Parkoviště u dvou obchodních center v Trenčíně je v listopadovém odpoledni plné jen slovenských aut. České zákazníky skoro nenajdete. "Bývalo to lepší, poslední rok nebo dva už sem Češi opravdu moc nejezdí," povzdechla si jedna z prodavaček v butiku v obchodním centru Max v centru Trenčína.
Podobně mluví i prodejce z velkého řetězce s elektrem. "Ceny se srovnaly, už to pro Čechy není asi moc výhodné. Navíc všude je stejné zboží, tak už sem nemají důvod jet," odhaduje mladý muž.
SROVNÁNÍ NÁKUPŮ3D plazmová televize Panasonic TX-P42VT20E, stojí na Slovensku v prodejně Datart 1 685,49 eura. Ve stejné prodejně ve Zlíně vyjde tato televize o čtyři tisíce korun dráže. |
Co za tím vězí? Fakt, že Slovensko od 1. ledna 2009 zavedlo euro. "Všechno zdražilo. Mívali jsme levněji, ale to je dávno pryč," stěžuje si nakupující důchodkyně Mária.
"Češi už jezdí málo"
"Teď sem Češi jezdí velice málo, přitom dřív u nás hodně kupovali třeba oblečení na svatbu. Asi tam u vás teď máte větší výběr," podotkla Helena Mončeková z obchodu Moda Empire v centru města.
Přitom právě Trenčín dříve býval vyhlášený jako místo, kde se daly sehnat nejrůznější modely oblečení na společenské události. "Ještě mám odtamtud oblek na maturitu," pousmál se Pavel Ptáček z Uherského Brodu.
I to už je teď ale minulostí. A situace se oproti dřívějšku tak trochu převrátila: parkoviště českých supermarketů blízko hranic jsou plná slovenských aut. "Není to pro nás daleko a dá se tu platit eurem. Musí to být ale velký nákup, rozhodně sem nejezdíme každý víkend," vysvětluje Karol Matocha z Púchova.
Více značek a lepší výběr je v Trenčíně
Zdálo by se, že Trenčínu coby centru nákupů už dávno odzvonilo. Ale pozor, kdo netrvá na extra výhodných nákupech, ocení výběr značek, ke kterým je ze Zlína docela daleko. Příklad: švédská móda Lindex je v Česku nejblíže v Brně, stejně jako britský řetězec Marks and Spencer nebo butik Promod.
A oděvní řetězce dostupné ve Zlíně, jako je například Gate nebo Terranova, mají ve slovenském podání širší sortiment a mnohem upravenější obchody. Cenově přitom vyjdou nastejno.
Největší rozdíl ale českého zákazníka potká při vstupu do prodejny nebo odchodu z ní. "Dovidenia," naprosto automaticky vyprovázejí prodavačky zákazníky. Euro sice Slovensku vzalo výhodné ceny, slušnost a ochotu ale naštěstí ne. To je standardem také v Rakousku. Tam se dá levně koupit hlavně oblečení nebo pohonné hmoty. Naopak za potravinami jezdí Rakušané k nám.
A nákupy v Polsku? "Češi tady kupují prakticky vše, nejvíc ale spodní prádlo, punčocháče a erotické prádlo," popisuje zájem českých zákazníků o sortiment ve svém obchodě Joanna Stelmaszczyk z Českého Těšína.