Plavební komora s přístavištěm v Bělově u Otrokovic vyjde na zhruba 230 milionů...

Plavební komora s přístavištěm v Bělově u Otrokovic vyjde na zhruba 230 milionů korun. | foto: Vizualizace: Ředitelství vodních cest ČR

Baťův kanál se prodlouží, lodě proplují od Kroměříže až k Hodonínu

  • 0
Po pěti letech jednání české a slovenské úřady podepsaly smlouvu, která pomůže napojení Baťova kanálu u Skalice k řece Moravě před Hodonínem. V plánu je i komora v Bělově, která na severu rozšíří kanál do Kroměříže.

Pro Baťův kanál je to historická událost. Po letech snažení je jasné, že vyhledávaná vodní cesta nebude končit na jedné straně v Otrokovicích a na druhé v Sudoměřicích. Naopak. Prodlouží se do obou směrů, a celý kanál tak bude měřit přes 70 kilometrů.

"Odstranili jsme velkou překážku," pochvaluje si šéf obecně prospěšné společnosti pro Baťův kanál Vojtěch Bártek.

O prodloužení se totiž správci kanálu snaží více než pět let. Na severní i jižní straně cesty však zatím stále naráželi na problémy s vlastníky pozemků.

Výletní loď se po Baťově kanálu blíží k novému přístavišti ve Spytihněvi na Zlínsku.

Teď plánují, že nejpozději do pěti let bude možné doplout lodí po řece Moravě z Kroměříže až do slovenské Skalice. Změnu pocítí i provozovatelé přístavišť ve Zlínském kraji.

"Čekám, že tady uvidíme více slovenských návštěvníků," předpokládá starostka Napajedel Irena Brabcová.

Projet po kanále z Uherského Ostrohu do Hodonína totiž zatím nejde. Úsek řeky Radějovky, který od Skalice, jediného slovenského přístavu na kanálu, vede podél státní hranice k hodonínské části kanálu, je totiž nesplavný.

Připojit zhruba desetikilometrovou trasu není technicky složité. Vyžaduje to však další stavby spojené s okolními pozemky.

Právě v této fázi plánování narazili správci Baťova kanálu už před lety na zásadní problém.

"Některé pozemky na české straně patřily Slovensku a zase naopak. Muselo se to řešit na mezivládní úrovni a to bylo hodně složité," vysvětlil Bártek.

Při rozdělení republiky před dvaceti lety se totiž části území kousek od hranic detailně nevypořádaly. Proto musely zasednout obě vlády. A rozhodnutí padlo až po pěti letech.

Nová komora pomůže vodákům

Smlouvu o tom, že česká strana může dočasně používat slovenské pozemky a majetek, podepsali ministři dopravy a životního prostředí před několika dny na historicky prvním společném zasedání obou vlád v Uherském Hradišti.

"Ve vodní cestě vidím obrovský potenciál pro rozvoj turistického ruchu v tomto regionu," uvedl český premiér a uherskohradišťský rodák Petr Nečas.

Než bude možné po prodloužené cestě dojet ze Skalice do Hodonína, bude to trvat zřejmě dalších pět let. Tedy dobu potřebnou na vyřízení povolení, rozhodnutí a konečnou stavbu.

Jen o rok kratší dobu počítají správci vodní cesty na postavení plavební komory v Bělově u Otrokovic. Bez ní se teď vodáci ani turisté na výletních lodích nedostanou proti proudu řeky blíž ke Kroměříži.

"Vodáci u nás končí z jedné i druhé strany, protože kvůli jezu se dál nedostanou," vysvětlil starosta Bělova Jiří Přecechtěl. Přitom Morava od Kroměříže je bez problémů splavná.

Konečnou verzi projektu už má Ředitelství vodních cest hotovou. Komora i s přístavištěm by měla stát přes 180 milionů korun, které zaplatí stát. Do roka by mělo být hotovo stavební povolení a v roce 2016 by měla zažít komora svou první sezonu.

K připojení vodního úseku kolem Hodonína k Baťovu kanálu je potřeba splavnit krátkou část Radějovky od přístavu Skalica (červená značka) po soutok říčky s Moravou (modrá).

K připojení vodního úseku kolem Hodonína k Baťovu kanálu je potřeba splavnit krátkou část Radějovky od přístavu Skalica (červená značka) po soutok říčky s Moravou (modrá).