Demolice 25. budovy, do níž se už těžká technika zakousla, by měla být tento měsíc hotova.
"Demolice jede bez účasti bouracích kladiv. Využíváme technologii stříhání, která zajišťuje, že nedojde k demoličním rázům. Při prašnosti máme zajištěno zkrápění," uvedla Jaroslava Němcová, marketingová manažerka společnosti Cream, která budovy vlastní.
Bagry budovu, která v baťovském areálu patřila k nejstarším, ničí z pozemků, jež patří firmě Cream. Řidiči se proto nemusí obávat uzavírek okolních cest.
Rozhodnutí o odstranění baťovských budov vydal stavební úřad zlínské radnice. Námitky měli památkáři, neboť areál patří do městské památkové zóny. Nakonec se s Creamem dohodli na zachování alespoň několika starých prvků, které by mohly být včleněny do nové budovy.
Na místě dvou už zbořených budov, 24. a 26., s jejichž demolicí se začalo na konci minulého roku, vznikla parkoviště.
Na prvním z nich, které má kapacitu šedesát vozidel, mohou řidiči odstavit auto krátkodobě, případně si místo pronajmout na měsíc. Druhé slouží k dlouhodobějším, více než k ročním pronájmům.
Společnost Cream nejdříve zvažovala, že parkování bude bezplatné, nakonec jej ale zpoplatnila.
"Při testovacím provozu zdarma byla všechna místa ihned zaplněna. Výsledkem bylo, že lidé, kteří si přijeli jen něco vyřídit do baťovského areálu, neměli kde zaparkovat," vysvětlila Němcová.
Řidiči zaplatí za celý den 40 korun, za měsíční parkování pak 500 korun. "Denně využije možnosti zaparkovat kolem 80 řidičů," poznamenala manažerka.
Parkování v baťovském areálu
|
Šoféři možnost nového parkování vítají. "Parkovací místa v areálu jednoznačně chybí, takže jsem rád, že tady tato možnost je. Líbilo by se mi ale, kdyby cena zohledňovala, jestli tam auto necháte dvě hodiny, nebo celý den," domnívá se jeden z řidičů Karel Hoferek.
Dokdy budou moci šoféři parkoviště využívat, není jasné. Společnost Cream plánuje na místě zbořených budov postavit nové multifunkční centrum Fabrika (více zde).
"Začít stavět bychom chtěli na konci příštího roku, případně na začátku roku 2016. Hotovo bychom měli mít v roce 2018," nastínil jednatel společnosti Cream Martin Jarolím.
Jestli však práce budou kopírovat tento plán, není vůbec jisté. Klíčové zřejmě bude vyjádření odborů kultury a dopravy magistrátu, které se k plánovanému centru zatím staví rezervovaně.
"Máme obavu, že areál příval nových aut nezvládne," popsal námitky magistrátu náměstek primátora Aleš Dufek.
Podívejte se na video z bourání budov číslo 24 a 26:
23. prosince 2013 |