(Ilustrační snímek).

(Ilustrační snímek). | foto: Martin Stolař, MAFRA

Školy si chválí adaptační pobyty, hry slouží i jako prevence šikany

  • 1
Adaptační pobyty pro studenty prvních ročníků se školám osvědčily. Studenti se na nich formou her seznámí se spolužáky i učiteli a kurzy fungují i jako prevence šikany.

Úkol hry nazvané Vlajka je jasný. Děti musí prapor vzít z protivníkova pole. Jak při tom postupují, bedlivě sleduje vyškolený lektor. Všímá si, jak reagují, jestli křičí, jsou vulgární nebo se třeba pustí do vyjednávání a vyslechnou druhou stranu.

Tato aktivita je jednou z těch, s níž se mohou potkat studenti prvních ročníků gymnázií a středních škol na adaptačních pobytech. Školy je pořádají, aby se děti dobře poznaly a učitelé o nich získali lepší přehled.

„Máme s nimi velmi dobré zkušenosti, studenti lépe vědí, jak na sebe reagovat, když se vyskytne nějaká problematická situace,“ uvedl zástupce ředitele zlínského gymnázia na náměstí T. G. M. Přemysl Šil.

Například z výše popsané hry odborníci dokážou vyvodit řadu informací, které pomohou dětem i učitelům.

„Kdo je při hře vulgární, bude zřejmě vulgárně reagovat i při konfliktu se spolužákem,“ naznačil Petr Štěpáník z agentury Madio, která adaptační pobyty pro řadu škol organizuje.

Lektoři upozorní učitele na děti s rizikovým chováním

Školy kurzy pořádají už řadu let a berou je i jako prevenci sociálně-patologických jevů.

Ačkoliv si žádnou statistiku o počtu šikanovaných žáků nevedou, ředitelé se shodují, že pobyty dokážou děti stmelit.

„Kurzy se nám jednoznačně osvědčily. Máme zkušenost, že děti se na nich lépe poznají, lépe rovněž pochopí různé souvislosti v sociálních vztazích,“ řekla ředitelka Střední průmyslové školy strojnické ve Vsetíně Jarmila Minaříková.

Lektoři upozorní učitele na děti, u nichž hrozí, že by se mohly stát obětí šikany, nebo naopak na ty, které mají dominantnější povahu.

„Nemělo by zůstat jen u adaptačního pobytu, není samospasitelný. Důležité je pracovat s kolektivem i učiteli dál,“ je přesvědčen Štěpáník.

A právě to většina škol už dnes nabízí.

„Pobyty si chválíme a s odborníky pak spolupracujeme i přes školní rok. Například před několika lety jsme řešili projevy šikany, kdy kolektiv vyčleňoval jednoho spolužáka. To je důležité ihned řešit,“ uvedl zástupce ředitele Gymnázia Zlín-Lesní čtvrť Pavel Simkovič.

Většinou třídenní pobyt, v Holešově příměstský kurz

Kurzy školy pořádají většinou třídenní, s dětmi odjíždějí nejčastěji na některou chatu ve Zlínském kraji. Cena se obvykle pohybuje do 1 500 korun.

Například studenti Gymnázia Uherské Hradiště letos pojedou do Sidonie. Za dvouapůldenní pobyt zaplatí 1 100 korun.

Poradna OnaDnes.cz: ŠIKANA

Pro netradiční řešení se rozhodli v Holešově. „Pobyt vedeme jako příměstský, jsme v Holešově a děti mají zajištěný program od 8 do 16 hodin. Snižuje to náklady,“ uvedl ředitel tamního gymnázia Zdeněk Janalík.

S nabídkou adaptačních kurzů jsou spokojeni i rodiče. „Jsem ráda, že je škola nabízí. Syn se těší, není ten, který by se seznamoval o přestávce na chodbě,“ svěřila se jedna z matek, jejíž syn nastupuje do primy Gymnázia Zlín-Lesní čtvrť.

Ne každé dítě ale má povahu, které vyhovují stmelovací aktivity. „Adaptační pobyty mohu jednoznačně doporučit. Je ale potřeba být obezřetný při zapojování introvertnějších studentů,“ upozornil klinický psycholog Daniel Krejcar z Rožnova pod Radhoštěm, který se řady těchto kurzů účastnil.