Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

Fyziku a matematiku bych učila jako kreativní činnost, říká vědkyně

Špičková fyzička Kateřina Falk má za sebou patnáct let studia v zahraničí. Do rodného Zlína ji na podzim přivedla konference TEDx, kde byla jedním z řečníků. Po svém návratu žije a pracuje v Praze.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

K50a84r58e84l 48L60a19n18a 86I46n14g57. 9326161162

Panelák je něco ohavného ? Divná Nanynka...

0/−1
29.12.2015 17:06

V73o64j23t56ě50c75h 69O79k31t59á73b12e64c 8466535680618

Paní je možná expert v nějaké oblasti fyziky, s pedagogikou bude mít problém.

Vzoreček je zkratka v řetězci matematických znalostí. Žáci by samozřejmě orientačně měli znát a pochopit jejich odvození , či původ vzorců(tedy pokud na to mají)

0/0
28.12.2015 22:58

F56r97a38n35t56i66š44e14k 39L95o35s 2820453202166

Kde jste vzali informaci o tom, že ta paní je expert, uveďte prosím prameny a taky uveďte čím se vyznamenala na poli fyziky, to že byla v zahraničí ještě neznamená že něco umí. Je to jen jeden z dalších expertů kteří budou prznit školství.Za chvíli budeme i atletiku trénovat kreativně v leže na gauči a pak se budeme divit kde že to soudruzi z NDR udělali chybu když nebudou výsledky

+1/−1
28.12.2015 16:51

E38l38i22š43k51a 66K17u27č90e20r55o29v11á 7179492563393

a kolik takových talentů skončí v nenáviděném zaměstnání jen proto, že jejich rodiči byli ti učitelé, kteří předem věděli, že jim něco nepůjde, a měli jasno o tom, kam holka patří.

+3/0
27.12.2015 18:27

V48á75c32l74a48v 70M69r35á26z 9301674406596

Mně to moc nesedí. Já na stejném gymnáziu i odmaturoval a vzhledem k tomu, že jsem podobný ročník a fyziku tam učil tehdy jen jeden profesor, tak vím, že ten rozhodně nehlásal nic ve stylu, že fyzika není pro holky.

0/0
29.12.2015 22:50

P73e92t30r 61N67o22v79a46k 3500697459517

Je tezke se to naucit, pochopit a umet to pouzivat. Uvarit svickouvou nebo udelat el. rozvody v byte je taky jednoduche, kdyz to umite.

0/0
27.12.2015 18:17

P18e33t49r 26N86o73v90a30k 3130177959487

Zvladne to deset procent populace. Vetsina to nezvladne. Mozna se navrci nejaky postup, kam ktery cislo napsat, ale nerozumi tomu.

0/0
27.12.2015 18:14

D45a13v22i90d 75P21o16m42m34e69r 3589879176302

Exaktní obory ke kreativitě právě nevybízejí. Pakliže mladá paní vnímá fakt, že se k určitému výsledku dá dojít více způsoby, pak ano - i matfyz může být zajímavou učební disciplínou. A pár jedinců v ní může najít dokonce i zalíbení.

0/−3
27.12.2015 16:11

M70a97r86t93i95n 66K97u35l32h83á94n43e95k 4273592449219

vzorečky jsou potřeba - to je to co předci staletí vybrušovali a zdokonalovali a tím zkrátili cestu k poznání ...

ale bez pochopení podstaty je to je půlka vzdělání

+2/−1
27.12.2015 15:04

R88o18s69t91i11s73l13a26v 10C85a63h11a 8135771280102

bez chapani nejsou vzorecky polovina vzdelani, ale temer 0!

Kdyz jsem byl dite, tak mne fascinovalo, jak v nejakem filmu meli popsany tabule symboly, kterym jsem nerozumel. Kdyz jsem pak na VS opoustel poslucharnu, tak jsem si na ty popsane tabule vzpomnel - rikal jsem si, ze clovek, ktery do takove poslucharny prijde vubec nemusi tusit, co je na nich napsano. Vzorecek je totiz jen forma zapisu vysledku. Veda je ten zbytek - ten postup poznani a pochopeni.

+1/0
27.12.2015 16:52

J79i94ř62í 14K81o73c64u50r68e25k 6735254755938

Když chápete, jak to funguje, tak se vzorečky nemusíte biflovat. Jsou k ničemu. Všchny se dají odvodit. A ve středoškolské fyzice se téměř všechny dají odvodit ze vztahů v soustavě SI. Ani není třeba vědět, že rychlost je derivace dráhy podle času.

A pak přijde otázka na osamostatnění lambdy z Colebrook Whiteovy rovnice. Elementrární úpravy rovnic jsou učivo druhého stupně základní školy, pokud to nedáte, letíte. Co na tom, že rovnice je indiskrétní. Komise má nabiflováno, že to jde.

0/0
27.12.2015 18:48

A15r44n60o88š94t 15S56t67á81r85e17k 4412650945564

Hehe, ano, dají se odvodit, pokud ovšem přemýšlíte jako fyzik a matematik, kterým 99% těch studentů není a nikdy nebude! Váš pohled je pohled člověka mnohem vzdělanějšího, než jsou ta děcka - a vzdělanějšího, než mnohá z nich kdy budou.

Ale připomnělo mi to docenta na VŠ, předmět Teorie elektromagnetického pole. To je ten předmět, kde se máte naučit, co se pod tou "elektřinou" vlastně skrývá a jak funguje. Ten docent říkal: "V mých skriptech je asi 1300 vzorečků. Ale nebojte se, všechny se dají odvodit z Ohmova zákona. A kdyby se mezi vámi našel někdo, kdo si nepamatuje ani ten Ohmův zákon, tak si ho jednoduše odvodí z Maxwellových rovnic." Přičemž Maxwellovy rovnice možná jsou jednoduché, ale popsané matematickým aparátem, který se učí na vysoké škole dva roky. I ten docent to samozřejmě říkal jako vtip - dobře věděl, co se pod tím vším skrývá.

Bohužel je mi jasné, že tady ten jeho vtip ocení maximálně procento čtenářů...

0/0
28.12.2015 8:32

J13a82n 24N48e42b22e76s70k56ý 8850305912946

Budiž. Ale pro lidi, kteří to nedokážou pochopit, je učení vzorečků stejně k ničemu. K čemu je 95% populace Pythagorova věta?

0/−1
28.12.2015 12:40

T75o34m78á96š 80V48e96l68č94o55v20s46k23ý 4723628959188

Vám asi k ničemu, když nevíte, jak ji použít :)

0/0
29.12.2015 19:46

A35n69t80o35n29í82n 60J48a15l47o28v24e68c 4928284794

Jako učitele mě nepřestává fascinovat, jak každý přesně ví, jak se má co učit. Vážená paní vědkyně, já také do médií netroubím, jak máte realizovat své pokusy!

+3/−11
27.12.2015 14:08

O76n69d10r47e20j 71K69a48l45m66a69n 1510856454142

Nechci vám brát iliuze, ale ten kdo opravdu něco umí, ten to většinou umí i hodně do bře učit.... Potkal jsem spoustu lidí, kteří nejsou kantoři a stejně by většinu z nich strčili ve svém oboru do kapsy.

+10/−1
27.12.2015 14:11

V50o10j74t59a 10P19a44t37k28o40s 8780658798133

Jestli je něco co absolutně neplatí, pak to co jste napsal. Je mnoho chytrých lidí, kteří jsou ale velmi špatní pedagogové a na VŠ je jich skoro bych řekl většina.

+3/−1
27.12.2015 14:16

O50n25d78r50e45j 75K62a89l36m68a89n 1120216824432

To je právě ono... většina z těch lidí co jsou v něčem opravdu doří, totiž nejsou pedagogové a už vůbec neučí na VŠ (protože pracují v soukromém sektoru) ;-)

0/−1
27.12.2015 14:18

J46a56n 97K14o72l 8673248589589

To take neni pravda, na VS je hodne chytrych lidi a treba v matice je univerzita jedine misto, kde maji uplatneni.

0/0
27.12.2015 14:21

O89n60d45r89e44j 66K16a31l54m69a93n 1310926884942

Myslím, že matematika má tak široké možonsti uplatnění, že univerzita není zdaleka jediné místo kde je o takové lidi zájem.

0/0
27.12.2015 14:27

J19a44n 59K97o63l 8763658729869

Kdyz budete delat matiku na urovni, ze ji tvorite, tak univerzita je misto, kde nejspis najdete uplatneni.

+1/0
27.12.2015 14:36

O39n24d67r20e50j 31K54a59l63m42a59n 1110186554672

Samozřejmě pokud je univerzita zapojena do dostatečně "pokročilého" výzkumu, tak to tak je. To ale neznamená, že nemůžete matiku tvořit v NASA nebo Space-X nebo kdekoli kde je zrovna potřeba nový matematický aparát.

0/0
27.12.2015 14:54

O80n98d94r80e27j 93K48a36l22m47a16n 1190906574842

Btw, mysílím že nejvíc peněz do matematického výzkumu lijí tajné služby. Protože vyřešení NP úplných problémů (a tím prolomení dnes používaných šifrovacích algoritmů) by jim dost usnadnilo práci.

+1/0
27.12.2015 14:57

R70a60d46i77m 79P92o45l60á71š89e37k 9446293849429

Kde například v automobilce jako je Skodovka MB nebo Hyundai Nošovice nebo ve výrobně komponent , třeba Brose, takovou matematiku uplatníte?

0/0
27.12.2015 14:41

O36n38d44r64e27j 45K81a27l46m74a90n 1170586284922

Nikde, za to můžete dělat na mnohem zajímavějších projektech ve farmaceutických firmách, ve firmách zabývajících se vesmírným programem, samozřejmě ve výzkumných institutech atd. Neříkám, že je matematik potřebný do každé fabriky....

0/0
27.12.2015 14:46

A45d83a97m 27K63a79r18a71b94a 9951897705608

V poslední době to mnoho lidí to dělá tak, že má částečný úvazek u univerzity a přitom pracuje jako výzkumník buď na projektech zadaných z průmyslu a nebo má přímo úvazek v průmyslu. Je to nejlepší možná kombinace pro práci ve výzkumu. Já to tak dělal už od začátku doktorského studia a dělám do dnes.

0/0
27.12.2015 14:58

A60d42a60m 21K97a76r82a88b72a 9181407485948

Ale na rovinu, na ZŠ bych učit fakt nechtěl :-)

+1/0
27.12.2015 14:58

O69n38d28r60e10j 10K76a72l72m72a64n 1210226474392

No já se vám nedivim. Kantor na základce a taky na střední, je mnohem víc odborník (a musí být) na zvládání nepříčenýho davu, než na předmět kterej učí.

+2/0
27.12.2015 15:01

J47a73n 13K65o12l 8313158479979

Zalezi na urovni na ktere to delate. Kdyz budete spicka, tak z grantu moc dobre vyzijete, kdyz prumer, tak druhe zamestnani dava smysl.

0/0
27.12.2015 15:04

A18d28a84m 19K61a95r87a38b87a 9441287185708

Jak jsem uvedl, pracuji na komerčních projektech ne na grantech. Pár menších jich získal, ale u nás to opravdu nemá nic s společného s tím, jestli jste špička, ale spíš s tím kolik známých máte v grantové komisi ;-) Radši řeším něco, co někdo vyřešit chce a zaplatí to ze svých soukromých peněz a taky platí úplně jinak.

0/0
27.12.2015 15:15

A28d32a26m 97K95a48r30a23b80a 9591137785328

Ale je to celé dáno tím, že se věnuji aplikovanému výzkumu, který má podstatně lepší podporu z průmyslu a zase horší podporu ze strany grantových agentur.

0/0
27.12.2015 15:18

J70a86n 34K11o96l 8603208439509

To o znamych si imho nalhavate. Ja mluvim o grantech jako je ERC, ne GAUK, apod. Takovy uspech vam da prostor pro praci i penize, resp. hodne penez. Ale je to jen pro par vyvolenych.

0/0
27.12.2015 15:18

A47d14a87m 44K84a37r45a13b50a 9291167305748

Nedávné výsledky GAČR: rozdělila si to komise a sotva na všechny zbylo ;-D

0/0
27.12.2015 15:23

J17a27n 81K18o34l 8863948389959

To je vas nazor a nic to nerika o ERC.

0/0
27.12.2015 15:26

J24a32n 37K94o89l 8763778119769

Vubec, Ondrej ma pravdu, skoda, ze mate tak spatne zkusenosti.

0/0
27.12.2015 14:19

R69o66s39t87i41s69l59a45v 78C93a73h38a 8375711140872

Zalezi o jakych VS a oborech mluvite. Pokud jste ten clovek z MFF, tak mne Vase kategoricke tvrzeni docela prekvapuje.

0/0
27.12.2015 14:48

J78a10n 23D12l31o23u28h28ý 7194189960669

Nemate pravdu, mnoho kapacit treba v oboru ICT (CVUT,CZU) jsou o dva levely jinde, nez student a ti ucitele to "nevidi". Z prvu student kouka jak puk, pulka jich odpadne a ti co prozrou, tak najednou pochopi s kym maji tu cest a ze dany ucitel je opravdu kapacita a ma jim co predat. Ale predava jim to "svoji reci" a zak se musi sam dostat na stejnou "vlnu".

+1/0
27.12.2015 14:17

O17n35d68r42e82j 88K28a88l14m56a81n 1120246594582

Já si myslím, že tohle je základní problém "teoretiků" ti co své znalosti v praxi opravdu používají, ti nemají problém problematiku vysvětlit na jednoduchých ukázkových příkladech, tak že to pochopí většina lidí.

0/0
27.12.2015 14:20

J66a65n 90K35o53l 8373818879549

Verte mi, ze dobry teoretik dela presne to co pisete pokud se bavi se studenty, kteri jsou o x levelu pod nim - priklady, priklady a priklady, jednoduche a demonstrujici smysl veci.

+2/0
27.12.2015 14:25

O63n82d58r60e58j 41K31a33l43m90a12n 1940146554492

Nevím jestli zrovna teoretik je schopný vymyslet ten ukázkový příklad tak aby to dávalo smysl... ale budiž možná ano....

0/0
27.12.2015 14:31

J32a25n 32K85o64l 8493648459649

Dobry teoretik je schopne nejen toho.

0/0
27.12.2015 14:35

R32a91d74i81m 36P19o21l53á52š19e81k 9346563959649

učit umí dobře ten hodně vzdělaný, kdo dokáže výklad přiblížit úrovni těch vyučovaných.

velice jednoduchý výklad jen se základními věcmi pro úplné začátečníky, složitější výklad s rozvinutějšími fakty pro pokročilé.

To je ale úplně jiná dovednost než v nějakém oboru pracovat a "opravdu něco umět"

+1/0
27.12.2015 14:19

O69n64d78r16e19j 13K18a43l50m67a49n 1880866274522

Ano a přesně tuhle vlastnost ( umění vysvětlit složité věci jednoduše) tu se prostě z knížky naučit nedá. Až když dokonale ovládnete problematiku, tak víte co je a co není důležité (pro ten konkrétní level výuky)

0/0
27.12.2015 14:23

R89a40d89i82m 78P31o32l19á79š90e80k 9306693569589

Pokud máte zkušenosti jen z vysoké školy nebo v praxi jen s institucí, kde programově přijímají množství nezkušených třeba na stáže, tak tam už z podstaty věci přijímají z velké části odborníky , kteří umí učit nebo vysvětlovat. tam je to v podstatě automatická dovednost.

Ale pokud se dostanete k nějakým opravdu špičkovým odborníkům do běžné praxe, třeba do výrobní sféry, tak tam zjistíte, že jen málokterý odborník umí věci vysvětlovat někomu, kdo je o víc znalostních levelů níže. Prostě proto, protože to tam takový odborník k ničemu nepotřebuje. Jeho kolegové a polupracovníci jsou po letech spolupráce na podobném znalostním levelu jako je on a pokud tam přijde někdo nový, je obvykle firemními personalisty vybrán tak, aby zase byl na tom jeho levelu. A pokud je nový pracovník níž, v žádném případě netlačí na toho odborníka, aby se při konverzaci snížil na jeho nižší level. Protože by o ten flek mohl díky tomu přijít. naopak se on sám snaží co nejrychleji doplnit své znalosti a přizpůsobit se.

+1/0
27.12.2015 14:39

A83r61n59o52š78t 54S46t55á11r24e63k 4512850935194

Hloubka znalostí v oboru opravdu se schopností ten obor učit nekoresponduje. Ani většinou a ani spousty lidí, co jste potkal, to nezmění. Jedna věc je umět o věci zajímavě vyprávět a druhá věc je odborně ji naučit.

A učit fyziku bez výpočtů a tedy bez vzorců je naprostý nesmysl. Ano, je pravda, že ty věci (aspoň do určité úrovně) se dají odvodit logicky a matematicky - ovšem za předpokladu, že na to máte hlavu, že chápete principy a ovládáte patřičný matematický aparát. Nejsem učitel a jsem ze školy dlouho, ala jsem přesvědčený, že pro mnoho žáků (a žaček) je jednodušší si vzoreček prostě natvrdo zapamatovat, než jít cestou chápání principů a logiky. Je to smutné, ale je to tak. To ovšem neznamená, že by se vzorce neměly učit.

0/0
28.12.2015 8:20

R65o31s22t61i35s13l13a34v 86C84a78h82a 8585461610532

ja byvaleho studenta a nynejsiho rodice mne naopak fascinuje, kdyz se dovidam, jak dnesni ucitele (ne)uci. Zaci/studenti pak studuji biflovanim, coz je naprosto na nic. Kazdopadne vysledky cesky studentu v mezinarodnim srovnani ukazuji, ze se posledni dobou dela neco spatne. At jiz je to PISA, nebo pokles nasich vysledku v MMO.

0/0
27.12.2015 14:44

P34e80t90r 24T70i43c50h71ý 4510741765484

A vite co se rika. Kdo umi, ten umi. Kdo neumi, uci.

+1/0
28.12.2015 10:38

R96u83d22o65l87f 67S38t54a26r66y 6328717988

Mam takovy dojem, ze je dnes lepe verit bibli nez astrofyzikum. K tomu neni treba zadne vzorecky, ale zdravy rozum. To ma ta dama pravdu. Je dobre si uvedomit kde konci fyzika a zacina sci fiction. Pracovnici v mediich maji radi jen senzace.

+1/0
27.12.2015 14:06

O82t75a 93B41o91r91e30c29k33ý 3489798511535

E = mc kvadrát, F = ma, mgh plus mv kvadrát půl = konst, kurňa párek paní, tak mě to nějak nakreslete, odtančete nebo jinak výtvarně zpodobněte. Hlavně to na druhou asi bude činit problémy...., jejda, a což takhle rot rot = grad div - laplace, kde laplace je nabla na druhou, ovšem toliko v kartézských souřadnicích...;-D;-D;-D

+3/−3
27.12.2015 13:59

J46a24n 55K44o23l 8373288899679

Jestli potrebujete vysvetlit "na druhou", tak si nakreslete ctverec a za chvili vam to dojde :)

+1/0
27.12.2015 14:01







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.