téměř všude - i tam, kde nejsou pro ně vyznačené pruhy. Velmi rychle si zvykli na to, že oni jsou těmi, kdo mají přednost absolutně všude.

Upozorňoval jsem již jednou na nesmyslný úsek cyklostezky pod poliklinikou. Jak se mají asi občané dostat do trolejbusu?! Cyklisté v tomto místě ani nesesednou z kola a ohrožují téměř každého. Proč se budují cyklostezky i tam, kde je to proti zdravému rozumu? Snad proit, že vedení města má jediný program: chodníky a cyklostezky! Rv

+4/−2
18.5.2016 13:55

I95v23a73n 26P49e77c47h97a76r 5216664828138

- oprava " snad proto"

0/0
18.5.2016 13:56
Foto

J40a34n 95A21d81l28e36r 2186201166816

Souhlasím. Po cca dvaceti minutách postávání u Stavoprojektu jsem viděl asi čtyři skorokolizní situace mezi chodcem a cyklistou, který se snažil značnou rychlostí proletět mezi budkou zastávky a jižním okrajem cyklostezky. Tam brzy bude zasahovat č. 155.

I mnohde jinde najdeme úseky, kde se dá těžko rozlišit, zda jde o kolařský prostor nebo chodecký (např. přechod mezi parkem a bývalou knihovnou).

+3/0
18.5.2016 14:32

Z42d84e12n74ě17k 52H22y81n35e70k 8446283586

Cyklisté zde sesedat nemusejí, jedná se o pruh pro cyklisty a chodci se smí pohybovat jen na přechodech pro chodce, které jsou zde vyznačeny. To však nic nemění na tom, že je úsek řešen naprosto nesmyslně a je pro cyklisty i chodce vysloveně nebezpečný.

+2/0
18.5.2016 14:47

V74í78t 20B11r58z37o13b33o48h28a96t35ý 7440812713311

Ano to, že zde cyklisté sesedat nemusejí je právě to špatné.

V zákoně o provozu na pozemních komunikacích se ale píše, že pokud vozidlo MHD stojí v zastávce, tak do prostoru pro výstup a nástup nesmí další účastník provozu vjet. (jedná se teda zejména o místa, kde je zastávka tramvaje bez "ostrůvku" a vystupuje se zde do silnice) Musel bych si to dohledat, ale předpokládám, že to platí i pro cyklisty a tudíž je docela jasné, kdo má na zastávce přednost.

+1/0
18.5.2016 18:32

Z95d18e85n16ě90k 82H63y74n72e90k 8336973836

Prostor pro cyklisty vede až za zastávkou, prostorem mezi zastávkovým přístřeškem a nástupní hranou cyklista smí jet jen v zákonem stanovených případech, tzn. objíždí-li překážku a nesmí přitom chodce ohrozit. Chodec zrovna v tomto místě vůbec nemá důvod do prostoru pro cyklisty vstupovat, neboť na jižní straně cyklostezky se nachází jen zídka a trávník. Vámi popsaná situace by nastala tehdy, byl-li by prostor pro cyklisty situován mezi prostor pro chodce a hlavní silnici, to však není tento případ. Problém v tomto místě je v nedostatku místa jako pro chodce, tak pro cyklisty vzhledem k tomu, že frekvence chodců je velmi proměnlivá v závislosti na příjezdech a odjezdech vozidel MHD. Proto je zde zvolené řešení nevhodné. Cyklostezka zde však neprochází prostorem, který je určen k výstupu a nástupu cestujících MHD.

+1/0
18.5.2016 19:04

V57í42t 95B15r47z46o13b18o34h59a81t13ý 7580922653151

Aha, mylně jsem nabyl dojmu z toho jak to tu ostatní popisují. Budu se tam muset zajet podívat ;)

0/0
18.5.2016 19:55

P48a71v69e50l 60P38i61l57á22t 8671909245444

Je to vidět na Panoramě na mapy.cz: https://mapy.cz/zakladni?x=17.6546276&y=49.2217415&z=19&l=2&pano=1&base=ophoto&pid=34710422&yaw=3.752&fov=0.957&pitch=0.116

Taky mě to zajímalo. Cyklostezka skutečně prochází za zastávkou.

0/0
19.5.2016 7:31

P37e66t13r14a 48V90e85r10n29e96r45o67v22á 6705580134122

Proč by neměl cyklista použít zvonek, aby na sebe upozornil? Když někoho předjíždím a on mě logicky nemůže vidět, je pro mě snazší a příjemnější použít zvonek, než na dotyčného křičet "bacha, jedu" nebo "uhni", jak to někteří dělají. Od čeho potom ten zvonek je???

+17/0
18.5.2016 13:45
Foto

J41a89n 97A68d33l28e62r 2576331286796

Zvonek již není povinná výbava.

+2/0
18.5.2016 13:55

J79a54r88o72s96l91a78v 97L19e11b79e14d29a 3746349817470

Přesto je nadále výhodnou součástí bicyklu.

+3/0
18.5.2016 14:28







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.