(Ilustrační snímek).

(Ilustrační snímek). | foto: Jiří Bervida, MAFRA

Autoklub se ohradil proti soudu, rallye v Lopeníku povolil podle pravidel

  • 3
Autoklub ČR odmítá verdikt odvolacího soudu, který jej a pořadatele rallye považuje za spoluviníky tragické nehody při závodech v Lopeníku. Mezi organizátory podniků v Česku vnesl aktuální rozsudek soudu nervozitu.

Průlomový verdikt, který změní přístup k závodům aut v České republice? Nebo nekompetentní vyjádření odborníků na justici, kteří rallye nerozumí?

Brněnský soud rozvířil uklidňující se vody motoristického sportu, když ve středu zrušil osmnáctiměsíční podmínku pro traťového komisaře Petra Pláška. Ten při závodech v Lopeníku v roce 2012 neuhlídal čtyři dívky, které stály blízko trati a zabilo je závodní auto (o verdiktu čtěte zde).

A navrch soudce řekl, že díl viny mají kvůli nedostatečným bezpečnostním opatřením organizátoři závodu a Autoklub České republiky, který rallye schvaloval.

„Závod byl zorganizovaný a povolený podle tehdejších pravidel, která však během něj nebyla dodržena,“ reagoval pro MF DNES generální sekretář Autoklubu ČR a Federace automobilového sportu ČR Adam Eliáš.

„Nesmíme však na pravidla nahlížet optikou dneška, od té doby se zpřísnila. V 80. letech stávali diváci u krajnice, což nám dnes přijde nepředstavitelné,“ doplnil.

Soudce: Předpisy neodpovídaly zákonům

Nedodržením pravidel myslí fakt, že dívky byly v zakázaném prostoru (byť nevýrazně označeném) a traťový komisař je odtud nevykázal.

Soudce Josef Teplý, který případ rozhodoval, ale považuje tehdejší předpisy autoklubu za nedostačující.

„Řeší se v nich podrobně organizace soutěží, bezpečnost závodníků, ale bezpečnosti veřejnosti je věnovaná malá pozornost,“ míní Teplý.

„Je zarážející, že v předpisech není povinnost navštívit nebo alespoň informovat majitele nemovitostí u trati o nebezpečných místech v okolí. Předpisy neodpovídaly tehdejším zákonům,“ řekl soudce.

„Nemyslíme si, že by byly předpisy v rozporu se zákonem,“ reagoval Eliáš.

Bezpečnostní plány jsou stále podrobnější

Běžnou praxí bylo a je, že lidé dostávají letáky se základními informacemi o závodech a v obci se objeví plakáty.

Riziková místa se na nich ale většinou neřeší. Ta bývají součástí bezpečnostního plánu závodu, který schvaluje komisař autoklubu. V Lopeníku ale plán tato místa podle soudu neobsahoval.

„Udělali jsme, co jsme měli,“ stojí si za svým organizátor rallye v Lopeníku Petr Bujáček.

Eliáš se ho zastává v tom, že v plánech závodu musejí být vyznačeny divácké zóny s tím, že zbývající místa u trati jsou pak automaticky brána jako zakázaná.

„Nerozlišujeme místa více či méně riziková,“ podotkl Eliáš.

Šéf Barum rally: Bude těžké prokázat tvrzení soudu

Pořadatelé automobilových soutěží, které MF DNES oslovila, si myslí, že soudce „střílí od pasu“ a problematiku rallye dobře nezná.

„Soud nemá pravdu. Bude problém prokázat to, co tvrdí,“ myslí si ředitel Barum rally Miroslav Regner.

„K závodům jsou zpracovávány bezpečnostní manuály, které se stále zpřísňují. Bývají v nich i riziková místa,“ doplnil.

Většina organizátorů vyznačuje rizikové zóny v bezpečnostních plánech závodů.

„Podle plánu je pak vytyčujeme u trati,“ přiblížil Josef Minařík, který organizuje Mikuláš Rally Slušovice, jež se jela tento víkend.

Nepochybuje, že pro její bezpečný průběh dělá dost. „Roznášíme letáky, vyvěšujeme zákazové cedulky, kde nemají lidé stát. Informujeme i přes místní rozhlas. V místech, kde nejsou divácké zóny, stojí lidé na vlastní nebezpečí,“ zdůraznil.

„Bezpečnostní plány jsou stále podrobnější. Na druhou stranu pořadatelé musejí počítat s tím, že se může něco stát,“ upozornil ředitel Valašské rally a rally v Hustopečích Rudolf Kouřil.

Po nehodě v Lopeníku autoklub zpřísnil pravidla například tak, že na cestě musejí být zpomalující retardéry a funguje lepší systém páskování tratí.

Případ z Lopeníku bude opět projednávat soud v Uherském Hradišti příští rok.