Bezdomovci v MHD jsou problémem, který řeší většina velkých měst. Ilustrační snímek. | foto: Jiří Benák, iDNES.cz

Zlín je na bezdomovce v MHD krátký, kupují si celodenní jízdenky

  • 101
Bezdomovci, kteří kvůli mrazivému počasí tráví většinu času ježděním v městské hromadné dopravě, vadí ve Zlíně a Otrokovicích řadě cestujících. Dopravce je na ně ale krátký. Většinou totiž mají platné a označené jízdenky, nejčastěji celodenní za 70 korun.

Pospávají na sedadlech, jezdí z konečné na konečnou a i když nebývají zrovna agresivní, obtěžují špínou a zápachem. Na bezdomovce v trolejbusech ve Zlíně ale v podstatě nikdo nemůže.

"Je to problém a dopravce ho pociťuje jako první," přiznal Josef Kocháň, ředitel Dopravní společnosti Zlín-Otrokovice.

"Vykázat z vozu je můžeme, pokud nemají platnou jízdenku. Jenže už loni když byly mrazy, jezdili s celodenní a řádně označenou," vysvětlil.

Bez potíží tak jen přesedali z jedné linky na druhou. "Chybí jakákoliv právní úprava takového problému, a dopravce sám mnoho možností nemá," dodal Kocháň.

Vykázat cestujícího s platnou jízdenkou smí dopravce jen v případě, že je agresivní nebo vozidlo znečišťuje.

"To ale bývá v mnoha případech sporné, třeba zrovna u zápachu," upozornil náměstek zlínského primátora Miroslav Kašný.

Dosud si lidé ve Zlíně na chování bezdomovců v MHD nestěžovali, dost možná i proto, že je to ani nenapadlo.

"Samozřejmě, že mi to vadí. Když se trolejbusem plným lidí táhne pach moči, tak tam opravdu není k nadechnutí. Pak je člověk rád, že vystoupí a zapomene," míní jeden z cestujících Dominik Kalhous.

V Praze odvádějí bezdomovce do vyčleněných center

S výše zmíněným problémem se potýkají všechna velká města. Platí přitom přímá úměrnost: čím větší město, tím více bezdomovců. Největší potíže tak zažívá Praha, kde letos testují nápad, jak potížím v MHD předejít.

"V hromadné dopravě jsou proto, že je tam teplo. Když jim nabídneme víc míst v centrech pro ně určených, je šance, že půjdou raději tam," naznačil pražský radní Martin Dlouhý.

Hlavní město proto vytvořilo speciální mobilní týmy, které se budou přes zimu o bezdomovce v hromadné dopravě starat. "Toho člověka například z tramvaje vyvedou a nabídnou mu pomoc," popsal Dlouhý.

Nově vznikl také dispečink, přes který si terénní pracovníci, dopravní podnik, městská policie a neziskové organizace předávají informace o lidech bez domova. Dispečink má zároveň přehled, kde jsou pro bezdomovce aktuálně volná místa (více zde).

Zlín je s bezdomovci v kontaktu

Ve Zlíně se ovšem s něčím takovým nepočítá. "Neuvažovali jsme o tom, ale pokud nás dopravní podnik o pomoc požádá, jsme schopní vyčlenit terénního pracovníka a řešit problém podobně jako v Praze," poznamenal Kašný.

Ve Zlíně radnice eviduje asi čtyřicet lidí bez domova, tedy těch, kteří se ve městě zdržují celoročně.

"Víme o nich poměrně dost, jsme v kontaktu. Navštěvujeme lokality, kde přebývají, a ptáme se, jestli mají dávky nebo doklady, aby o dávky mohli požádat," popsal Kašný.

Podívejte se, co říkají bezdomovci v Praze na plán radnice, vykazovat je z MHD:

18. července 2013