Už na podzim propojí Zlín a Otrokovice nová cyklostezka. Ilustrační snímek.

Už na podzim propojí Zlín a Otrokovice nová cyklostezka. Ilustrační snímek. | foto: Jiří Benák, iDNES.cz

Zlín a Otrokovice budou podporovat cyklisty, na podzim otevřou stezku

  • 6
Stavba cyklostezky, která spojí Zlín s Otrokovicemi a cyklostezkou podél Baťova kanálu a řeky Morava, odstartovala. Jezdit se po ní začne na podzim. Zároveň s tratí se začaly v obou městech rodit plány na to, jak cyklisty podporovat.

Dopravní zvyklosti může změnit kvůli nové cyklostezce na podzim část z tisíců lidí, kteří denně pendlují mezi Zlínem a Otrokovicemi, ať už kvůli zaměstnání, škole nebo zábavě.

"Člověk je velice racionální tvor, a když zjistí, že kolo je pro něj pohodlné, příjemné a levné, bude ho využívat," poznamenal národní koordinátor cyklodopravy Jaroslav Martinek. Své tvrzení opírá o zkušenosti z celé Evropy i toho, jak se vyvíjí zájem o cyklistiku u nás.

Trasa povede přes Louky

Úvaha, že si obě města, vzdálená od sebe 12 kilometrů, spojení pro cyklisty zaslouží, je stará zhruba deset let. Teprve před dvěma roky ale začala být skutečně reálná.

Každé z měst postaví část, která leží na jeho katastru. V obou případech jde o zhruba tříkilometrový úsek. Ve Zlíně začne za prodejnou Uni Hobby a přes místní část Louky povede na okraj Otrokovic. Tady se u firmy Tajmac-ZPS setká s otrokovickou částí.

"Lidé už nebudou hazardovat se životem na frekventované hlavní silnici. Cyklostezka bude mít šířku tři metry a povrch bude asfaltový, takže ho využijí i ti, co jezdí na kolečkových bruslích," řekl zlínský primátor Miroslav Adámek. Otrokovický úsek povede podél řeky až k hlavnímu kruhovému objezdu.

Mapa vznikající cyklostezky mezi Zlínem a Otrokovicemi.

Vedení zdejší radnice původně počítalo s tím, že cyklostezku postaví za vlastní peníze, proto ji rozdělilo na tři části. Nakonec se však bude stavět najednou.

"Těsně před definitivním rozhodnutím se objevila možnost získat dotaci, která pokryje většinu z patnáctimilionových nákladů. To celou stavbu zjednoduší a zrychlí," potvrdil starosta Otrokovic Jaroslav Budek. Ve Zlíně vyjde úsek na 25 milionů korun, z toho dvacet je dotačních.

Drahý výkup pozemků

Přípravné práce na cyklostezce se na obou stranách načas zadrhly na výkupu pozemků, trasa totiž protíná parcely celé řady majitelů.

Zatímco v Otrokovicích se vedl spor s jedním majitelem, který nakonec skončil kompromisem, a město pozemek získalo za částku na horní hranici výkupní ceny, Zlín jich řešil několik.

Poslední várku odkoupilo krajské město teprve loni na podzim a za některé pozemky muselo zaplatit čtyřnásobek ceny, se kterou původně počítalo. Z 506 korun za metr se tak vyšplhala na dva tisíce. Bez toho by ale město nemohlo získat dotaci (více zde).

"Snažili jsme se vyjednávat, ale když nejde o veřejně prospěšnou stavbu, máme omezené možnosti," připomněl radní Josef Novák.

Otevřením cyklostezky pro města záležitost neskončí. Zlín i Otrokovice se zapojily do sítě cykloměst a zavázaly se cyklistiku aktivně podporovat. Pokud totiž člověk přijede na kole, musí se také bezpečně dostat přes město, mít možnost zaparkovat beze strachu z krádeže nebo třeba dostat informace o servisech.

Projet Otrokovicemi je možné už dnes díky několika úsekům cyklostezek. Ve Zlíně se volný průjezd teprve začíná tvořit.

Letos vznikne úsek od křižovatky u divadla po konec náměstí Míru, později naváže část kolem parku Komenského, který se nyní rekonstruuje, a podél Gahurova prospektu povede k poliklinice.

Vize, které budou ožívat jen pomalu

Kromě toho mají radnice podporovat vznik parkovacích zón pro kola ve školách a pobízet firmy, aby je vybudovaly také.

"Naprosto stěžejní jsou střední školy. V tom věku si lidé vytvářejí dopravní návyky, a pokud vychováme generaci mladých lidí, která bude jezdit na kole, už u této dopravy zůstane," dodal Martinek.

Vize půjčoven kol, uzamykatelných boxů, jaký nedávno vybudovali v Uherském Hradišti (více zde) a dalších služeb pro cyklisty má celkem přesnou podobu, ožívat ale bude jen pomalu.

"Nové stojany u škol a na různých místech ve městě jsme instalovali loni, teď ale musíme nejprve vybudovat ten průjezd městem a potom zázemí," uvedl zlínský radní Novák.

V Otrokovicích zase promýšlejí otevření půjčovny kol na přístavišti, i tady ale jde zatím o hrubý návrh. Cyklostezka, která povede podél řeky Dřevnice zcela mimo dopravu, spojí daleko víc než jen města. V Otrokovicích totiž naváže na cyklostezku podél Baťova kanálu, po které se cyklisté mohou dostat až za hranice Zlínského kraje.

V jednom směru vede do Kroměříže, kde se dá napojit na cyklotrasu 47 z Jeseníku a v Tovačově na cyklostezku Bečva. Ta část Zlínského kraje obtáčí, aby se do něj vrátila u Hranic na Moravě. Odtud pokračuje do Velkých Karlovic (o cyklostezce Bečva čtěte zde).

Kdo se v Otrokovicích vydá na druhou stranu, dojede na kole podél Baťova kanálu až na jižní Moravu do Hodonína.