Na okraji travnaté startovací dráhy právě nastupuje do kabiny letadla Zlín 526 Peter Jakubčin. „Je to původní československá výroba z roku 1962,“ zdůrazňuje.
Stroj vyjel jako nový z hangáru letecké fabriky v Otrokovicích. Teď vypadá trochu jinak. Zdobí ho zářivé rudé hvězdy. Na nebi se stane součástí rekonstrukce letecké bitvy mezi sovětskými a německými stroji, kterou přichystal Retro Sky Team z Košic, jehož členem je i třiatřicetiletý Jakubčin.
„Letouny Zlín jsou pro to vhodné. Lítají nízko nad zemí a jsou dobře ovladatelné,“ vysvětluje Jakubčin, který je profesí dopravní pilot. „Řízení dopravního letadla a Zlína je podobné. Liší se systémy, výkony, plánováním letu. Jiné jsou postupy v případě nouze,“ doplnil.
Třiapadesátiletý šéf Retro Sky Teamu Ivan Vološin, který své lidi řídí vysílačkou ze země, zdůrazňuje elegantnost strojů Zlín i to, že jsou podobné německým Messerschmittům i ruským Jakům.
„Proto jsme si je vybrali a nastříkali je. Dobře se s nimi létá na malém prostoru,“ zdůrazňuje Vološin a dává pokyny dalším letcům.
Jedni nastupují do strojů s německými kříži, další do letadel s hvězdami. Zvedají palce a pomalu se rozjíždějí. Za chvíli je na nebi pět strojů a bitva začíná.
Pyrotechnik odpaluje třaskaviny přípravné na zemi
Piloti vykružují velké oblouky, pak se po obloze honí. Když nalítávají nad dráhu, ozývají se výbuchy a k nebi stoupá hustý dým. To byla simulovaná střelba a zásah protivníkova letadla. Pyrotechnik odpaluje třaskaviny přípravné na zemi. V dostatečné vzdálenosti do diváků, kteří se však i tak lekají.
Ve vzduchu je vedle Zlínů i jeden JAK 52 a Polikarpov. Za německým strojem se táhne dým, je taky zasažen. Po patnácti minutách podívaná končí. Piloti mávají tleskajícím návštěvníkům, kteří jsou nadšení. A není se čemu divit. Retro Sky Team před bitvou ještě ukázal létání v sestavách, při kterých byla letadla i jen metr od sebe.
„Piloti jsou zkušení, vědí jak reagovat. Všechno děláme s ohledem na bezpečnost, nás i diváků,“ ujišťuje Jakubčin, když opouští kabinu letadla. Vypadá klidně, jakoby právě vystupoval z trolejbusu. „Ale létání mě baví, je to zážitek,“ ujišťuje s lehkým úsměvem. „Je to přijatelně nebezpečné,“ směje se Vološin. „Když lítáte hodně roků, tak si zvyknete.“
Na přehlídce se měla představit i legenda domácího a světového akrobatického létání, pilotka Radka Máchová. Proslavil ji především obrácený přemet čtyř letadel vzdálených od sebe jen půldruhého metru. Nakonec ale do Bojkovic z Německa nestihla dorazit.