Cyklostezka z Kroměříže do Kvasic vede podél řeky Moravy.

Cyklostezka z Kroměříže do Kvasic vede podél řeky Moravy. | foto: ROP Střední Morava

Cyklostezka z Kvasic do Kroměříže se opravuje, po pěti letech je plná děr

  • 5
Část páteřní cyklostezky Baťův kanál mezi Kroměříží a Kvasicemi se opravuje. Pět let po dokončení jsou v povrchu díry a trhá se krajnice. Nebezpečné to je zvlášť pro in-line bruslaře. Stavební firma částečně uznala reklamaci a zaplatí většinu nákladů.

Trvalo dlouho, než se ji podařilo postavit, o to více překvapeni jsou dělníci, kteří ji teď opravují.

Cyklostezka mezi Kroměříží a Kvasicemi, jež tvoří část trasy podél Baťova kanálu a řeky Moravy, spojuje Kroměříž s Otrokovicemi a tvoří součást Moravské stezky, je pouhých pět let po otevření poničená.

„Největším problémem jsou otevřené spáry v povrchu, místy se trhá krajnice. Vady jsou zhruba rovnoměrně na celé trase,“ potvrdil místostarosta Kroměříže Marek Šindler.

Velké škvíry ohrožují především bruslaře. „Některé části jsou vyloženě v havarijním stavu, kvasický konec je na tom ale ještě relativně dobře,“ uvedl starosta Kvasic Lubomír Musil.

Firma částečně uznala reklamaci, radnice zaplatí sto tisíc

Právě v těchto dnech se stezka opravuje především proto, aby se práce stihly do konce záruční doby.

Stavební firma opravu částečně uznala jako reklamaci, z celkem 350 tisíc zaplatí většinu. Stotisícový doplatek pak přidá radnice v Kroměříži.

Zcela neprůjezdná ale cyklostezka není, pracuje se především ve všední dny dopoledne, kdy není tolik vytížená.

S potížemi na průjezdu musí cyklisté počítat zhruba do konce týdne.

„Cyklisté jsou naštvaní a já se jim vůbec nedivím. Problém je ale v tom, že soutěž na dodavatele musí vyhrát firma s nejnižší cenou,“ zlobil se Musil.

„A rozdíl několika desítek milionů nutně musí být znát na kvalitě,“ dodal.

Opravená je i stezka z Morkovic-Slížan do Nezamyslic

Úsek vyšel zhruba na 30 milionů korun. Je součástí páteřní cyklostezky podél Baťova kanálu, která vede od Kroměříže až do Hodonína. Dlouhá je 80 kilometrů a hranice Zlínského kraje opouští za Uherským Ostrohem.

S provozem na Baťově kanálu je spojená nejen názvem. Některé lodě jsou totiž speciálně upravené na převoz kol, takže je možné třeba jedním směrem vyjet na kole a vrátit se lodí.

Kola se dají vzít i s sebou na hausbóty a kombinovat tak plavbu a vyjížďky po okolí. Na cyklostezku jsou totiž napojeny další úseky, které zájemce zavedou třeba do Hostýnských vrchů, Chřibů nebo mezi vinohrady. Z jižní Moravy se pak dá pokračovat až do Bratislavy k soutoku Moravy a Dunaje.

Pětikilometrová část od Kroměříže do Kvasic má ale využití mnohem více. Poté, co loni otevřeli cyklostezku mezi Otrokovicemi a Zlínem, spojuje i Kroměříž s krajským městem.

A tvoří součást Moravské stezky i mezinárodní EuroVelo trasy číslo čtyři. Jde o značenou cyklistickou trasu, která spojuje jednotlivé státy Evropy. Vede z Francie přes Belgii, Německo a Česko do Polska a na Ukrajinu.

Cyklostezka Kroměříž–Kvasice není jediná v kraji, kterou majitel v poslední době reklamoval.

Opravovat se musela i téměř dvanáctikilometrová trasa z Morkovic-Slížan na Kroměřížsku do Nezamyslic, která vede v místech bývalé železnice.