Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

Zlín by byl bez Bati maloměstem, Kroměříž a Hradiště by nezastínil

Historička Eva Chodějovská studovala historické mapy a plány zachycující Zlín v průběhu téměř tří století. Názorně ukazují, jak se proměnil z ospalého maloměsta v tepající průmyslovou aglomeraci.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

A68n84t45o51n71i26n 55K17a57d79l18c81e59k 9172589161326

Az jednou tyto umele kraje zmizi, tak bude Zlin zase obycejne mesto. Dnesni kraje jsou absurdni a zakonite musi padnout stejne jako padl komunismus. Tyto gottwaldovske kraje totiz porad po nich smrdi.

+1/−1
10.12.2015 14:31

K15a41r94e17l 28C30h27r23a72s15t67i14n77a 4973104250875

Pane Antoníne, oč jde? Každé město, každá obec těží z práce a nadání svých obyvatel. Co nám tedy brání dostat se co nejdál?

+2/0
10.12.2015 17:28

A59n98t15o48n31i94n 44K11a98d42l44c98e85k 9762309861346

Jde o Zlin a umely Zlinsky kraj se kterym se lide neztotoznuji. Nejde o lidi, ale spise o hloupe nastaveny stat.

+1/−1
10.12.2015 18:00

V91í96t 41B48r60z65o25b34o57h52a49t48ý 7520112203801

Přesně tak

+1/0
10.12.2015 19:58

I43v28a97n17a 26M65o20t10a72l27í30k84o77v73á 5294901820902

Myslela jsem, že článek byl o tom, jak jedna rodina, s vizí a podnikatelským záměrem, dokázala proměnit obyčejné maloměsto v průmyslové centrum, kde dala práci, bydlení a vzdělání spoustě lidí, a ani následné roky komunismu nedokázaly tento vývoj úplně zvrátit. Proč do toho mícháte umělé kraje?

+1/0
11.12.2015 8:15

V72í18t 28B55r21z47o48b33o96h46a90t60ý 7600882423881

Protože to souvisí. S odchem této rodiny ze Zlína se z něj nejprve pomalu, ale následně po zničení obuvnického průmyslu už rychleji začalo stávat bezvýznamné město na okraji republiky. Okresní působnost (Zlín, Vsetín, Kroměříž, Uherské Hradiště), která neustále stejně funguje by v rámci Jihomoravského kraje byla daleko efektivnější. Umělé vytvoření a udržování zbytečného kraje je drahé, zbytečné a za následek má jakousi centralizaci do místa, které je k tomuto naprosto nevhodné - což dál celý systém prodražuje. Status krajského města (který jak jsem psal je sám o sobě hloupý) je jediné co udržuje nadále Zlín důležitý.

+1/−1
11.12.2015 9:53

D14e43j12a88n 27T74a40d31i47c 7872476937487

Je to tak, Uherske Hradiste patri do Jihomoravskeho Kraje, Kromeriz do Olomouckeho, Vsetin do Moravskoslezskeho ale zajimalo by me kam patri Zlin?

+1/0
11.12.2015 15:32

A79n78t29o56n69i20n 47K72a24d72l85c68e76k 9422229631806

Zlinu patri max vlastni okres. I ty kraje jsou zbytecne. Staci okresy v ramci zeme Moravy a to je vse, ale nejdrive si budeme muset nasi zemi dobit zpet.

0/0
13.12.2015 21:50

V69í94t 44B84r25z57o80b11o55h42a87t33ý 7720592103381

Problém Zlína je hlavně ten, že od dob Bati tam nepůsobil žádný byť jen malý vizionář.  Postupem let se díky tomuto faktu ze Zlína opět stane bezvýznamné město, ovšem dlužno dodat - s krásnou a záviděníhodnou minulostí.

+4/−2
10.12.2015 10:09

K57a66r22e40l 13C28h32r50a41s28t39i12n57a 4963974190835

Pane Víte, jak to víte? Zlín pro Česko není typickým příkladem svého vzniku a rozvoje. Dnes už není tahounem rozvoje průmysl, to bylo za industrializace. Dnes  - tedy v postindustriální době - je tahounem rozvoje vzdělání, výzkum, věda. Ze Zlína se stává město s tímto charakterem. Budoucnost tedy nemají centra průmyslu, ale centra vědy, i když i rozvoj průmyslu je potřebný a žádoucí. Máme univerzitu, ústavy aplikovaného výzkumu, technologické parky, kde se výzkum dostává do života. Takové instituce dnes ženou oblasti k prosperitě, i když dalšímu Baťovi bychom se určitě nebránili.

+1/−1
10.12.2015 11:59

J16a80r34o53m44i93r 14C98h87a19l91o39u36p48k23a 4199757135637

Doufám, že se někdy dočkám doby, kdy univerzita a všechny ty ústavy a technologické parky získají nějaké jméno a prestiž...

0/0
10.12.2015 13:45

K96a68r35e65l 75C22h43r82a38s51t97i96n45a 4893244870525

Pane Jaromíre, sledujte nebo si najděte na internetu příslušné informace a budete muset názor poněkud upravit. Přestože UTB je velmi mladá univerzita založená 2001, patří podle odborných hodnocení k těm lepším v Česku.

+1/0
10.12.2015 17:03

J29a14r14o31m27i36r 13C40h23a58l11o91u89p88k48a 4309937545867

Aha, odborné hodnocení. ;-D Zaměstnavatelé kašlou na odborné hodnocení školy, když z ní lezou nepoužitelní... absolventi.

+1/−1
10.12.2015 20:29

V46í55t 67B76r31z60o30b70o46h20a93t93ý 7460332343651

Jak to vím? -Stačí sledovat dění za poslední léta a koncepci rozvoje. Koncepce rozvoje chybí od zmíněných vizionářských "baťovských" let. Památkově chráněné baťovské domky a část areálu Svitu, Zlín "konzervuje" a stává se skanzenem tehdejší doby, takže o nějakém rozvoji v tomto ohledu nemůže být řeč. Ostatně-Baťa Zlín nastartoval inovacemi a ne konzervací historie - což je z map v článku patrné. Máte pravdu, že se ve Zlíně investuje do rozvoje UTB, vědy a výzkumu, ale i v tomto Zlín spíše dýchá na paty ostatním univerzitním městům a nesouhlasím s  tím, že budoucnost patří vědě, protože věda sama o sobě moc nepřináší - musí být na průmysl přímo vázana - má jej rozvíjet a posouvat dál, jinak je to plýtvání prostředky. Průmyslu ve Zlíně škodí jak nulová koncepce rozvoje, taky neustálá snaha dělat ze všeho ve Zlíně Baťův skanzen a v neposlední řadě taky fakt, že leží naprosto mimo hlavní trasy ve východním koutu republiky, byť se sem podařilo přivést dálnici a další se komplikovaně plánují,  než se tato snaha uskuteční, tak Zlín bude daleko za ostatními městy, která mají nyní náskok a jeho případná "sláva" bude dál klesat jak píšu v původním příspěvku.

+1/−1
10.12.2015 13:57

K56a97r58e74l 51C98h61r45a98s83t81i46n60a 4183574240945

Pane Víte, všechno je (trochu) jinak, ale není prostor k širší diskuzi. Proto jen jeden příklad: není podmínka, aby průmysl navazující přímo na výzkum, byl přímo v dané oblasti, kde se výzkum uskutečňuje, naopak - průmysl nakupuje aplikovaný výzkum tam, kde se provádí, a to celosvětově. Ústav pro výzkum polymerů ve Zlíně může prodávat řešení zadané výrobcem kdekoliv na světě, v Číně, Argentině nebo v Sydney atd. atd. Pokud jste slyšel o praxi německých univerzit např. v Heidelbergu, Tübingenu nebo jinde ve světě  (Leyden, Utrecht, Uppsala), sídlí ve městech zhruba stejné velikosti jako Zlín, mají charakter univerzitních měst a neleží na žádných významných křižovatkách dopravních komunikací, i když i tato situace už se pro Zlín mění k lepšímu. Něco podobného v českých podmínkách buduje i UTB. Víc nepřidávám, na několika řádcích není možno rozvinout celou problematiku.

+1/0
10.12.2015 16:59

V68í10t 15B73r46z37o98b66o15h42a93t12ý 7630172553661

Vy jste neporozuměl téměř ničemu z mého příspěvku a pořád zde ukazujete jakousi světovost Zlína, kterou Zlín nemá.  Jistě - průmysl aplikovaný na výzkum nemusí být v dané oblasti, to jsem ani nezmiňoval, stejně jako nutnost, aby výzkumné ústavy měli být na důležitých křižovatkách dopravních komunikací. Já zmiňoval pouze největší neduhy Zlína, které spolu nemusí souviset ale dohromady odsouvají Zlín na druhou kolej. Zlín má tragickou dopravní dosažitelnost a obslužnost není o mnoho lepší. Hlavní gró, tedy obuvnictví, díky kterému byla většina Zlína postavena zanikla a další průmysl zde ve větším měřítku nevznikl. Místo toho, aby se pokračovalo v Baťových šlépějích, inovovalo se, budovalo, tak naopak snaha Zlíňanů je město konzervovat, vytvářet nesmyslné památkové zóny, neustále hledět do minulosti a přitom vzývat Baťu jako poloboha.

K Vašemu příspěvku: Situace, kdy by ve Zlíně bylo vyvíjeno a aplikováno v zahraničí je v současné době, kdy je výzkum vázán grantovou metodou velmi kontraproduktivní i pokud se jedná o soukromé a nikoli veřejné peníze. - Největší peníze, zaměstnanost atd. vždy generuje právě následný průmysl.  Navíc záměrně ignorujete fakt, že Zlín se na vědu a výzkum orientuje po vzoru jiných měst z nichž mnohé netrpí tolika neduhy jako právě Zlín. Jak už jsem zde psal - Zlín MĚL  nastartováno se stát významným velkoměstem v pravém slova smyslu, ale nyní po dlouholetém útlumu završeném pohřbením toho hlavního co dělal Zlín Zlínem se jenom snaží dohonit vlak, který mu dávno ujel. Ano možná se stane něco zásadního co Zlín posune, současný stav na to ovšem ani nenaznačuje.

0/−1
10.12.2015 17:27

K64a81r73e95l 94C22h94r55a16s40t32i75n48a 4343844110455

Pane Víte, nebudu se přít, zůstaňte klidně při svém. Tato diskuze nemá smysl, pokud k ní není dostatečný prostor. Proto jen poslední poznámka: obuvnický průmysl musel zkolabovat, byl orientován na východní trhy, které zanikly a západní byly obsazeny, tudíž nebylo komu prodávat. Dívejte se na věci realisticky, nemůžeme plakat nad každým malérem, ale zařídit se podle stavu - přemýšlet, navrhovat, zkoušet, podnikat. I Rockefeller začínal jako čistič bot nebo Baťa jako obyčejný švec.

+1/0
10.12.2015 17:49

V78í50t 63B33r59z82o61b31o74h83a93t29ý 7510962293731

to je právě to co říkám od začátku, nestavět skanzen ale přemýšlet, navrhovat, zkoušet, podnikat ....... bohužel to Zlínu chybí

poznámka: hospodaření celé ČSSR bylo orientováno na východ a mnoho podniků se i přes těžkou konkurenci na západě chytlo, do jiných zase vstoupil strategický partner, to co říkáte Vy bude jen takové vymlouvání, navíc těch historek ze Svitu o tom jak to tam "fungovalo" po revoluci je tolik, že kdyby na nich bylo pravdy 10%, tak je zázrak, že Svit fungoval tak dlouho

0/−1
10.12.2015 19:57

I90v93a53n75a 50M98o72t87a20l27í39k96o76v90á 5654181180102

Tak plačte a seďte na zadku, co vám na ten nářek říct. Problém není ve městě, ale v lidech, kteří v něm žijí, jestli je ve Zlíně takových fňukalů., co čekají, až se někde na kotárech narodí nějaký nový Tomášek Baťa, který ho zviditelní, většina, tak město dopadne tak, jak si jeho obyvatelé zaslouží. Je zajímavé, když si přečtu článek o UTB a snahách jejího rektora školu rozvíjet a hledat nové možnosti rozvoje, které by přitáhly studenty, zainteresovaly firmy z praxe, aby pro ně škola mohla zpracovávat inovativní projekty, tak si v diskuzi většinou přečtu jen shazovačné příspěvky, že škole jde jen o peníze. Ono snad tomu vizionářskému Baťovi šlo i něco jiného?

+1/0
11.12.2015 8:22

K27a37r14e12l 40C32h90r43a73s46t21i61n86a 4873354550735

Na atlas měst se těším. K urbanizaci Zlína z hlediska sociokulturní a ekonomické urbanizace jsem zpracoval diplomní práci a tato problematika mi zůstala jako jeden z více zájmů. Zlín je na české poměry naprosto výjimečný fenomén, k němuž ještě bude co říci, hlavně ve věci životního stylu a odkazu budoucím generacím. I v samotném Zlíně je nač navazovat.

+2/0
9.12.2015 21:29

J43a90k57u69b 38Z51e90m44á49n64e31k 2334973921378

Je práce někde k přečtení?

0/0
9.12.2015 21:34

K20a43r95e12l 46C85h91r23a53s59t64i98n51a 4973654520185

Jakube, jeden výtisk jsem věnoval muzeu sídlícím ve zlínském zámku, aby z něj mohli čerpat případní zájemci. Mám jediný svůj a ten nechci dát z ruky. Název je Urbanizace Gottwaldovska, je to práce z roku 1972, kdy jsem končil fakultu. Obsahuje řadu primárních údajů, které se dnes těžko dají sehnat.

+2/0
10.12.2015 5:05

P51e44t91r 73T27y52č57k98a 6615212949812

No to je tedy objev.

+6/0
9.12.2015 20:22







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.