Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

VIDEO: Jožin čistí bažiny. Originální loď pro Baťův kanál pokřtil Mládek

  18:46aktualizováno  18:46
Baťův kanál bude od nánosů a odpadků čistit nové plavidlo, které konstruktéři vymysleli jen pro tuto unikátní vodní cestu. Plavidlo, které písničkář Ivan Mládek pokřtil jménem Jožin, je jediné svého druhu v Česku.

Přijet ke břehu, vysadit kotvicí piloty, sednout za ovládací páky, vysunout bagrovací lžíci a nabrat bahno. Na první pohled to je běžná práce. Obsluhovat novou loď na Baťově kanále ale tak jednoduché není.

„Nemáme totiž žádný vzor. Žádné takto univerzální plavidlo ani v zahraničí není,“ vysvětlil Čestmír Daňhel z Povodí Moravy, které spravuje Baťův kanál.

Netradiční loď dostala jméno Jožin v narážce na píseň Ivana Mládka, který ji i pokřtil.

Fotogalerie

Důvod pojmenování? V bažinách je loď jako doma a s bahnem si umí poradit jako nikdo jiný. Právě to bude její úkol.

Na vodní cestě sesbírá odpadky z hladiny i pod ní, vytěží nanesené sedimenty ze dna nebo pomůže nepojízdným lodím.

Jožin je vymyšlen tak, že zvládne prakticky cokoliv. Vodu dokáže vyčistit od lehkých PET lahví, skla, odpadků, těžkých větví i popadaných stromů.

Tam, kde je úsek zarostlý, zanedbaný nebo zanesený, odstraní nánosy, přerostlé stromy nebo dřevo pokousané od bobrů. Náklad pak odveze tam, kde bude možné ho zlikvidovat nebo jinak využít.

Originál, který se vyhne výletním lodím

Žádné podobné plavidlo v Česku neexistuje. Jožin je prototyp, který konstruktéři vymysleli speciálně pro Baťův kanál. Odborná firma ho pak vyrobila za necelých 800 tisíc korun.

„Hodně jsme se u toho zapotili a museli jsme ohlídat třeba stabilitu lodi tak, aby vydržela i maximální zatížení,“ popsal Daňhel.

Loď má na délku 14 metrů a s nákladem může vážit až šest tun. Široká je ale jen tak, aby se v kanále, který je průměrně široký jen dvanáct metrů, vyhnula velkým výletním lodím.

Posádka s Jožinem bude na vodu vyjíždět téměř každý den během sezony i mimo ni.

V kabině kapitána bude sedávat René Vlk. „Mám zkušenosti s bagrováním na štěrkových jezerech v Ostrožské Nové Vsi. Tady je řízení podobné, jen na ovládání celého plavidla jsou potřeba dva až tři pracovníci,“ líčí Vlk.

Zatímco on řídí, kolegové spouští do vody kotvicí piloty. Díky tomu je loď pevně usazená. Místo laviček pro turisty má Jožin na palubě zabudovaný menší stroj podobný bagru. Na jeho rameni se však dají měnit nástroje podle potřeby.

Posádka může používat rozevíratelnou radlici, lopatu i hrabadlo. Dosáhne s nimi až do hloubky 2,5 metru. Co nástroj z vody vytáhne, uloží do velké kádě na palubě a pak vysype na určené místo.

Baťův kanál bez potíží fungoval i při letošním suchu

Odborníci říkají, že právě takový stroj Baťův kanál potřebuje už dlouhou dobu.

„Naplavenin je tady velké množství a my žádnou podobnou mechanizaci nemáme. Moravská vodní cesta si přitom co nejlepší údržbu zaslouží,“ konstatoval ředitel Povodí Moravy Jan Hodovský.

Na oblíbené a turisticky čím dál lákavější atrakci se totiž provoz zvyšuje. Jen loni přijelo během léta na 75 tisíc návštěvníků.

„Minimálně stejně dobrá byla i letošní sezona,“ pochvaluje si ředitel obecně prospěšné společnosti Baťův kanál Vojtěch Bártek.

„Ukázalo se, jak důmyslně Baťa kanál vymyslel, protože bez jakéhokoliv omezení fungovaly všechny komory i v extrémním až katastrofálním suchu,“ poukázal.

Nové čisticí plavidlo je nutné také proto, že se na trasu vydává stále více lodí. Na Moravě je jich registrováno několik tisíc a další ani žádnou registraci nepotřebují.

„I proto je nutné, aby cesta byla čistá a splavná po celou sezonu,“ doplnil Bártek.

Autor:




Hlavní zprávy

Další z rubriky

Proměny Květné zahrady si návštěvníci všimnou hned, když projdou vchodem....
Církev si nárokuje i Květnou zahradu v Kroměříži, na stát podala žalobu

O vlastnictví Květné zahrady v Kroměříži rozhodne až soud. Žalobu podalo olomoucké arcibiskupství, stát mu totiž památku patřící na seznam UNESCO při...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Za externí právníky dají některá města desetitisíce, jiná i miliony

Ačkoliv radnice mají svá právní oddělení, na vybrané úkony si najímají advokátní kanceláře, které řeší hlavně složitější spory. Většina měst platí ročně „jen“...  celý článek

Architektka Jitka Ressová baťovský infopoint provozuje.
VIDEO: Krátký animovaný film ukazuje život v baťovském Zlíně

Animátorka z Filmového uzlu Zlín Zuzana Bahulová vytvořila s týmem spolupracovníků krátký animovaný film o baťovské době a způsobu bydlení i života ve Zlíně,...  celý článek

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.