Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Cyklisté vs. chodci ve Zlíně. Neumí se respektovat a zaměstnávají policii

  12:52aktualizováno  12:52
Nové úseky cyklostezek, které vznikají ve Zlíně, mají především usnadňovat pohyb cyklistů po městě. Stávají se přitom ale často dějištěm konfliktů mezi cyklisty a chodci.

Cyklisté a chodci se neumí navzájem respektovat. (Ilustrační snímek) | foto: Profimedia.cz

„Katastrofa je to třeba u polikliniky. Lidé tam nechápou, že mají chodit ve vymezené části, a dělají si chodník i z cyklostezky. Když jsem na to jednu paní upozornil, ještě jsem dostal vynadáno,“ postěžoval si cyklista Matěj Rušar.

Právě zmiňovaný úsek u polikliniky a některé další podél hlavní třídy Tomáše Bati jsou častým místem neshod. Městská policie proto do těchto míst vysílá dvoučlenné cyklohlídky.

„Jsou to kolegové, kteří se přímo zaměřují na cyklostezky. Jejich úkolem je upozorňovat obě skupiny na pravidla a povinnosti vztahující se k bezpečnému užívání stezek. Tuto činnost vykonávají i běžné pěší hlídky,“ vysvětlil zástupce ředitele zlínských strážníků Pavel Janík.

Cyklohlídku strážníci využívají už řadu let, dosud se ale zaměřovala především na okrajové části Zlína. Přesto, že za nesprávné užívání cyklostezek hrozí až dvoutisícová pokuta, městští policisté k sankcím přistupovat nechtějí.

„Nesprávné chování je často dáno tím, že pro lidi jsou cyklostezky něčím novým a přesně nevědí, jak se na nich chovat. Chceme to vysvětlovat,“ řekl Janík.

Stačí vzájemný respekt, míní odborníci

Ve Zlíně existují oddělené i společné cyklostezky. Na oddělených mají chodci i cyklisté barevně vyznačený svůj pruh a smí se pohybovat pouze v něm. Někteří obyvatelé však poukazují na to, že barevné odlišení není dostatečné, a navrhují oddělit obě části obrubníkem.

„To ale nepovažuji za dobré řešení. Cyklista by mohl na takovou překážku najet a zranit se. Chodec by o ni zase mohl zakopnout,“ upozornil už dříve zlínský cyklokoordinátor Martin Habuda. Podle něj stačí, aby se obě skupiny respektovaly.

Cyklisté by neměli kolem chodců jezdit rychle, dělat riskantní manévry a upozorňovat na sebe zvonkem. Chodci by zase neměli chodit v hloučcích, blokovat cyklostezku a venčit tady psy.

„Mám zprávy od zdejších zdravotníků, že zranění cyklistů způsobená srážkou se psy řeší od jara do podzimu skoro denně. Do této situace bychom se nechtěli dostat. Apeluji proto na pejskaře, aby se cyklostezkám vyhnuli,“ vzkázal primátor Miroslav Adámek.





Hlavní zprávy

Další z rubriky

Ve Zlíně bourají budovu u autobusového nádraží.
Obchody u zlínského nádraží jdou k zemi. Kvůli dopravnímu terminálu

Z okolí autobusového nádraží ve Zlíně postupně mizí třípatrová budova, v níž byly nejrůznější provozovny. Jde o první viditelný krok, který by měl o tři roky...  celý článek

RegioJet má ve flotile už kolem dvou stovek osobních vozů.
Lidé ve Zlínském kraji přijdou o vlakové spoje do Prahy, RegioJet je ruší

Vlakové spojení Zlínského kraje s Prahou se zhorší, RegioJet zruší dva ranní spoje ze Starého Města a odpolední zpátky. České dráhy nepočítají s tím, že by...  celý článek

V přízemním domku uprostřed krásné přírody žijí mladí majitelé od roku 2015.
Radost z terasy jim „kazí“ slunce a vítr. Čeho je moc, toho je příliš

Postavením domu starosti s bydlením nekončí. Majitelé musí řešit zahradu, ale také místo, kde si užijí zasloužený odpočinek. Ideálním řešením bývá terasa s...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.