Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

Židé z ghett i tábora v Osvětimi pracovali také pro Baťu, říká historik

Firma Baťa za války ve svých filiálkách využívala na nucené práce Židy z ghett i z koncentračního tábora v Osvětimi. Vedení ve Zlíně nad tím přivíralo oči. Vyplývá to ze studie historika Martina Marka, o kterou se podělil s MF DNES. Téma zůstává pro řadu lidí ve Zlíně tabu, někteří oslovení historici se k tomu odmítli na jméno vyjádřit.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
Foto

L87i41b59o86r 82V27y15k23o20u14p71i61l 9806135759197

No jako Schindler. Ve velkém zachraňoval židy a oni na něj na oplátku trošku pracovali. A někteří se přitom dobrovolně upracovali.

0/0
22.2.2014 13:11

Z39b46y49n56ě43k 11K15o45ř48í39n23e70k 9684703539422

Se tu zase soudruzi (Žilka a spol)předvedli. Člověk neví jestli se má smát nebo brečet.

+1/0
6.1.2014 2:29

O29t80a92k58a67r 73S30t61e67i91n34e98r 8713582521311

Kořínku, na tebe vzít hůl do ruky.

0/−1
6.1.2014 8:19

J81o64s55e67f 35D18v36o36ř59á56č20e73k 5860687731638

Pořád to bylo humánnější, než je nechat zplynovat.  Porovnejme s Šindlerovýmy seznamy.

0/0
6.1.2014 0:04

Š69t70ě56p45á63n45k95a 68P76a78v12l11í81k33o51v89á 1709489494161

Celkem dobře si dokážu představit situaci, kdy by historici zjistili, že firma Baťa během války odmítla zaměstnat lidi z koncentračních táborů. Právě bychom totiž vášnivě diskutovali nad článekem "Vinou Baťovy lhostejnosti zemřelo v táborech o 47 lidí více!"

Problém je, že Zlín dost dobře neumí - protože nemůže - být k Baťovi (kterémukoli) objektivní a ta přemíra opěvování svádí asi k potřebě hledat i ty méně světlé stránky, jako v tomto případě. Nic na světě, ani Baťa, nemůže bát jen černé nebo bílé. Doporučuji přečíst si knihu Hyeny a udělat si obrázek o situaci, která panovala ve fabrice, o tom, kolik lidí vedení firmy zachránilo (židy nevyjímaje), a jak všichni do jednoho draze zaplatili po válce už jen za to, že spojili své jméno s firmou.

+3/0
5.1.2014 21:18

P12e61t18r 29R19u44m15p45l91i65k 4159107659253

ano, kdo nedělal, tak byl mrtvý a oni dělali i stravu měli ;-O Nesahej nám na BAŤU

+6/0
5.1.2014 19:21

O72t44a97k95a20r 18S76t86e92i70n48e65r 8793242911731

V tom to spočívá, dřeli zadarmo a Baťa bohatnul.

0/−6
6.1.2014 8:22

M76i28l90a94n 61B67u87r32e93š 4725746567288

Otakar, oni jsou vul;-D

+5/0
6.1.2014 9:34

A70l75e49x92a61n24d17r 83K35o55s83t10k11a 5949916569736

A nikomu nevadí to, že židé byli v tom okamžiku určení k likvidaci? Pokud by si je někdo nepronajal na práci, tak šli do plynu. Asi by se to tak humanistům líbilo víc.

+5/0
5.1.2014 19:14
Foto

L45i19b34o83r 87V28y17k94o76u17p63i83l 9136455409587

Takže když už byli stejně určení k likvidaci, tak je raději humánněji zabijeme sami? To dává smysl jenom někomu.

0/0
22.2.2014 13:13

M94i97c19h79a76l 57M29a29l98a29t 5982308286226

Co to znamená, že vedení o najatých vězních z koncentračních táborů vědělo? Snad vedení řídí celý podnik a musí schvalovat kroky svých podřízených na jednotlivých pobočkách. Takže odpovědnost je odzdola až uplně nahoru a neexistuje pojem "přivírání očí" ale přímá odpovědnost.

0/−3
5.1.2014 19:04

R74o36m18a86n 88V48í11c44e69n74e53c 2109152498712

Panebože, bavíme se o období války! Odpovědnost vedení mělo, ale schvalování mohlo jít mimo ně anebo být pouze formální - neschválíš a půjdeš taky.

+2/0
5.1.2014 19:09

P74e10t71r 95T81y93č10k25a 6485202609152

Je ti známo, že v letech 1939-1945 probíhala válka a Polsko a Česko byly okupovány nacistickým Německem?

+5/0
5.1.2014 19:09

M88i52c38h32a18l 84M96a40l16a64t 5832458206596

V době války se podniky řídí jiným způsobem než v době míru? Cíl je pořád stejný - levně vyrobit - draze prodat. Vězni v koncentračních táborech byla levná pracovní síla pro jakýkoliv podnik. To ale nic nemění na tom, že tlaky na úspory jdou vždy zhora, takže určitě na tom nemají podíl mistři provozů ale vedení podniku.

0/−7
5.1.2014 19:24

P74e79t96r 14T49y48č42k39a 6605282649592

Ano. Podnik pod okupační správou se opravdu řídí jiným způsobem.

+6/0
5.1.2014 19:27

M53i67l74e31n68a 25V23a48r38a48d87i79n53k84o65v39á 9200685218289

Článek taktně zamlčuje, že Baťovy závody ve Zlíně v té době vedl Hugo Vavrečka, dědeček Václava Havla. Oba žijící Baťové (Tomáš jr. a jeho strýc Jan) byli za války v emigraci.

+8/−1
5.1.2014 18:49

P66e58t84r 24T28y18č13k95a 6315522429782

Fabriku řídil Dominik Čipera.

0/0
5.1.2014 18:53

M57i38l87e91n89a 66V31a53r84a91d94i24n35k38o39v28á 9790275268229

Poté co Tomáš Baťa 12. července 1932 tragicky zahynul, stal se Vavrečka spolu s Janem Antonínem Baťou a Dominikem Čiperou členem tříčlenného direktoria, které spravovalo baťovské podniky.

+4/0
5.1.2014 19:00

P88e26t71r 72T24y88č65k39a 6145542379202

Stejně nevím co tím chceš říct. To že byl Vavřečka jedním z ředitelů a členem správní rady je všeobecně známo.

0/0
5.1.2014 19:02

J80i38ř94í 38Š66v56a35g24r 3478670855876

Ze za II. sv. valku mohl Havel?

+1/0
5.1.2014 21:29

M10i56l35e35n28a 45V73a76r67a49d83i43n12k59o62v71á 9860135378729

Chci tím říct to, že článek o tom mlčí. Proč?

+1/0
5.1.2014 23:31

P12e78t51r 62T24y49č61k50a 6235702839782

Protože to s tématem nijak nesouvisí.

0/0
6.1.2014 0:55

T44o42m77á84š 32T19a13t88í16č68e33k 5920382470128

Mohlo by to ale osvětlit jen tak mimochodem pozadí našeho milovaného humanisty.

0/0
12.1.2014 16:09

M40a37r88t49i69n 10E45f14f66e54n75b72e56r58g69e49r 8933473145904

...tak ať, jsou probléme světa...

0/0
5.1.2014 18:03

M48i44l22a19n 45K89l65u87s32o43ň 3185849380263

Já bych řekl, že ty naše dějiny jsou tak zpackaný, že bych se v tom ani nevrtal...Ať narazíte na co chcete, u nás to nikdy není jednoznačné...Tak nazdar...

+4/0
5.1.2014 16:53

L52u46d33ě64k 25K55r51a14t39o82c91h80v23í48l 9455684861884

A dějiny kterého státu jsou jednoznačné?

+2/0
5.1.2014 16:55

M70i92r35o67s80l40a78v 30Š15i97m98k74o 7155413592475

Dějiny zpackané nejsou, ty jsou prostě dané. Ale jejich interpretace je zpackaná. Dodnes nemáme moderní učebnici dějepisu. Podle historiků není problém ji napsat. Ale není prý k tomu politická vůle. Ono totiž bylo leccos jinak, než se nám předkládá. Takže by museli po masarykovsku zamlčovat, překrucovat. A to snad už dnes nejde.

+5/0
5.1.2014 17:34

P23e79t82r 16T24y70č81k62a 6155952659972

Po Masarykovsku? No jistě. Ty komunistické dějiny byly vlastně naprosto otevřené.

+2/0
5.1.2014 17:37

J66o11s71e76f 91P14o55r55t34i71k 8337839284

Strycek Masarycek byl hodny pan, vidte? Skocte do mne take s komunistama, ktere nemohu. kdyz mam jiny nazor tak jsem jiste komunista. Jak malomyslne.

+2/0
5.1.2014 17:46

O56t67a61k43a46r 56S33t10e82i68n25e62r 8883892941861

Moc hodnej pán. A dokonce se za něho střílelo do dělníků

+3/−1
5.1.2014 17:55

M93i18r42o26s98l47a97v 82Š37i92m51k35o 7625813242235

Jak jsem se dozvěděl na ČT v pořadu Historie.cz, tak TGM měl takový recept: Vzít reálný základ, co se mu nehodilo zamlčet, část překroutit. Jeho díla jsou prý paskvily. Asi proto nejsou povinnou školní četbou.

"Malý národ jako je český nemá nárok na samostatnou existenci a je přirozenou součástí Německa". TGM před válkou...

+4/0
5.1.2014 17:47

J81o43s47e77f 77P17o59r71t92i74k 8817819254

miloval lidi delniky viz. Duchcovska stavka a jine.

+2/−2
5.1.2014 17:56

O18l39d70ř18i98c10h 71H49r24e13j92s78e71m47n58o61u 6252663654697

Pane Tyčko,

obávám se, že tady už nemá další diskuze žádný smysl, protože se tu zřejmě sešla skupinka 15-letých puberťáků, kteří rozumí všemu, akorát mají problémy s gramatikou.

0/−1
5.1.2014 18:35

J77o64s16e61f 12P44o68r54t60i12k 8857649634

Pubertak bych byt mohl, ale jiste ne 15 lety, ikdyz bych rozhodne uvital. Kdyz internet v cz zacal mohu Vas ujistit, ze diakritika nemohla vubec pouzivat! Nehledete ze pisi z mobilniho tel. kde grametika jde take stranou. Vas prispevek je plny smyslnosti.

0/0
5.1.2014 19:21

V44á59c24l44a75v 90R87o49s40e98n28b39e47r17g 6979597702317

Pro Baťu určitě pracovat nemohli, ten byl od roku 1939 v emigraci.

+7/−1
5.1.2014 16:35

D34a66v78i32d 38P67e32t59r 7460836140825

Tomáš, ale ne Jan.

+1/−6
5.1.2014 16:44

P54e35t38r 72T19y45č23k92a 6705162639822

J.A.Baťa byl v emigraci v USA od roku 1939. Z Evropy utíkal z rodinou dost dramatickým způsobem z vily hlídané Němci. Tomáš Baťa (syn zakladatele) dokonce bojoval v kanadské armádě.

+7/0
5.1.2014 16:49

J22i10ř70í 12H86o10v91o62r71k61a 2546657450141

To je pravda jen napůl: ano, emigroval do USA, ale právě proto, že nadále kolaboroval s Němci, v roce 1941 ho vyhostili a on prchnul do Jižní Ameriky :-)

+1/−3
5.1.2014 18:33

P21e17t45r 25T29y65č24k73a 6295952109792

Kdyby chtěl kolaborovat s Němci proč by utíkal ze Zlína? Je ti známo, že za kolaboraci s Němci si ho nedovolil odsoudit ani komunistický lidový soud? Máš snad nějaký důkaz, že kolaboroval s Němci?

+4/0
5.1.2014 18:51

V83á48c23l86a27v 51R21o53s92e65n57b86e45r53g 6239967282707

Tak ještě jednou:

Tomáš Baťa (st.) byl v roce 1942 už 10 let po smrti, Jan Antonín Baťa byl 3 roky v emigraci, stejně jako Tomáš Baťa ml.

+5/0
5.1.2014 17:12

J22a38n 11K17r58a23u10s 4174437116

Uvedení spousty věcí na pravou míru R^

http://www.vzdelavaci-institut.info/?q=revizionizmus

+2/−2
5.1.2014 16:18

S38i56l63v65e90s78t64r 76Ž42i15l47k79a 3452490149416

Své fabriky dál vlastnili a řídily ze zahraničí.

0/−3
5.1.2014 16:57

B33o95h12u42s48l72a61v 75K12r44á31l96í13k 2681720299326

Jejich ženy?

+1/0
5.1.2014 17:07

P50e40t64r 63T50y37č32k52a 6165622279422

Vlastnili samozřejmě, řídili dost omezeně.

0/0
5.1.2014 17:23

R65a73d45e26k 78K57o33s73i38n 4637578206245

Myslím, že Baťa si za okupace těžko mohl diktovat podmínky. Jisté je, že za obou válek udělal nejen pro své zaměstnance maximum. Stačí si přečíst trochu historie a může to být klidně od kritiků rodu Baťů. Kyby se dnes nějaká společnost dokázala starat o lidi tak, jako Baťovy závody, rvali bychom se tam místo.

+13/−1
5.1.2014 16:17

O61t59a55k68a73r 10S66t74e28i69n46e69r 8193352921421

Jo, můžu si přečíst nějaké bláboly zaplaceného pisálka a nebo mohu mít informace přímo od lidí, kteří žili ve Zlíně v těch malých domcích a pro Baťu pracovali. A potom už to není tak jednoznačné. Buržuj jak Buržuj.

+4/−10
5.1.2014 16:37

J69i28ř49í 21N44e47u79m79e68i80s25t66e65r 2152185743891

Myslíte ty domky, o kterých tenkrát snil kdejaký horák z okolí? Jakož i o té práci a možnosti vzdělání, které u Bati mohl dostat?

+2/0
6.1.2014 7:45

J28a34n 58T73r29a41c34h62t83a 9541594821

A proč by je nemohl využívat,vždyť to bylo zcela normální, nejlevnější pracovní síla

za kterou se nemusí platit,když někdo otravoval šel do plynu,nebo byl zastřelen atd.Tak o co jde,a to že někdo na tom vydělával,vždyt to bylo pro německý národ,zrovna tak jako dnes,když pracujeme sice za jiných podmínek,dostáváme

nažrat tak, jak nám bylo sděleno již dávno R.Heydrichem v roce 1944 a plně s nasazením pracuje, jako v Aschwizu za dob fašismu pro stejný  národ.A že bychom

byli placení za odvedenou práci jako v Německu,či Holandsku tak o tom se nám

jenom může zdát.Ale to přece naši kolaboranti ve vládě od r. 1989 dobře věděli,

když plánovali takzvané převzetí moci. A otom jim přece šlo,to že zradili svoji vlast a občany ČSSR ,PORUŠILY PLATNOU ÚSTAVU TO PŘECE JE JASNÉ. NORMÁLNÍMU MYSLÍCÍMU ČLOVĚKU JENOM LUMPŮM, GAUERŮM, ZLODĚJŮM A TAKOVÝM PODOBNÝM OSOBÁM  TO PŘECE NEVADÍ.ALE TO PŘECE  NAŠI LIDÉ MOHLI VĚDĚT POKUD BY PŘEMÝŠLELI VLASTNÍM MOZKEM A NENECHALI SE OVLIVNIT:-P? TAKOVÝMI LIDMI.  A ŽE MÁME NEZAMĚSTNANOST,NEMÁME FUNKČNÍ HOSPODÁŘSTVÍ,MÁME ZADLUŽENOST V BILIONECH MILIARD TO PŘECE JSTE MOHLI PŘEDPOKLÁDAT POKUD BY JSTE PŘEMÝŠLELI LIDÉ.a PROTO AŤ  JE PLNĚ PO VAŠEM MÁTE TO CO JSTE CHTĚLI.

+8/−9
5.1.2014 16:10

P65e33t88r 58T73y70č88k38a 6505762919492

Heydrich nám to řekl v roce 1944 ze záhrobí?

+7/0
5.1.2014 16:13

O29t74a41k39a47r 34S17t34e97i88n38e66r 8223262121621

Ano. Pracujeme rádi, skoro zadarmo, máme se dobře a dluh máme v bilionech miliard.

+3/−1
5.1.2014 16:34







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.