Trasa plánované silnice R49 přes Zlínský kraj

Trasa plánované silnice R49 přes Zlínský kraj | foto: MF DNES

Příprava D49 a D55 vázne, ministerstvo chce byrokracii urychlit

  • 28
Plánované klíčové dálnice ve Zlínském kraji nakonec nemusejí kvůli požadavkům Evropské unie nabrat takové zpoždění, jak se původně očekávalo. Ministerstvo dopravy chce jejich přípravu urychlit.

Kdyby platily původní termíny, tak se po dálnici D49 z Hulína do Fryštáku už jezdí. Na druhou stranu se ale loni její příprava zadrhla natolik, že zahájení stavby bylo v nedohlednu. Teď je situace opět o něco lepší, i když byrokratické překážky nezmizely.

Evropská unie stále chce, aby všechny velké akce opět prošly řízením EIA, v němž se posuzuje jejich dopad na životní prostředí. To může znamenat prodloužení přípravy o rok i více (o požadavku zde).

Ve Zlínském kraji se to kromě D49 týká i dálnice D55, jejímž aktuálním úsekem je dostavba obchvatu Otrokovic.

Nicméně ministerstvo dopravy vybralo cesty, u kterých bude řešena EIA přednostně a současně bude pokračovat jejich příprava, přestože běžný postup bývá opačný - nejdříve musí být EIA, pak další kroky. Mezi devítkou preferovaných akcí jsou i dvě dálnice v kraji.

„Jsou ve skupině staveb, které byly blízko zahájení. A ty mají prioritu,“ nastínil mluvčí ministerstva dopravy Tomáš Neřold.

„Posouzení vlivu na životní prostředí bude probíhat paralelně s dalšími kroky v přípravě těchto staveb,“ doplnil.

S D49 by se mohlo začít v druhé polovině roku 2017

U obchvatu Otrokovic jde hlavně o dokončení výkupu pozemků, případně územní rozhodnutí.

Příprava dálnice D49 je v pokročilejším stadiu, odborníci už udělali i biologický průzkum, který mapoval chráněné rostliny a živočichy v trase. Proto může být řešena jako vůbec první ze všech.

„Bude v rámci řízení EIA posuzována pilotně, což výrazně zkracuje dobu, za kterou budeme moci pokračovat. Některé akce se kvůli novele zpozdí o dva i tři roky,“ přiblížil hejtman Stanislav Mišák.

„Byla vybrána proto, že patří do mezinárodní sítě TEN-T a je v zájmu Evropy, aby byla postavena. Tudíž není možné tuto stavbu odsunovat. To nám hodně pomohlo,“ zdůraznil.

Posouzení vlivu stavby na životní prostředí může trvat půl roku. A to v případě, že jde vše bez zádrhelů a nikdo nevznese závažné připomínky. Pokud se to stane, celý proces se protáhne.

„Musíme počítat i s variantou, že se zahájení těchto dvou staveb kvůli opakování EIA o několik měsíců až rok posune,“ upozornil Neřold.

Česko přesvědčuje Unii, aby stačilo jen jedno razítko

Optimistické výhledy dosud hovořily o tom, že by se začalo příští rok na jaře. To už se nestihne.

„Problém stavby D49 není ve finančních prostředcích, ale pouze v problematice EIA,“ upozornil mluvčí Ředitelství silnic a dálnic ČR Jan Studecký.

Reálný je rok 2017, spíše jeho druhá polovina. Řízení EIA bude řešit ministerstvo životního prostředí.

„Jakmile obdržíme dokumentaci, vydání stanoviska EIA by mělo následovat zhruba do půl roku. Ministerstvo je připraveno proces maximálně urychlit,“ naznačila zástupkyně mluvčí ministerstva životního prostředí Jana Taušová.

Ve hře je ale pořád i varianta, že by se nové řízení vést nemuselo a stačilo by jedno razítko, které by původní řízení potvrdilo. Zástupci České republiky už několik měsíců jednají o takových výjimkách v Bruselu, zatím však bez úspěchu.

Evropská unie požaduje nové řízení EIA tam, kde bylo uděláno před vstupem země do Unie. Problémy v Česku má proto skoro sto dopravních staveb za zhruba 130 miliard korun.

„Chceme přesvědčit evropskou komisi, že i při využití starších stanovisek jsme schopni naplnit požadavky směrnice EIA,“ dodala Taušová.

,