Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

Politické strany si chodí pro rady ke strůjci slušovického zázraku Čubovi

Za socialismu vytvořil z upadajícího zemědělského družstva prosperující megapodnik. A pozvedl Slušovice na centrum regionu. Když se v 90. letech začalo jeho impérium hroutit, stáhl se František Čuba do ústraní. Dnes už je zpět na scéně. O jeho názory a zkušenosti je velký zájem mezi politiky.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

ALDEBARAN

Po převratu

Vyposlechl jsem nějaké přednášky F. Čuby - rozumím, proč se "zázrak" rozplynul. Dovedl expanzivně pracovat pouze v určitých podmínkách reálného socialismu, kdy parametry činnosti chránil státní a politický monopol na prakticky jakékoliv hospodářské konání. Po převratu, v reálném tržním prostředí, nastal nezbytný rozklad a chaos. Kdo si dnes ještě vzpomene např.  divokých registrací na odtrhujícím se Slovensku (DAK MOVA Bratislava)?

Čas možná některým paměť vymaže, ale František Čuba ji má dobrou - tak pevnou, že stále nedokázal na svých přednáškách překročit horizonty socialistického, resp. kolektivního zemědělství. A tak to také zůstane. Nic nového od tohoto pána nečekám.

0/0
6.10.2010 17:54

ZabakKvak

Co říct k této diskusi ...

Proč vynášejí kategorické soudy a závěry v této diskusi nejvice lidé, kteří zcela zjevně vůbec nic nevědí ani o minulých, ani o současných "Slušovicích" ?   Že by to bylo totální absencí samostatného myšlení a schopností pouze "papouškovat" ty nesmysly a nepravdy, které o Slušovicích byly po revoluci řečeny a napsány ?

Těm, kteří si ještě zachovali schopnost samostatně myslet, položím jednu otázku :

Jak to, že v dobách "první republiky" byly jistě tisíce ševců, ale jen jeden z nich dokázal vybudovat moderní podnik, který neměl v tehdejší době obdoby (minimálně v ČSR) ? V dobách socialismu byly možná tisíce JZD ....

0/0
6.10.2010 14:52

glockwien

Čuba

no a právě proto ( ale nejenom proto) je město Zlín tam kde je......;-D . Navíc zkorumpovaná a nekompetentní radnice, naprosto bezprecedentní koalice ODS a CSSD. Nedivím se zprávě Transparency International podle které je Zlín nejzkorumpovanějším městem v Čechách.

0/0
6.10.2010 13:11

logar

hm,hm

jaký je rozdíl mezi "slušovickým zázrakem" a Potěmkinovou vesnicí?

0/0
6.10.2010 7:28

dj1

Re: hm,hm

Si tam zajeď a uvidíš.

0/0
7.10.2010 22:57

wiki5

se

chodi radit k nekomu, kdo byl jednooky a byl kralem mezi slepymi... bravo

0/0
6.10.2010 3:41

logar

Re: se

R^ a který své "úspěchy" získával rozhodnutím Ústředního výboru KSČ tím, že na něj neplatily zákony, neznal  slovo "problém"a"nedostatek" ve jakémkoli slova smyslu, zatímco reálný socializmus byl složen jenom z problémů a překonávání nedostatků. Neplatily na něj devizové zákony, zákony jimiž se řídil zahraniční obchod a jako zemědělské družstvo se prakticky nezabýval zemědělskou výrobouRvRv

0/0
6.10.2010 7:47

sobak

jzd s okrese gotwaldow

A se slušovickým agrokombinátem spolupracovalo JZD MÍR Březůvky a JZD Rudý Říjen s místní zaměstnaneckou ROH jsem s rodiči jezdil na podnikové dovolené a tábory jako děcko, na slovensko na čalovo ( velký meder ), do štrby, do drážďan, na mácháč, do drážďan, do budapešti a vše to bylo za hubičku, dneska sice ve 30 jezdím do japonska, indie, thajska, mám procestovovanou celou evropu, ale něco to stojí, oblast tehdějšího gotwaldova byla na jzd s přidruženou výrobou bohatá, vyráběli docela moderní zemědělské stroje a platy měli taky slušné, přetahovali zaměstnance zps, svitu, rudého října ( dnešního barum continentalu ), otec šel taky za lepšími penězi ze zps do Míru, autobus byl za pakatel, byt v gotwaldově taky oproti dnešku a všichni měli práci, proto i mý rodiče, kteří se blíží dodůchodu na tuto dobu zpomínají a tvrdí, kdyby věděli jak to dopadne s privatizací, nikdy by klíčemi na náměstí nevítali baťu s havlem, taky radši nechodí volit, já jim ten názor neberu, něco to do sebe mělo.

0/0
5.10.2010 21:40

wiki5

Re: jzd s okrese gotwaldow

je videt, ze musi vymrit asi nekolik generaci, nez se tenhle virus vyhubi

0/0
6.10.2010 3:38

CM3

Naše JZD spolupracovalo se Slušovicemi mnoho let ...

Slušovice třeba dodaly osivo kukuřice, dodaly postřiky  a pravidelně jezdil jejich agronom na kontrolu porostu - my jsme nemohli bez jejich svolení provádět žádné aplikace  v porostu.... My jsme  si sklidili potom průměrný hektarový výnos za posledních 5 let (jejich pracovník všechna auta vážil ) , potom řekl dost a my jsme opustili  pole.... Několik dní tam kukuřice stála, potom - většinou v noci najely jejich řezačky a další technika a nepřetržitě sklízeli několik dnů a všichni jsme byli spokojeni.... Byl jsem i na exkurzi v jejich kravíně  s kanadskými krávami ( tam prováděli na svou dobu neskutečné věci - umělé oplodnění  a aplikace oplozených vajíček do průměrných krav ,  dělení těchto vajíček .... ) - ten kravín byl spíše  nemocnice či klinika, před vstupem  jsme se museli vysvléci, osprchovat, převléci do jejich  oblečení - a potom začala exkurze  kolega kýchl a musel opustit  okamžitě ten kravín....

0/0
5.10.2010 20:40

martin_simek

tak jeste zbyva navstivit venezuelskeho Huga !

0/0
5.10.2010 19:45

CM3

Re: tak jeste zbyva navstivit venezuelskeho Huga !

RvRvRv

0/0
5.10.2010 20:09

logar

Re: tak jeste zbyva navstivit venezuelskeho Huga !

R^R^R^R^!! a knížete Potěmkina!!

0/0
6.10.2010 7:30

Lajos Bacs - Budapest

No ten Nedbálek přeskočil od Zemana k Bobině

to je ale jo úporně "úspěšnej podnikatel"  , o takového by si Čuba ani kolo neopřel....

0/0
5.10.2010 19:09

Oerteplur

Jenom čekám kdy se zde začne psát i o dalších velikánech

znárodněného československého průmyslu. Opravdu si myslíte že Čubu museli komunisté tolerovat ? Nebo si z něj za peníze udělali výstavní skříň fungujícího socialismu, kde je povoleno i svobodně podnikat ?;-)

0/0
5.10.2010 16:30

Lev_z_Rožmitálu

Re: Jenom čekám kdy se zde začne psát i o dalších velikánech

pořád lepší než když se píše o velikánech polistopadového rozkrádání:-)

0/0
5.10.2010 16:41

Oerteplur

Re: Jenom čekám kdy se zde začne psát i o dalších velikánech

existují důkazy, že i on byl jedním z nich ;-)

0/0
5.10.2010 16:54

Lev_z_Rožmitálu

Re: Jenom čekám kdy se zde začne psát i o dalších velikánech

samozřejmě že ano

každý kdo je zodpovědný za to že listopadová lůza nebyla rozehnána tanky je vinen;-)

0/0
5.10.2010 17:48

Lev_z_Rožmitálu

tento slušný člověk

by měl být premérem v ČR:-)

0/0
5.10.2010 16:21

JTR1

Re: tento slušný člověk

R^ nebo prezidentem ;-)

0/0
5.10.2010 16:21

Lev_z_Rožmitálu

Re: tento slušný člověk

prezident nemá pravomoce

to může dělat ukecanej venda;-)

0/0
5.10.2010 16:23

vulpes

Slušovice

si pamatuju díky počítačům, jak se jmenovala ta značka co vyráběli, neví někdo?

0/0
5.10.2010 16:14

realateista

Re: Slušovice

Šlo o TNS - prý "ten náš systém". Ale šlo o mnoho jiných věcí, např. biotechnologie, náhradní díly do aut, stavby, poč. grafiku ap.

0/0
5.10.2010 16:19

mr_bodo

Re: Slušovice

Mohu se zeptat, o jaké "biotechnologii" konkrétně píšete?

0/0
5.10.2010 16:21

realateista

Re: Slušovice

Už si to nepamatuji, ale psaly se o tom články.

Pracoval jsem v projektové organizaci s chemickým zaměřením a vím, že se pro ně hodně projektovalo.

Také moje známá tam pracovala v biotech. provoze, na svou dobu byl velmi moderní a velký.

0/0
5.10.2010 16:25

mr_bodo

Re: Slušovice

Já už se lekl, že tou biotechnologií nazýváte býčí sperma, které se jim vozilo přes KOOSPOL :) Případně akvarijní rybičky, akvária a chovatelské potřeby (kočičí domečky) které toto JZD do SRN vyváželo :)))

Toto mě štve - sám mě kritizujete, že jen píšu fráze a abych se neopakoval (což jsem zatím v této diskusi neudělal), ale když Vám položím přímou otázku, nedokážete reagovat.

A jen tak na okraj - v té době i Palác Kultury v Praze byl na socialistické poměry "velmi moderní a velký"...

0/0
5.10.2010 16:33

realateista

Re: Slušovice

Jak to, že jsem nereagoval? Odpověděl jsem přece jasně. Že si už nepamatuji detaily je snad pochopitelné. Pokud si myslíte, že je to nutné, mohu někde vyštrachat číslo na tu Ing. která pracovala ve Slušovicích v provozu bitechnologií. Ale předpokládám, že většina lidí si vzpomene na ty články, např. v Mladém světě vycházel celý seriál.

Předpokládat, že jsem myslel býčí sperma, vypovídá mnohé o Vás. 

0/0
5.10.2010 16:40

mr_bodo

Re: Slušovice

Máš pravdu, soudruhu. S takovými potížisty, jako jsem já, by se mělo zatočit. Po bolševicku. Nevážím si výdobytků soudruha předsedy, tudíž musím být zatracen... A celá rodina se mnou, včetně mých dětí.

Přeji Vám krásné vzpomínky na doby, kde ZÍTRA znamenalo teprve PŘEDEVČÍREM :) Mám jiný názor, ovlivněný přímou spoluprací s JZD Agrokombinát Slušovice (1988-2001), ale i JZD Mír Březůvky či JZD Rudá Záře Kamenné Žehrovice, takže něco málo o tom vím. Vy diskutovat prostě nechcete, Vy pouze chcete, aby s Vaším názorem někdo souhlasil. To se Vám ale u mne nepovede.

0/0
5.10.2010 16:52

realateista

Re: Slušovice

1. část - co to plácáte za hlouposti?

2. část - pokud máte zkušenosti, tak to napište.zatím jste nenapsal nic konkrétního. Já si pamatuji, že spolupráce našeho projektového ústavu se Slušovicemi byla vždy v pořádku k oboustranné spokojenosti. 

0/0
5.10.2010 16:59

mr_bodo

Re: Slušovice

4 odstavce výše. Koospol.

P.S.: Paralera mezi koncem JZD AK Slušovice a Koospolem je HODNĚ podobná.

0/0
5.10.2010 17:11

realateista

Re: Slušovice

Pokud máte na mysli to býčí sperma, tak co to vypovídá?

Já měl na mysli skutečnou spolupráci, o tom napište. Ty bitechnologie tam skutečně fungovaly ( a nejen ty), pokud něco víte, napište to.

0/0
5.10.2010 17:18

sobak

slušovice

kolik lidí z těch co tady diskutují kdy byly za jeho éry ve slušovicích, já tam byl a jsem tam a z regionu pocházím, pracuji ve firmě, která vznikla na základě JZD a majiteli jsou bývalí slušovičtí zaměstnanci, kteří díky tomu mají kontakty a zkušenosti, to co jzd vybudovalo v okolí za infrastrukturu - cesty, meliorace, je pravda že závodiště dnes zeje prázdnotou a dostihy jsou tam 2 krát za rok, v tribunách je pár obchodů, fotbalový klub hraje pralesní ligu, ale zase v mlékárnách se vyrábí jogurty jedné francouzské značky, slušovice byl takový pokus obnovit baťovský řád, vše mělo něco do sebe, výborné školství, lepší platové podmínky, možnost si něco přividělat, na druhou stranu se povídá, že všechno bylo umožněno jen díky tomu, že slušovice v 68 ukrývali radikální komunisty, kteří si nebyli jisti výsledkem invaze spřátelených vojsk a ve slušovicích plánovali invazi, co si pamatuji, největším odpůrcem čuby byl ve zlíně trhovce devátý.

0/0
5.10.2010 16:08

realateista

Re: slušovice

Prostě Čuba byl velmi schopný a pracoval pro lidi.

Proto musel být po převratu zatracen.

0/0
5.10.2010 16:22

153624

Re: slušovice

Přesně tak, stačila jedna jediná věta pana Havla o "slušovických mafiích" a bylo...dnes tentýž pán bojuje proti mafiím.Měl by si to ujasnit.;-O

0/0
5.10.2010 16:32

mr_bodo

Re: slušovice

A nebylo to spíše tím, že TI, kteří v JZD pracovali a něco uměli, si založili vlastní firmy a z celého JZD tak zbyla jen prázdná slupka plná administrativy a nevýdělečných provozů?!?

0/0
5.10.2010 16:35

ZabakKvak

Re: slušovice

Nebylo to tak. na základě tehdejších zákonů se původní zemědělská družstva rozpadala na menší celký (JZD Slušovice na 7). Tyto celky se ovšem dále rozpadaly, zejména proto, že v atmosféře totálního útoku proti Slušovicím se podnikat zrovna moc nedalo. Došlo to tak daleko, že některé významné a demokratické časopisy odmítaly zveřejnit inzerát, ve kterém by se vyskytovalo slovo "Slušovice". Revoluce bohužel občas požírá své děti ... a praktiky některých útoků proti JZD by těm, cdo je prováděli, možná mohla závidět i pověstná StB .....

0/0
6.10.2010 14:33

ZabakKvak

Re: slušovice

Závodiště zdaleka nezeje prázdnotou ... vlastní dráha je perfektně udržovaná a je tam vybudované 9 jamkové golfové hřiště ... a 28.10. se pořádají další dostihy .. tuším že letos už páté.

Pokud jde o Devátého ... pracoval v JZD .... a jako signatář Charty 77 nikoliv v kotelně, ale ve vývoji počítačů TNS.

Je opravdu smutné, kolik blábolů o Slušovicích lze číst v rámci této diskuze od lidí, kteří o celé věci nevědí vůbec nic.

0/0
6.10.2010 14:27

dj1

Re: slušovice

Přesně. A udával.

0/0
7.10.2010 23:02

tojsouveci

Sakra

Sakra, co chtějí získat za informace od člověka, který" podnikal" za komoušů? Tzn. v absolutně neregulérních podmínkách? To už jsou na tom naši politici tak špatně? Za chvíli se budou radit s Fidélem :-/

0/0
5.10.2010 15:48

mr_bodo

Re: Sakra

Radu, jak zacpat "těm dole" hubu a aby si mysleli, jak se vlastně mají skvěle.

Co jim nabídnout, aby tu hubu zavřeli. A to Čuba uměl skvěle.

0/0
5.10.2010 15:52

realateista

Re: Sakra

No jestli nevidíte rozdíl mezi Čubou a Fidelem, tak raději nepište.

Radí se s ním prostě proto, že je odborník a má co říci.

0/0
5.10.2010 15:52

3ar

Re: Sakra

;-D

0/0
5.10.2010 15:57

Lev_z_Rožmitálu

Re: Sakra

důležitý je že ti to myslí správně politicky pepku vyskočiR^

0/0
5.10.2010 16:22

mr_bodo

Jednooký slepým králem...

...bez požehnání partaje a bez požehnání StB nemohl nic. Tečka. Akorát v té době bylo v kurzu ukázat těm špatným na západě, jak to tady funguje. Dohledejte si, kolik procent byla v JZD zemědělská výroba a kolik "přidružená" výroba. To už potom můžete nazývat "managery" všechny ty vexláky před Tuzexy a všechny vietnamce, co po ubytovnách šili riflové bundy a prodávali digitálky :))) Ti v tom přeci taky uměli chodit...

0/0
5.10.2010 15:43

JTR1

Re: Jednooký slepým králem...

a mnohdy ani neměli rudou knížku ;-)

0/0
5.10.2010 15:45

mr_bodo

Re: Jednooký slepým králem...

Správně!

0/0
5.10.2010 15:47

realateista

Re: Jednooký slepým králem...

Čuba je skutečně trochu jiná úroveň.

Přidružená výroba byl přece dobrý tah. Dnes by mnoha zemědělcům výrazně prospěla.

0/0
5.10.2010 15:50

mr_bodo

Re: Jednooký slepým králem...

Ano? Takže Čuba dělal všechno sám, jo? Kdepak, najal si na to odborníky, které přeplatil. Ale aby toto mohl udělat, musel mu to někdo posvětit. A jestli se nepletu, přidružená výroba měla zemědělským družstvům zabezpečit "obživu" v dobách, kdy se jaksi nedá pracovat na polích. A on to dotáhl tak daleko, že přidružená byla vlastně hlavní náplň činnosti. A myslíte si, že to bylo jediné družstvo, které takto v ČSSR fungovalo?

0/0
5.10.2010 15:54

realateista

Re: Jednooký slepým králem...

Proboha proč opakujete takové samozřejmosti?

Já říkám, že Čuba byl velmi schopný a pomohl mnoha lidem.

0/0
5.10.2010 15:56

JTR1

Re: Jednooký slepým králem...

a také všeho schopný :-P

0/0
5.10.2010 15:59







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.