Cyklistické piktogramy na Štefánikově ulici ve Zlíně.

Cyklistické piktogramy na Štefánikově ulici ve Zlíně. | foto: Cyklo Zlín

Zlín počítá s novými cyklostezkami, napojí i obří sídliště Jižní Svahy

  • 12
Ve Zlíně letos přibudou další cyklostezky. Jedna spojí i centrum města a největší sídliště Jižní Svahy, kde žije přes 20 tisíc lidí. Síť cyklostezek by za pár let měla být dlouhá až padesát kilometrů, Zlín chystá i propojení s Vizovicemi.

Cyklostezka, která propojí Jižní Svahy se středem Zlína, začne u Baťovy vily, odkud povede do kopce po chodníku k ulicím Družstevní, Nad Stráněmi a Okružní, podél níž bude pokračovat k supermarketu Billa.

„Chodníky s poškozeným povrchem předláždíme a rozšíříme na tři metry. Budou určené pro cyklisty i chodce,“ přiblížil radní Josef Novák, který má problematiku v kompetenci.

Úsek měří 1,1 kilometru a vyjde na skoro pět milionů korun, přičemž podstatnou část pokryje Evropská unie.

„Zatím jezdím z Jižních Svahů do práce na Podhoří trolejbusem. Ale pokud bude spojení do centra pro cyklisty, začnu asi jezdit na kole,“ reagoval na plány radnice například jeden z místních obyvatel Zdeněk Růžička.

Trasa bude příští rok pokračovat i směrem do centra k Tyršovu nábřeží u Dřevnice. Mezi řekou a cestou vznikne opět tři metry široký pás, rozdělený pro chodce a cyklisty. Technicky bude náročnější, protože povede i pod mostem na Čepkově a Cigánově.

Radnice připravuje i prodloužení městské obslužné trasy

Letos se začne rozšiřovat ještě městská obslužná trasa podél třídy Tomáše Bati, a to od napojení Lorencovy ulice po křižovatku nad nemocnicí. Úsek měří 1,4 kilometru.

„Součástí projektu jsou i úpravy dvou zastávek MHD, včetně vybudování nových zálivů. Ty zvýší bezpečnost na velmi frekventované třídě Tomáše Bati,“ upřesnil cyklokoordinátor radnice Martin Habuda.

Většinou na místě chodníků vzniknou i kratší úseky cyklostezek na Podhoří, u Morysových domů a jeden povede i k zimnímu stadionu. V Březnické ulici ve směru do centra pak radnice výhledově vyznačí cyklopruh nebo piktogramový koridor, který už je třeba ve Štefánikově ulici.

Celá síť má v roce 2020 měřit až 50 kilometrů

Plány radnice jsou ale ještě mnohem ambicióznější, má je na několik let dopředu.

„Chceme zrovnoprávnit cyklistickou dopravu s ostatními druhy dopravy a umožnit, aby lidé mohli jezdit na kole bezpečně,“ nastínil Novák.

„Nutné je propojit obytné čtvrti s centrem a lokalitami, kde jsou školy a pracují tam lidé. Také chceme spojit Zlín s dalšími městy a obcemi,“ doplnil.

Pro cyklisty to bude znamenat, že po Zlíně budou jezdit plynuleji a bezpečněji, o čemž si mohli nechat dlouhé roky zdát. Navíc se snáze dostanou do okolí.

Zlínská radnice chce spojit město s Vizovicemi, což si vynutí vybudování deset kilometrů dlouhého úseku cyklostezky. Do roku 2020 by ve Zlíně mělo přibýt až 12 kilometrů nových tras za téměř 90 milionů korun.

„Naším cílem je, aby síť cyklostezek měřila 45 až 50 kilometrů. Počet cyklistů se za poslední roky zvýšil, poptávka po nových stezkách bude pořád silnější,“ míní Novák.

Mapa cyklostezek ve Zlíně.

Podjezd má být na Podvesné XVII a v Prštném

Rychlejší budování ale brzdí nedostatek peněz i prostoru v hustě zastavěném Zlíně, který se rozkládá podél řeky Dřevnice.

Komplikované bývají i výkupy potřebných pozemků a někde i technická řešení, především budování podjezdů.

„Další dva podjezdy výhledově plánujeme pod mosty na Podvesné XVII a v Prštném u supermarketu Albert,“ doplnil Habuda.

Komfort pro lidi na kole radnice zvýšila už loni, když postavila tři semafory pro cyklisty - na křižovatkách třídy Tomáše Bati s Březnickou a Antonínovou ulicí a křižovatce ulic Štefánikova a Gahurova u Kongresového centra.

Ve Štefánikově ulici nedaleko centra Zlína také na opravené silnici přibyly cyklistické piktogramy vyznačující pruh vyhrazený pro kolaře, do kterého ale smějí vjíždět také auta (více zde).

Ve Zlíně už je delší dobu hotová také páteřní cyklostezka, která prochází podél Dřevnice, i spojení s Otrokovicemi. Existuje rovněž trasa do Lukova přes zoologickou zahradu na Lešné.