Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

Vodní cestu plánovali tři století, pak přišel Baťa a postavil ji

Baťův kanál, unikátní vodní cesta spojující Otrokovice s Rohatcem, slaví 80. let. Původní plány jsou ale mnohem starší, vzniknout mohl před třemi staletími. Firmě Baťa nakonec stavba trvala 3 roky.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

J74a69r89o45s59l58a19v 96N66á37p25r12s49t49e26k 6135326

"rehabilitace v roce 2007 zásluhou T. Bati juniora"

Tomu sám nevěříte.

0/0
29.10.2014 6:58

J19a12r83o20s14l30a44v 82N40á22p68r69s19t42e27k 6795266

On to pan Modrý napsal stručně, ale má dost velkou pravdu.

Baťův kanál je jistě zajímavá technická památka a v současné době hezky využitá turistická atrakce, ale bylo by rozumné si přiznat, že to byla účelová stavba místního významu a s onou několik staletí starou bmyšlenkou plavebního propojení Baltského a Černého moře to nemá a nikdy nemělo nic společného.

Možná by bylo lépe, kdyby autor článku dokázal opustit rodou ves a zajel se podívat na nějaký opravdový plavební kanál, po kterém plují opravdové lodě.

+1/0
27.10.2014 8:57

J63a96n 17M80r43s58k16o60š 3124429644237

Ve své knize Žil jsem s miliardářem popisuje spisovatel Edvard Valenta jak mu Jan Baťa vypráví o nápadu, jak se jim chytře podařilo přemístit miliony tun zeminy pří stavbě tohoto kanálu. Jan Antonín Baťa - nevlastní bratr Tomáše Bati - po jeho smrti v 1932 firmu a Zlín dotáhl do předválečné slávy. Za to si vysloužil po válce od Benešovy vlády (než to převzali komunisti) odsouzení skoro na smrt jako kolaborant - přestože od 1939 byl v Americe - a od svého nevl. synovce Tomáše Bati ml. dlouholeté procesy o majetek firmy v zahraničí. 

Zatímco nikdo z těch, co firmu za Protektorátu vedli (mezi nimi Havlův děda Hugo Vavrečka) takové oplétačky se soudy neměli.

+2/0
26.10.2014 17:39

A12l30o24i56z 96J75e59ř43á17b64e66k 5162357559377

Kdybyste si o tom něco přečetl, tak byste věděl, že po válce byli souzeni všichni ředitelé Baťových závodů. Čipera, Vavrečka, J. A. Baťa. Po nástupu komunismu byli souzeni znovu....

+1/0
27.10.2014 8:32

J74a24n 36M24r55s42k39o16š 3974329154557

J.A.Baťa nebyl souzen komunistama, jak jste si jistě přečetl. Na rozdíl od Čipery a Vavrečky J.A.Baťa nevyráběl boty v Protektorátu pro Protektorát a jeho Protektora.

 

Nakonec i rehabilitace a restituce u nich proběhly také dosti rozdílně, že?

0/0
27.10.2014 15:30

A15l75o39i69z 71J37e31ř37á79b14e56k 5162227129337

Hugo Vavrečka - souzen v roce 1946 za kolaboraci - omilostněn, souzen po únoru 1948 dostal 3 roky těžkého vězení, vězení ušetřen, zemřel v roce 1952

Dominik Čipera - souzen po válce za kolaboraci, v květnu 1947 uznán nevinným, po únoru 1948 emigruje na Západ, v prosinci 1948 komunistickým soudem odsouzen na 12 let

J. A. Baťa - odjezd z vlasti na světovou výstavu do NY, na černé listině USA, i GB, odjezd do Brazílie, v květnu 1947 odsouzen soudem (předseda soudu komunista) na 15 let, rehabilitace v roce 2007 zásluhou T. Bati juniora

F. Malota - 14. 6. 1945 zatčen, propuštěn 9.9.1945, 27. 11. 1945 odsouzen v Osijeku, prosinec 1948 odsouzen, ale vězení ušetřen, 19. 6. 1951 opět zatčen, dva a půl roku vězněn v Ruzyni, 19. 2. 1954 odsouzen na 6 let, 1960 propuštěn

0/0
28.10.2014 9:41

P28a87v47e73l 73H77r90u10s35k56a 6156886978757

Jan Baťa napsal třicátých letech s kolegy knihu "Budujme stát pro 40 milionu lidi". Je to velice zajímavé dílo a mělo by byt inspiraci pro celou politickou sféru. Stojí za přečtení. Byl to opravdu 'narodovec'.

+4/0
26.10.2014 17:25

J16a67n 24M66o68d60r20ý 2113199617

Ta morava se může z Bati cela přetáhnout, protože už 60 let nemá koho jiného optěvovat. Tragédie. Co třeba Škoda, Kolben atd.? Impéria stokrát větší než nějakej Baťa.

+2/−14
26.10.2014 14:53

R95a84d65e47k 92V97a44ň51h85a33r93a 2956981850670

Až pan Modrý vybuduje minimálně to stejné jako jako Baťa, třeba jeho Modrý kanál bude na iDnesu obdobně opěvován :-P

0/0
26.10.2014 22:55

J12a65n 90M79o36d94r80ý 2733249577

A v čem že je tak unikátní? Vždyť je to úzký jak nějaký potok.

0/−8
26.10.2014 14:47

D40a15v44i19d 61Š28a85f62r71á67n39e69k 5397704487513

Čili zjevně naprosto k ničemu, evidentně se nevrátily ani náklady na výstavbu. Tolik k plánovanému ukanálu Odra, Labe, Dunaj.

+1/−4
26.10.2014 14:33

V76á71c26l37a43v 74M64e20r24g51l 5921370401930

No ve 30tych letech vyznam mel, zaplatil by se pokud by nebyla valka a po ni dalsich 40 let temna. Stejne tak by se zaplatil vcetne naslednych rekonstrukci, kdyby jej postavili uz v 17. stoleti. Vyznam by ztracel az ke konci 20. stoleti. S nazorem na zbytecnost kanalu Odra, Labe, Dunaj v dnesni dobe s Vami ale souhlasim.

+5/0
26.10.2014 14:47

D85a20v96i27d 69Š36a37f92r87á60n89e34k 5487804487923

Ne že by ne, ale pokud mělo nějaké inženýžrské dílo skutečně význam, tak přežilo režimy. Kupříkladu stovky let stará vodní nádrž Jordán slouží dodnes.

0/−2
26.10.2014 16:06

J32a49n 65S65l19a35d71k51ý 1628433280801

jezdím tam na loď každé léto krásné prostředí a málo lidí;-D

+2/0
26.10.2014 14:30
Foto

J27a52n 31A51d57l26e45r 2426981766626

Vídím, že novináři opravili faktické chyby, které vyběhly v tištěné versi novin (např. 100 let průplavu).

0/0
26.10.2014 13:51

A41d17a58m 12R88y10c50h86l13ý 1308887129223

Takovyto podnikatel jako byl Bata mi tu chybí. Člověk který něco vybuduje. A ne lidi jako Rittig kteří mají firmy franta&franta consoulting a nikde nic. Jen sají peníze. .

+12/−1
26.10.2014 13:41

R88a47d70i45m 53P40o18l43á63š85e39k 9546423189169

Ovšem Baťa začínal ještě před první světovou válkou. Ale všechny jím postavená a opěvovaná díla, od továrny přes domky a budovy v centru Zlína po třeba ten kanál se postavilo až ve 30 letech. 20 let po tom, co začal.

Takže je třeba mít trpělivost, 20 - 40 let takoví podnikatelé vznikají a teprve potom vytvářejí nějaké trvalé dílo.

+1/−1
26.10.2014 14:33

F95r58a95n44t16i14š33e66k 42P71o40l43í13v40k38a 8801765641288

Nemohu souhlasit. On měl minimum prostředků a bylo potřeba nejdříve vybudovat silnou firmu, která by takovéto investice utáhla. V současnosti je miliardářů dost, ale že by za nimi bylo vidět byť i jen zlomek práce jako za Baťou, to teda opravdu ne.

+4/0
26.10.2014 19:53

D31a68v23i32d 53Š61a16f27r86á76n50e67k 5347244207413

On ten Baťa se dost přeceňuje. On vám sice chybí, ale už vidím, jak půjdete do jeho fabriky šít na pás boty.

Úplně se zapomíná, že tady byli lidé jako Škoda, Kolben, Daněk a spousta dalších, kteří dokázali mnohem víc, než šít levné boty.

+2/−9
26.10.2014 14:37

P69a22v81e16l 62R92y12b63á40ř 7302731759710

O dalších pánech můžete napsat článek třeba vy, určitě bude zajímavý. Já v tomto článku vidím hlavně promarněné umění jednoho konkrétního člověka. Že nebyl jen Baťa je jasné. Bohužel následující doba individualitě člověka nepřála. Přednost dostal kolektiv, který i když pracoval blbě, tak se nesměl kritizovat. Proto náš stát dopadl tak, jak dopadl.

+4/0
26.10.2014 17:26

J33a51k36u23b 13K37u39b40a40l74a 8752927805799

komouši...a přesto tady bude pořád dost lidí, kteří budou vzpomínat na dobré časy

+11/−1
26.10.2014 13:38







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.