Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

Hluboký tón – a pak ticho. Varhany z Domu umění se stěhují na Slovensko

V koncertní síni Domu umění ve Zlíně, kterým se ještě před pěti lety rozléhaly majestátní tóny symfonií, je ticho. Narušují ho jen občasná slovenská slovíčka a drobné nárazy. Parta specialistů ze Slovenska právě demontuje varhany, které převeze do malé obce Lendak nedaleko Vysokých Tater.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

D81a67l97i66b50o24r 60L34i26p37k73a 1119513931610

Předmětné varhanybyly postaveny v roce 1983 s opusovým číslem 3.539 výrobnímzávodem Továrna na varhany Krnov pod značkou Rieger – Kloss.Obsahují 44 znějících rejstříků s jednou transmisí do pedálu.Dispozici avariabilní průběhy menzur všech píšťal navrhl ing. BohumilPlánský (umělecký poradce podniku) ve spolupráci s prof. KarlemPokorou (tehdejším zakladatelem a vedoucím varhanního odděleníKonzervatoře v Kroměříži) jenž byl i garantem celkovéhodohledu stavby varhan ze strany objednatele. Pro zajímavost, ing.Plánský byl členem světové umělecké asociace stavitelů varhana varhanních mistrů "International Society ofOrganbuilders"(ISO). Vyhotovením kompletní výkresové atechnické dokumentace byl pověřen konstruktér Přemysl Morys.Intonaci a ladění varhan provedl Rudolf Hanzlík. Původně mělybýt varhany postaveny do nově plánovaného Domu kultury. Jelikožbyla stavba odložena na později, bylo přijato řešení, že novévarhany budou sice dispozičně navrženy pro daleko větší budoucísál Domu kultury ale nástroj byl postaven pro přechodnou dobu vjiž tehdejším Domě umělců a nahradí původní varhany z roku1956. Varhany se tedy prozatím intonačně zeslabily a přizpůsobilypodmínkám menšího sálu v Domě umělců s tím, že připřestěhování do nových plánovaných prostor budou intonačnězesíleny a ještě se do pedálu přistaví rejstříky Kvintbas 102/3‘ a Podstav 32‘. Plánovaná kapacita hlavního sálu v Doměkultury byla asi 650 posluchačů, do revoluce se již stavbanestihla uskutečnit. Navíc akustika sálu v DÚ není zrovna prokoncertní varhany nejvhodnější, také jeho původní účel bylzcela jiný. Samotné varhany jsou zkonstruovány v kombinovanémzásuvkovém systému elektrické rejstříkové a mechanické tónovétraktury. Ve své podstatě i dnes svým provedením splňujípožadavky pro kvalitní koncertní nástroj.

0/0
30.7.2015 10:04

J79a20r80m80i30l35a 58Z20e26l57e89ň42á86k38o73v39á 4630234356962

Chcem dať plne za pravdu p. Ivanovi Kantorekovi - organ (varhany) je skutočne veľmi špecifický hudobný nástroj a naozaj sa stavia pre určitý konkrétny priestor. Dúfam, že pre priestor v Lendaku bude zlínsky ogan vhodný svojou dispozíciou, možno však budú majstri organári musieť nástroj upraviť .  Prajem mestu Zlín, aby dokázalo  pre novopostavený priestor zabezpečiť vhodný nový nástroj, a to čoskoro.

0/−1
21.7.2015 11:58
Foto

J37i79n44d73ř85i93c28h 25T69a18l88p57a 6228493213183

Pokud měly varhany ve starých prostorách dobrý zvuk, dá se předpokládat, že v nových by měly ještě lepší, ale protože zlínská radnice chce ne lepší, ale nejlepší zvuk, budeme si muset počkat, až na to budeme mít, otázkou je, co je to za dobu, kdy se vyhazuje vše staré a vyzkoušené a nahrazuje se různými sliby a zdůvodněními, ve výsledku však nevyzkoušeným s pofiderními výsledky. Lidé, vezměte už konečně v úvahu i prostý selský rozum, vždyť filharmonie se přestěhovala se všemi nástroji i s lidmi do nového, a nic zvláštního se nezměnilo v reprodukci hudby pro občany. a neslyšel jsem o tom, že by si nějaký hudebník stěžoval na to ,že by si musel do nových prostor koupit nový hudební nástroj se zdůvodněním, že mu na novém neladí. :-)

+2/−2
19.7.2015 22:48

I40v13a23n 50K11a47n71t18o39r96e12k 3447832506453

Nevidímdůvod nevěřit odborníkům, když říkají, že "vjem varhanního zvuku je silněpoznamenán akustickými vlastnostmi daného prostoru". Pokud se sály Domu umění a současného sídla FBM liší po všech stránkách, nedává stěhování koncertního nástroje smysl. Totéž je patrně i důvodem obtížného prodeje nástroje postaveného pro určitý prostor. Na druhou stranu je výsledek (využití nástroje jinde, pro jiné účely) lepší (kulturnější), než ho odvézt za cenu materiálu do sběru.

+4/−2
19.7.2015 21:52

Š36t22ě40p47á53n23k53a 10P84a60v72l26í97k41o29v33á 1969809614891

Takže ve Zlíně se nevyplatí stěhovat staré varhany do nových prostor. Na Slovensku se to vyplatilo  :)) Jak dědeček měnil, až vyměnil - to je slavný Zlín 3. tisíciletí - prošustrovat cokoli, co ještě k prošustrování zbývá...

+3/−1
19.7.2015 18:37

K51a15r94e92l 24C39h42r36a23s84t88i27n66a 4733154160765

Takže jestli tomu dobře rozumím, nové varhany můžeme čekat někdy na svatého Dyndy. Připomíná mi to povídačku o dědovi, který měnil tak dlouho hroudu zlata, až domů přinesl kohouta.

+3/−1
19.7.2015 17:56

K22a98r77e91l 59E98h96l 5116611206447

No paráda nové za 30 000 000 a staré funkční prodají za cenu železa...

To je zvláštní, že jinde v jiném prostoru nakonec asi hrát budou dobře když je chtějí...

+7/−1
19.7.2015 16:14







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.