Demolice ve 14. a 15. budově v baťovském areálu ve Zlíně

Demolice ve 14. a 15. budově v baťovském areálu ve Zlíně | foto: ČTK

Demolice ve 14. a 15. budově Baťova areálu končí. Teď začne oprava

  • 1
Bourací práce v baťovském areálu se blíží ke konci. Do 14. a 15. budovy se proto místo demoliční čety pomalu stěhují stavebníci. Obě budovy se do dvou let promění v Krajské kulturní centrum. Celý komplex se pro veřejnost otevře v polovině roku 2013.

"Demolici ukončíme v nejbližších dnech," konstatoval manažer marketingu stavební společnosti PSG Patrik Kamas. Právě tato firma spolu s dalšími šesti společnostmi má velkou rekonstrukci za 900 milionů korun na starosti.

Vizualizace budoucího Krajského kulturního centra ve Zlíně

Pracovníci už odstranili vzduchotechniku, staré rozvody elektřiny a mají 95 procent bouracích prací hotových. Zdemolovaná a odklizená je i budova ze 70. let, která stála mezi dvěma rekonstruovanými objekty.

Podle projektu se ale nebudou oba objekty bourat celé. Z výrobních budov obuvnické továrny od architekta Jiřího Voženílka z roku 1948 zůstane původní železobetonová konstrukce. Tu musejí stavebníci zpevnit.

"Teď jsme začali bourat špatné části betonů na nosných sloupech a nahrazujeme je novými. Bourací a stavební práce se už prolínají," upřesnil Kamas. V objektech se demolují i podlahy.

Projekt připravovali sedm let

Stavebníci zatím harmonogram prací dodržují. Přesto přiznávají, že termín dokončení je napjatý.

Zlínský kraj nákladnou a náročnou stavbu, která se připravovala sedm let, přirovnává významem k rekonstrukci Baťova mrakodrapu. Ta stála 630 milionů korun a skončila v roce 2004.

Obě budovy v baťovském areálu teď stavebníci opraví za 900 milionů, z toho půl miliardy získají z evropských dotací. Po opravách bude v budově kromě kulturního centra sídlit i Krajské knihovna Františka Bartoše, Krajská galerie výtvarného umění a Muzeum jihovýchodní Moravy.

Novou podobu budov 14 a 15 navrhli architekti z pražského studia ADNS, které loni vyhrálo architektonickou soutěž. "Vzhled areálu jsme nechtěli příliš měnit. Ve střední Evropě nemá obdoby," vysvětlil spoluautor návrhu Juraj Sonlajtner.