Obchodnímu centru Laugaricio ve slovenském Trenčíně ubylo českých nakupujících.

Obchodnímu centru Laugaricio ve slovenském Trenčíně ubylo českých nakupujících. | foto: Dalibor Glück, MAFRA

Češi za zbožím na Slovensko už nejezdí tak často. Přesto tam je větší výběr

  • 3
Doby, kdy Češi z pohraničí jezdili nakupovat ve velkém na Slovensko díky výhodnému kurzu slovenské koruny, už jsou dávno pryč. Jak vypadají nákupy ve slovenském Trenčíně, popisuje reportáž MF DNES. Oblíbené místo českých zákazníků doplácí na kurz eura.

Parkoviště u dvou obchodních center v Trenčíně je v listopadovém odpoledni plné jen slovenských aut. České zákazníky skoro nenajdete. "Bývalo to lepší, poslední rok nebo dva už sem Češi opravdu moc nejezdí," povzdechla si jedna z prodavaček v butiku v obchodním centru Max v centru Trenčína.

Helena Mončeková prodává v trenčínském obchodě Moda Empire.Obchodnímu centru Laugaricio ve slovenském Trenčíně ubylo českých nakupujících.

Podobně mluví i prodejce z velkého řetězce s elektrem. "Ceny se srovnaly, už to pro Čechy není asi moc výhodné. Navíc všude je stejné zboží, tak už sem nemají důvod jet," odhaduje mladý muž.

SROVNÁNÍ NÁKUPŮ

3D plazmová televize Panasonic TX-P42VT20E, stojí na Slovensku v prodejně Datart 1 685,49 eura. Ve stejné prodejně ve Zlíně vyjde tato televize o čtyři tisíce korun dráže.
Cigarety Marlboro Red se dají na Slovensku pořídit za 2,80 eura, což je necelých 69 korun. V Česku stojí 82 korun. I ostatní značky cigaret jsou v SR levnější.
Ve slovenském Datartu stojí LED televize Panasonic TX-L37D28ES 1 149 eur, tedy přes 28 260 korun. V českém Datartu vyjde stejný model na 25 545 korun.
Zlatá vizovická slivovice Rudolf Jelínek v lahvi zvané budík s obsahem 0,7 litru vyjde na Slovensku na 21,9 eura, což je v přepočtu necelých 540 korun. V českém supermarketu je přitom k dostání za 399 korun.

Co za tím vězí? Fakt, že Slovensko od 1. ledna 2009 zavedlo euro. "Všechno zdražilo. Mívali jsme levněji, ale to je dávno pryč," stěžuje si nakupující důchodkyně Mária.

"Češi už jezdí málo"

"Teď sem Češi jezdí velice málo, přitom dřív u nás hodně kupovali třeba oblečení na svatbu. Asi tam u vás teď máte větší výběr," podotkla Helena Mončeková z obchodu Moda Empire v centru města.

Přitom právě Trenčín dříve býval vyhlášený jako místo, kde se daly sehnat nejrůznější modely oblečení na společenské události. "Ještě mám odtamtud oblek na maturitu," pousmál se Pavel Ptáček z Uherského Brodu.

I to už je teď ale minulostí. A situace se oproti dřívějšku tak trochu převrátila: parkoviště českých supermarketů blízko hranic jsou plná slovenských aut. "Není to pro nás daleko a dá se tu platit eurem. Musí to být ale velký nákup, rozhodně sem nejezdíme každý víkend," vysvětluje Karol Matocha z Púchova.

Více značek a lepší výběr je v Trenčíně

Zdálo by se, že Trenčínu coby centru nákupů už dávno odzvonilo. Ale pozor, kdo netrvá na extra výhodných nákupech, ocení výběr značek, ke kterým je ze Zlína docela daleko. Příklad: švédská móda Lindex je v Česku nejblíže v Brně, stejně jako britský řetězec Marks and Spencer nebo butik Promod.

A oděvní řetězce dostupné ve Zlíně, jako je například Gate nebo Terranova, mají ve slovenském podání širší sortiment a mnohem upravenější obchody. Cenově přitom vyjdou nastejno.

Největší rozdíl ale českého zákazníka potká při vstupu do prodejny nebo odchodu z ní. "Dovidenia," naprosto automaticky vyprovázejí prodavačky zákazníky. Euro sice Slovensku vzalo výhodné ceny, slušnost a ochotu ale naštěstí ne. To je standardem také v Rakousku. Tam se dá levně koupit hlavně oblečení nebo pohonné hmoty. Naopak za potravinami jezdí Rakušané k nám.

A nákupy v Polsku? "Češi tady kupují prakticky vše, nejvíc ale spodní prádlo, punčocháče a erotické prádlo," popisuje zájem českých zákazníků o sortiment ve svém obchodě Joanna Stelmaszczyk z Českého Těšína.