Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

D1 z Přerova do Lipníku nad Bečvou možná skončí jako čára na papíře

  10:16aktualizováno  10:16
Nedostavěný úsek dálnice D1 z Lipníka nad Bečvou do Přerova se může stát jen zbožným přáním všech řidičů. Stát má sice vykoupeny pozemky a všechna povolení, stavět se ale možná nezačne. Dálnice totiž chybí v takzvané superstrategii ministerstva dopravy.
Dálnice z Lipníku nad Bečvou do Přerova se řidiči hned tak nedočkají. Ilustrační snímek

Dálnice z Lipníku nad Bečvou do Přerova se řidiči hned tak nedočkají. Ilustrační snímek | foto: Jan Vaca, iDNES.cz

Ministerstvo tak se stavbou 24,4 kilometrů dlouhého úseku počítá až po roce 2025. Jenže do té doby všechna povolení propadnou.

Politici napříč stranami i celým regionem to považují za jeden velký přešlap. Všechna povolení mají totiž jen dočasnou "trvanlivost". Pokud propadnou, maraton jejich shánění bude muset začít znovu.

"Stavba je připravena tak daleko, že už jsou uzavřeny i výkupy pozemků nebo jejich vyvlastnění. Pokud stavba nebude zahájena, propadnou povolení. Tím pádem hrozí žaloby a snaha o navrácení pozemků," varoval náměstek přerovského primátora Dušan Hluzín, který má dopravu na starosti.

K tomu, aby byla dálnice D1 kompletní, zbývá dostavět přesně 24,4 kilometru. Zhruba čtrnáct kilometrů je z Lipníka do Přerova a dalších deset pak z Přerova do Říkovic. Dálnice pomůže nejen odlehčit dopravu v ucpaném Přerově, ale také přilákat investory, kteří se městu zatím vyhýbají.

Přestože ministerstvo dopravy tvrdí, že i pro něj je D1 klíčová, v superkoncepci dostaly přednost jiné stavby. Dvacetikilometrový úsek kolem Přerova skončil na seznamu těch silnic, na které nejsou peníze.

Ministerstvo možná ještě změní názor

To, že dálnici hrozí zbytečné komplikace, potvrdila mluvčí Ředitelství silnic a dálnic Martina Vápeníková. "Tím, že stavba není zatím zařazena do superkoncepce ministerstva dopravy, reálně hrozí, že mohou propadnout pravomocná stavební povolení," uvedla.

Zatímco na úseku z Lipníka do Přerova má stát vykoupeno 99,9 procenta pozemků, u zbývající části do Říkovic výkupy ještě neskončily.

Oba chybějící úseky dálnice mají takzvaná zakotvená územní rozhodnutí, která propadnout nemohou. Dálnici z Lipníka do Přerova však může zdržet nové vyřizování stavebních povolení.

"Jak dlouho to bude, nevím. Někdy to bývá kvůli problémům s pozemky i deset let, pokud jsou ale pozemky a pravomocné územní rozhodnutí, je to v řádu měsíců," vysvětlila Vápeníková.

"Já doufám, že Česká republika dostane rozum a nejpozději v příštím roce zahájí stavbu Lipník-Přerov a v dalším roce pak Přerov-Říkovice. Vždyť není možné, aby na čtyřsetkilometrové dálnici s mezinárodním významem nebylo dostavěno dvacet kilometrů!" nešetří kritikou starosta Lipníka Miloslav Přikryl.

Ministerstvo dopravy nicméně připouští, že seznam priorit se může ještě změnit. Přispět k tomu může například schůzka zástupců ministerstva s Asociací krajů, která bude příští čtvrtek.

"D1 považujeme samozřejmě stále za klíčovou stavbu. Nicméně chceme k ní v rámci objektivnosti přistupovat stejně jako k ostatním důležitým dopravním stavbám, proto použijeme i multikriteriální analýzu, která objektivně zhodnotí potřebnosti staveb," sdělil Martin Novák z tiskového oddělení ministerstva.

Nedostavěný úsek dálnice D1 z Lipníka nad Bečvou do Přerova.

Nedostavěný úsek dálnice D1 z Lipníka nad Bečvou do Přerova.





Hlavní zprávy

Další z rubriky

Poslanec za ČSSD Antonín Seďa.
Poslanci chtějí zase uspět, nové tváře se strany bojí nasadit výš

Většina stran ve Zlínském kraji, které jdou do parlamentních voleb, sází na staré známé tváře. Noví lidé na čelných pozicích spíš scházejí. Podle politologů...  celý článek

Rekonstrukce obchodního domu Prior ve Zlíně odstartovala.
VIDEO: Velká oprava Prioru ve Zlíně začala, vrátí mu baťovský vzhled

Jedna z architektonických dominant Zlína a památka na slavnou baťovskou éru se mění před očima. Obchodní dům Prior se za rok představí v téměř autentické...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Za externí právníky dají některá města desetitisíce, jiná i miliony

Ačkoliv radnice mají svá právní oddělení, na vybrané úkony si najímají advokátní kanceláře, které řeší hlavně složitější spory. Většina měst platí ročně „jen“...  celý článek

Seat Mii 1,0 MPI Style 44 kW
Seat Mii 1,0 MPI Style 44 kW

r.v. 2016, naj. 25 197 km, benzín
165 800 Kč (s DPH)

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.