Už od podzimu je otevřená celá cyklostezka mezi Zlínem a Otrokovicemi, další cyklotrasy v centru krajského města vznikají teď. | foto: Město Zlín

Dostat se do centra Zlína na kole bude jednodušší, vzniká nová stezka

  • 8
Radnice buduje v centru Zlína další cyklotrasu. Dostat se do centra města na kole bude jednodušší. Plánuje i propojení Jižních Svahů, Kudlova či Jaroslavic.

Chodcům vadí, že je chodník podél hlavní cesty u náměstí Míru ve Zlíně rozkopaný, cyklisty to ale může těšit. Jde totiž o další fázi výstavby cyklotras, které jim usnadní možnost vjet na kole až do centra, aniž by riskovali zdraví na cestách plných aut.

„Jde nám hlavně o bezpečnost. Chceme cyklisty dostat z hlavních cest, v tomto duchu máme zpracovánu i koncepci,“ upřesnil radní Josef Novák, který má tuto problematiku na starosti.

„Počet cyklistů se za poslední roky zvýšil, poptávka po nových stezkách bude pořád silnější,“ zdůraznil.

Nové cyklostezky v centru Zlína.

Chodník u náměstí Míru měřící 170 metrů bude od konce roku rozdělený na dvě časti: půlka s tmavou dlažbou bude patřit cyklistům, půlka se světlou chodcům.

Stejně už radnice upravila chodník u třídy Tomáše Bati mezi ulicemi Lorencova a Dlouhá a bude v tom pokračovat i v opačném směru. Cyklostezka je součástí chodníku, který vede podél parku Komenského a pak odbočuje nahoru k náměstí Práce.

Mají vzniknout i trasy ze Svahů, Kudlova nebo Jaroslavic

Výčet plánovaných tras by mohl pokračovat. To ale neznamená, že se Zlín stane rájem pro lidi na kolech. Město spíše splácí dluh, který si vůči cyklistům v posledních dvou dekádách vytvořilo.

„Přijet do centra Zlína na kole může být riskantní, když nechcete ohrožovat lidi na chodníku. Je moc dobře, že přibývají nové trasy pro cyklisty,“ myslí si Vladimír Nováček, který za pěkného počasí jezdí na kole do zaměstnání každý den.

Zlín zatím protíná jen páteřní cyklostezka vedoucí podél řeky Dřevnice, která má však nevýhodu v tom, že je určena pro chodce, bruslaře i cyklisty zároveň. A zvlášť v létě je proto přeplněná a nebezpečná.

Novák má představu, že vznikne celá pavučina cyklotras, které přivedou lidi do centra z okrajových částí města, například z Jižních Svahů, Kudlova, Jaroslavic, Lužkovic.

Odborníci momentálně hledají technické řešení, které zvláště v případě Jižních Svahů není snadné. Největší zlínské sídliště totiž leží na kopci a cyklotrasa nemůže vést po chodníku podél hlavní cesty, protože by měla příliš velký sklon, který odporuje normám. „Mnoho jiných možností se nenabízí,“ uvědomuje si Novák.

Město má v plánu také další věci. Chce dostat cyklisty přes svitovský areál a zřídí pruh pro cyklisty ve Štefánikově ulici od křižovatky s Dlouhou po křižovatku nad krajskou nemocnicí. Na větší část této cesty silničáři položí povrch, protože ten současný je plný výtluků i vyjetých kolejí.

Cyklostezka podél hlavního průtahu Zlínem

Aktuálně budují dělníci ve Zlíně cyklotrasu u třídy Tomáše Bati před poliklinikou. Během příštího roku by měla vést od Březnické ulice až po novou budovu univerzity. A později ještě dál.

Trasy budou přibývat i podél hlavního silničního průtahu Zlínem v opačném směru na Vizovice. „Při financování těchto investičních akcí budeme chtít využít státních i evropských dotací,“ podotkl radní Novák.

Město také vyměňuje nerovnou zámkovou dlažbu na cyklostezce z Burešova na Vršavu. Nahradí ji částečně asfalt a dlažba bez zkosených hran, která je vhodnější pro in-line bruslení. Po Zlíně se rovněž objevují další stojany na kola.

Cyklisté se už letos dočkali nové stezky mezi Zlínem a Otrokovicemi, která dlouhé roky scházela (více o ní čtěte zde). Lidé se už na kolech dostanou také od zoologické zahrady v Lešné do Lukova, odkud mohou pokračovat do Hostýnských vrchů.