Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

Tomáš Baťa ovlivnil celé generace. Jak by dnes Zlín vypadal bez něj?

Od narození Tomáše Bati, zakladatele moderního Zlína, uplynulo v neděli 140 let. MF DNES při této příležitosti s pomocí historiků zkoumala dvě možnosti: jak by Zlín vypadal, pokud by v něm Baťové působili dodnes, a kdyby ho minuli.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

Š73t16ě58p63á95n21k16a 14P48a95v50l81í64k14o68v72á 1559499214801

No a dokud budou o Zlíně psát takoví umělci, co si ani nedokážou zjistit, kdo je na obrázcích, jimiž ilustruje své hlubokomyslné články, tak se fakt nezmění nic. Jako lokální redaktoři máte POVINNOST znát osobnosti svého města zpaměti, vy mediátoři!

+1/0
5.4.2016 17:23

J27a65r42o93s43l46a67v 76N32á72p31r67s46t49e18k 6495416

Jó kdyby.

Znáte tu dětskou říkanku o snadném rybolovu?

0/0
5.4.2016 8:42

P27e40t67r 56H62r73u38b95ý 9331391842888

Kdyby nebylo války a následného komunismu, tak by bylo ze Zlína druhé největší město ČR. Jak již psal níže pan Kocurek, tak by se Zlín spojil s Napajedly a Otrokovicemi, dále Baťa plánoval rozmach ke Fryštáku a Vizovicím. Vizovice by Zlín asi nespolkl, ale Fryšták ano. Baťa plánoval, že do roku 1950 bude mít Zlín min. půl milionu až milion obyvatel a dokonce měl již naplánované metro.

S tím by byla spojena architektura města - asi by zde bylo více výškových, cca 100 metrů vysokých budov.

Samozřejmostí by poté bylo úplně jiné spojení s ČR a SK. Vlak na Prahu a Košice, dálnice na Prahu, Vídeň a Košice, dostavěný vodní kanál...

Jenže to je všechno kdyby a díky Němcům a následně soudruhům z východu, Prahy a Brna to dopadlo tak, jak to dopadlo.

+6/−2
5.4.2016 8:16

J53o43s77e57f 91N61á50d93b42ě58l90a 3155745146712

Jo a ještě bych chtěl zmínit BÁJEČNOU vlakovou dopravu do Zlína. Díky. ;-)

+2/0
5.4.2016 6:41

K20a22r25e12l 17C61h48r27a49s97t19i77n65a 4803944970525

Díky neschopnosti magistrátu, kraje i centrálních úřadů má Zlín dlouhé desítky let něco, co se dá nazvat nádražím jen s velkou dávkou fantazie. Ostuda a ještě větší ostuda pro město, které bylo světu příkladem, že možné je cokoliv !!!

+2/0
5.4.2016 8:30

T12o35m39a60s 71N33o54v43o35t39n55y 1891184346695

A k čemu bude moderní nádražní budova, když tam stejně budou jezdit jen motoráky 2x za hodinu? Napřed by z toho musela být dvojkolejka. A rychlíky by stejně do Zlína nezajížděly, stejně bychom přestupovali v Otrokovicích snad kromě nějakého omezeného počtu spojů.

+1/0
5.4.2016 14:49

J94o97s33e13f 43N58á76d52b48ě71l66a 3455765586432

Tak já hlavně doufám, že by neexistovala ulice Tomáše Bati. Kdo Zlín znáte, tak víte, že není problém se dostat ke Zlínu. Ale promotat se jedinou ulicí skrz Zlínem někam. To je problém. A to ještě nemluvím o tom, že některé ulice jsou názvově ve Zlíně dvakrát (vlivem slučování částí) a nikdo s tím nic neudělal.... a pak tady máme to sado maso s číslováním ulic, asi došla fantazie... Řeknu to asi tak. Zlínu se vyhýbám. A rád. Až si tam udělají další hlavní tah, který dopravě odlehčí, třeba se mi to město zalíbí. Jo a nezapomeňte na masivní rozšíření parkovacích míst. To mi tam taky schází. díky. ;-)

+2/−2
5.4.2016 6:33

P41e93t40r 51H17r65u36b15ý 9391261272598

Mohu vědět, odkud jste? Já jsem sice rodilý Zlíňan, ale přes 20 let jsem žil a putoval po celé ČR. Zkusil jste např. projet Českými Budějovicemi, Pardubicemi, Plzní, Brnem, Olomoucí, Přerovem či třeba Libercem? Zlatý Zlín oproti nim. Sice má z Otrokovic do centra Zlína jednu cestu, ale čtyřproudovou a v poslední době bez komplikací a kolon...

+2/−1
5.4.2016 8:08

K14a36r18e65l 76C73h63r43a40s51t49i17n43a 4773644440625

Pane Petře, to je sice pravda, ale táhnout celou dopravu zahuštěným centrem města je zločin. Zlín patří k městům s nejvyšší koncentrací výfukových plynů u nás. Ekoteroristé a neschopní byrokraté přispěli k tomu, že Zlín se dusí něčím, co se podobá spíše hnoji než vzduchu.

+2/0
5.4.2016 8:36

P47e30t21r 84H58r86u17b28ý 9511881922458

Ten zločin se ale netýká jen Zlína. Třeba právě, když chcete jet z Prahy na Linec, tak musíte skrze Budějovice taky jednou cestou, když chcete z Prahy do Jeseníků, tak musíte přes Pardubice taky jednou cestou atd atd. Jedna věc je neschopnost magistrátu, druhou věcí je pak to, že po pádu komunismu mělo snad jen Brno jakýsi obchvat a když chtěl jet člověk např. z Brna na Plzeň, Teplice či Liberec, tak musel přes celou Prahu.

A co se týče Zlína, tak již hluboko v komunistických dobách (v 60. a počátkem 70. let) místní úředníci a soudruzi na magistrátu Gottwaldova požadovali lepší jak vlakové, tak silniční spojení. Ale vždy dostali od soudruhů z Prahy a Brna příkaz držet ústa a krok. Tuto myšlenku o lepším dopravním spojení opětovně obnovil pan Čuba v 80.letch, ale opět dostal přes prsty.

Co se poté dělo po revoluci, je věc druhá. Pamatuji si, jak při návštěvě Zlína počátkem 90. let pan Klaus sliboval a dušoval se, že dobrá dostupnost Zlína s okolím bude jedna z velkých priorit, načež úředníci na magistrátu ve Zlíně jen čekali a nic nedělali...

0/−1
5.4.2016 8:54

M64i91l18a12d17a 68V85i22l65í37m29k59o98v38á 6154846737746

A to byl hlavní důvod,proč jsem ze Zlína utekla.

0/−1
5.4.2016 12:13

J42a12r92o74s86l75a19v 25N35á70p73r13s38t53e51k 6575816

Ono nejde o silnici mezi Otročkama aZlínem, ale o to, že veškerá (nejen) kamionová doprava směr Slovensko se musí propasírovat mezi kostelem a divadlem. Dvě křižovatky vzdálené 200 m od sebe.

+2/0
5.4.2016 8:41

J64i42ř88í 91K88o70c98u96r55e21k 6195774885108

Bez komunistů by Zlín nebyl městem, které má jeden přímý vlak do sousedního krajského města za den. Srostl by se sousedními Otrokovicemi a Napajedly jako Praha a Královské Vinohrady. Nebo, chcete-li, jako Brno a Královo Pole. Obyvatel by v trojměstí žilo kolem 300 tisíc. Z města by vedla dálnice na čtyři strany a stavěl by v něm Expres Praha-Košice, nejezdil by kolem Bečvy.

Jaké firmy by ve Zlíně sídlily? Těžko hádat, ale výzkum by tam byl jak v oblasti nanomateriálů, tak v oblasti robotiky. Baťa měl víc práce než lidí. Možná by průmysloví roboti nesli také českou značku, ABB by mělo další konkurenci.

+6/0
5.4.2016 0:07

K93a62r23e68l 43C45h35r85a33s37t41i36n83a 4283904490525

Komunizmus byl další tvrdou ranou pro Zlín především tím, že se snažil zadusit všechno, co připomínalo světový fenomén Bati. Dovršením komunistické orientace na východní trhy ztratil odbyt na solventní trhy a výroba obuvi musela padnout. Zásluhou Kodovského éry jsme hodně zaostali, neboť on razil cestu - Zlín nic nepotřebuje, pomůže si sám. Tolik neštěstí na jedno město, které bylo kdysi světovým fenoménem, muselo vyústit ve stav, jakého jsme dnes svědkem. Nebýt války a komunistické tragédie, byl Zlín dnes druhým světovým křemíkovým údolím, jak je jím stal americký Seattle a okolí, kde se vaří budoucnost. Aspoň částečně k tomu směřuje univerzita, která se snaží oživit akční duch Tomáše Bati.

+2/−1
5.4.2016 8:49







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.