Bourání 25. budovy bývalého baťovského areálu ve Zlíně. | foto: Dalibor Glück, ČTK

Bourání v baťovském areálu pokračuje, dvě budovy nahradilo parkoviště

  • 6
Budovy číslo 24 a 26 v areálu bývalých baťovských závodů ve Zlíně jsou definitivně minulostí. Jejich majitel tam po zbourání vytvořil parkoviště. Demoliční práce pokračují, nyní jde k zemi 25. budova.

Demolice 25. budovy, do níž se už těžká technika zakousla, by měla být tento měsíc hotova.

K zemi jde v současnosti v bývalém baťovském areálu budova číslo 25 (žlutá šipka), sousední plochy po 24. a 26. budově slouží nyní jako parkoviště.

"Demolice jede bez účasti bouracích kladiv. Využíváme technologii stříhání, která zajišťuje, že nedojde k demoličním rázům. Při prašnosti máme zajištěno zkrápění," uvedla Jaroslava Němcová, marketingová manažerka společnosti Cream, která budovy vlastní.

Bagry budovu, která v baťovském areálu patřila k nejstarším, ničí z pozemků, jež patří firmě Cream. Řidiči se proto nemusí obávat uzavírek okolních cest.

Rozhodnutí o odstranění baťovských budov vydal stavební úřad zlínské radnice. Námitky měli památkáři, neboť areál patří do městské památkové zóny. Nakonec se s Creamem dohodli na zachování alespoň několika starých prvků, které by mohly být včleněny do nové budovy.

Na místě dvou už zbořených budov, 24. a 26., s jejichž demolicí se začalo na konci minulého roku, vznikla parkoviště.

Na prvním z nich, které má kapacitu šedesát vozidel, mohou řidiči odstavit auto krátkodobě, případně si místo pronajmout na měsíc. Druhé slouží k dlouhodobějším, více než k ročním pronájmům.

Společnost Cream nejdříve zvažovala, že parkování bude bezplatné, nakonec jej ale zpoplatnila.

"Při testovacím provozu zdarma byla všechna místa ihned zaplněna. Výsledkem bylo, že lidé, kteří si přijeli jen něco vyřídit do baťovského areálu, neměli kde zaparkovat," vysvětlila Němcová.

Řidiči zaplatí za celý den 40 korun, za měsíční parkování pak 500 korun. "Denně využije možnosti zaparkovat kolem 80 řidičů," poznamenala manažerka.

Parkování v baťovském areálu

  • Parkovací dům: kapacita přes 400 míst
  • U budov 22, 23: kapacita 50 míst (hodina zdarma)
  • Podélné stání - budova 32: krátkodobé 11 míst (s parkovacími hodinami 32 min. zdarma)
  • Na místě zbořené budovy 24: denní/měsíční stání (60 míst)
  • Na místě zbořené budovy 26: dlouhodobé stání (rok a více - smlouvy)
  • Kryté stání - budovy 14, 15: 140 míst, 1 000 Kč/měsíčně
  • Městské parkoviště u Domu kultury

Šoféři možnost nového parkování vítají. "Parkovací místa v areálu jednoznačně chybí, takže jsem rád, že tady tato možnost je. Líbilo by se mi ale, kdyby cena zohledňovala, jestli tam auto necháte dvě hodiny, nebo celý den," domnívá se jeden z řidičů Karel Hoferek.

Dokdy budou moci šoféři parkoviště využívat, není jasné. Společnost Cream plánuje na místě zbořených budov postavit nové multifunkční centrum Fabrika (více zde).

"Začít stavět bychom chtěli na konci příštího roku, případně na začátku roku 2016. Hotovo bychom měli mít v roce 2018," nastínil jednatel společnosti Cream Martin Jarolím.

Jestli však práce budou kopírovat tento plán, není vůbec jisté. Klíčové zřejmě bude vyjádření odborů kultury a dopravy magistrátu, které se k plánovanému centru zatím staví rezervovaně.

"Máme obavu, že areál příval nových aut nezvládne," popsal námitky magistrátu náměstek primátora Aleš Dufek.

Podívejte se na video z bourání budov číslo 24 a 26:

23. prosince 2013