Cyklisté ve Zlínském kraji mají zatím nejraději trasy podél řeky Moravy a Baťova kanálu (na snímku) a cyklostezku Bečva.

Cyklisté ve Zlínském kraji mají zatím nejraději trasy podél řeky Moravy a Baťova kanálu (na snímku) a cyklostezku Bečva. | foto: MAFRA

Valašské obce se spojily a postaví obří cyklostezku od Bečvy k Váhu

  • 46
Na Valašsku právě začíná vznikat důležitá cyklostezka. Propojí Česko se Slovenskem a také dvě oblíbené trasy vedoucí při řekách Bečva a Váh. Nová spojka má být dlouhá 45 kilometrů a díky šikovnému umístění nečeká kolaře výrazné převýšení.

Třetí ve Zlínském kraji a zároveň první, která opustí území České republiky.

Páteřní cyklostezka Bečva - Vlára - Váh povede z Ústí u Vsetína, přes obce Hornolidečska, Valašské Klobouky a Brumov-Bylnici až ke slovenské obci Nemšová, na soutoku Vláry a Váhu.

Stavět se začne letos v létě úsekem ve Valašských Kloboukách. "Inspirovala nás cyklostezka Bečva. Na ní jsme viděli, jak moc karlovskému údolí pomohla," vysvětlil místostarosta Valašských Klobouk Martin Janík.

I příroda Bílých Karpat cyklisty láká, jenže dostat se od Vsetína do Valašských Klobouk a dále, to dnes znamená hazardovat se životem na frekventované silnici I/57. I přesto se na ni v sezoně vydávají stovky cyklistů denně.

"Ale třeba rodina s dětmi si to vůbec netroufne zkusit. Raději naloží kola do auta, zajedou do Ústí a jezdí podél Bečvy," popsal Janík.

Idea, která vznikla už dávno

Nápad postavit přeshraniční cyklostezku údolím Vláry, dlouhou 45 kilometrů, hýčkají místní už od roku 2001. Teprve o devět let později se začala rodit alespoň na papíře.

Princip spolupráce dvacítky obcí je jednoduchý. Patnáct z nich se spojilo do sdružení Hornolidečsko, které pro ně zajistí projekt, stavební povolení, peníze i stavbu samotnou.

"Starostové budou ve svých obcích vykupovat pozemky, všechno ostatní se bude řešit společně," uvedl předseda Sdružení obcí Hornolidečska Josef Daněk.

Trasa z Ústí u Vsetína do Horného Srnie zajistí propojení cyklostezek Bečva a Váh.

Svůj úsek rozdělili do dvou částí. První vede z Ústí přes Leskovec a Valašskou Polanku do Lužné. Z hlavní trasy se chystají i odbočky do Seninky a přes Prlov do Pozděchova.

"Tady už máme všechno, jak se říká, v mašličkách, tedy připravené pro jednání se stavebním úřadem. Druhá část se chystá, abychom mohli co nejdříve zažádat o dotace," popsal Daněk.

Dál stezka povede od Lidečka přes Lačnov po Valašské Příkazy.

Valašské Klobouky jsou v přípravě nejdál

Ostatní obce, které stojí mimo sdružení Hornolidečsko, postupují samostatně. Seženou peníze a postaví úsek cyklostezky na svém katastru.

Kdy se jednotlivé části spojí a kolik bude stezka v celé délce stát peněz, to v tuto chvíli nikdo nedokáže odhadnout.

Zatím nejdál jsou Klobouky, které před pár dny získaly stavební povolení. Jejich část měří necelé tři kilometry a vyjde zhruba na 13 milionů korun.

"Příprava trvala dlouho hlavně proto, že trasa povede chráněnou krajinnou oblastí, kde je vyhlášena i biosférická rezervace UNESCO a také Vlárským průsmykem, který je dost úzký," vypočítal valašskokloboucký starosta Dalibor Maniš.

Ve městě musí kvůli stavbě také zpevnit břehy říčky Klobučky nebo postavit novou lávku. "Všechny technické problémy už ale jsou vyřešené a máme i přislíbenou dotaci," potvrdil Maniš.

Bude to vůbec první cyklostezka ve městě, kde se počty cyklistů o sobotách šplhají ke čtyřem stovkám. Lidé už na její podporu sepisovali petici, pod kterou je přes tisíc podpisů. Termín dokončení je stanovený na jaro příštího roku, velmi pravděpodobně však může být hotovo už letos na podzim.

Posledním městem na území České republiky bude Brumov-Bylnice. Tady se bude stavět na dvě strany, spojnici s Klobouky a pak přes osady Svatý Štěpán a Sidonie na slovenské hranice.

Klesání od rozvodí v Horní Lidči

Celá trasa povede údolím říční nivy, a tím pádem mírným terénem. "I když jsme na Valašsku, to převýšení bude jen malé. Od Ústí po Horní Lideč to sice bude do kopce, ale v Lidči je rozvodí a od něj to zase klesá," ujistil Janík.

Cyklostezka oficiálně skončí v Nemšové, tam na ni ale navazují další trasy, po kterých se dá pohodlně dojet až do Trenčína. A na světě už jsou i plány na pokračování přes Slovensko do Maďarska.

Dostat se ze Zlínského kraje na kole na Slovensko tak po dokončení cyklostezky půjde dvěma trasami.

Známá už je cesta od pramene řeky Bečvy k Dunaji, která využívá páteřní cyklostezky Bečva a Baťův kanál. Celá trasa měří 300 kilometrů (více zde).