Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

VIDEO: Baťova Electra dosedla v Otrokovicích, oceány zdolávala parníkem

  16:03aktualizováno  16:03
Stroj, se kterým v roce 1937 absolvoval Jan Antonín Baťa část své obchodní cesty kolem zeměkoule, zpestřil letošní prvomájové oslavy v Otrokovicích. Na přílet historického letounu Lockheed Electra byly zvědavé tisíce nadšenců. Do města se vrátil přesně po 80 letech.

„Electra představovala ve své době absolutní vrchol v letecké technice. Se stejným typem letadla se na svou cestu kolem světa vydala i Amelia Earhartová,“ popsal pilot zrekonstruovaného původního stroje Nikola Lukačovič.

Od ledna do května 1937 absolvoval Jan Antonín Baťa při své cestě v Electře 115 dnů a 28 tisíc letových kilometrů. Poté, co se mu při nouzovém přistání poškodil první stroj na letišti v Chicagu, okamžitě zakoupil další, se kterým výprava přistála 1. května 1937 v Otrokovicích. Přesně po 80 letech se tedy historicky cenný stroj vrátil na stejné místo.

Fotogalerie

„Letadlo však nelétalo přes Tichý ani Atlantický oceán. Vždycky ho v přístavu rozebrali a jeřábem naložili na palubu zaoceánského parníku. Z originálních leteckých zápisníků pilotů vyplývá, že přelety s ním mívaly maximálně tři hodiny,“ podotkl Lukačovič.

Kromě dvojice pilotů letoun pojme deset cestujících. „Jeden z nich ale býval vždy telegrafista a druhý mechanik,“ upozornil člen posádky Václav Bejček.

Stroj dokáže letět rychlostí až 310 kilometrů v hodině. Na krátkou, pouze 650 metrů měřící dráhu otrokovického letiště, s ním proto posádka dosedla bez nejmenších potíží. Nádrže letadla mají kapacitu 980 litrů paliva. Spotřeba dvou motorů se pohybuje kolem 180 litrů za hodinu. Letoun tedy dokáže ve vzduchu vydržet více než pět hodin.

Baťovi pečoval o letadla včetně slavné Electry, pak s ním obletěl svět

„Létá se s ním ve výšce do tří kilometrů. Kabina je totiž nepřetlakovaná, nemá kyslíkovou výbavu,“ objasnil Lukačovič.

Letadlo bylo od války v Severní Americe, kde jej před osmi lety koupil do své sbírky podnikatel Ivo Lukačovič. Zrestaurování výjimečného stroje, který nyní patří pod Letecké muzeum Točná, následně trvalo několik let.

Součástí doprovodného programu prvomájových oslav na letišti byl křest knihy Jana Hermana s názvem Baťa létá z Otrokovic. Nadace Tomáše Bati pak připravila výstavu pojmenovanou S Baťou vzhůru do oblak.

Po poledni pak akce vyvrcholila exhibicí Martina Šonky, pilota světové série Red Bull Air Race a zároveň mistra Evropy a vicemistra světa v letecké akrobacii kategorie unlimited – freestyle.

Akrobatická show Martina Šonky na letišti v Otrokovicích:





Hlavní zprávy

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.