Pospávají na sedadlech, jezdí z konečné na konečnou a i když nebývají zrovna agresivní, obtěžují špínou a zápachem. Na bezdomovce v trolejbusech ve Zlíně ale v podstatě nikdo nemůže.
"Je to problém a dopravce ho pociťuje jako první," přiznal Josef Kocháň, ředitel Dopravní společnosti Zlín-Otrokovice.
"Vykázat z vozu je můžeme, pokud nemají platnou jízdenku. Jenže už loni když byly mrazy, jezdili s celodenní a řádně označenou," vysvětlil.
Bez potíží tak jen přesedali z jedné linky na druhou. "Chybí jakákoliv právní úprava takového problému, a dopravce sám mnoho možností nemá," dodal Kocháň.
Vykázat cestujícího s platnou jízdenkou smí dopravce jen v případě, že je agresivní nebo vozidlo znečišťuje.
"To ale bývá v mnoha případech sporné, třeba zrovna u zápachu," upozornil náměstek zlínského primátora Miroslav Kašný.
Dosud si lidé ve Zlíně na chování bezdomovců v MHD nestěžovali, dost možná i proto, že je to ani nenapadlo.
"Samozřejmě, že mi to vadí. Když se trolejbusem plným lidí táhne pach moči, tak tam opravdu není k nadechnutí. Pak je člověk rád, že vystoupí a zapomene," míní jeden z cestujících Dominik Kalhous.
V Praze odvádějí bezdomovce do vyčleněných center
S výše zmíněným problémem se potýkají všechna velká města. Platí přitom přímá úměrnost: čím větší město, tím více bezdomovců. Největší potíže tak zažívá Praha, kde letos testují nápad, jak potížím v MHD předejít.
"V hromadné dopravě jsou proto, že je tam teplo. Když jim nabídneme víc míst v centrech pro ně určených, je šance, že půjdou raději tam," naznačil pražský radní Martin Dlouhý.
Hlavní město proto vytvořilo speciální mobilní týmy, které se budou přes zimu o bezdomovce v hromadné dopravě starat. "Toho člověka například z tramvaje vyvedou a nabídnou mu pomoc," popsal Dlouhý.
Nově vznikl také dispečink, přes který si terénní pracovníci, dopravní podnik, městská policie a neziskové organizace předávají informace o lidech bez domova. Dispečink má zároveň přehled, kde jsou pro bezdomovce aktuálně volná místa (více zde).
Zlín je s bezdomovci v kontaktu
Ve Zlíně se ovšem s něčím takovým nepočítá. "Neuvažovali jsme o tom, ale pokud nás dopravní podnik o pomoc požádá, jsme schopní vyčlenit terénního pracovníka a řešit problém podobně jako v Praze," poznamenal Kašný.
Ve Zlíně radnice eviduje asi čtyřicet lidí bez domova, tedy těch, kteří se ve městě zdržují celoročně.
"Víme o nich poměrně dost, jsme v kontaktu. Navštěvujeme lokality, kde přebývají, a ptáme se, jestli mají dávky nebo doklady, aby o dávky mohli požádat," popsal Kašný.
Podívejte se, co říkají bezdomovci v Praze na plán radnice, vykazovat je z MHD:
18. července 2013 |