Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Zlín se konečně dostane do hlavní železniční sítě, vznikne i tunel

  12:32
Plány na elektrifikaci a zdvoukolejnění železniční tratě ze Zlína do Otrokovic jsou už konkrétnější a blíže uskutečnění. Pro krajské město to bude znamenat komfortní spojení po železnici s okolním světem, což zatím zoufale schází. V Otrokovicích budou vlaky zajíždět i do tunelu pod křižovatkou.

Vlakové nádraží ve Zlíně | foto: Dalibor Glück, MAFRA

Mezi obyvateli Zlína se vyprávějí skazky o tom, jak bývají návštěvníci odjinud zaskočeni příjezdem po železnici. Nechápou, že tak malé a zanedbané může být nádraží krajského města. A někteří proto dokonce stanici omylem přejedou a musejí se vracet.

I tento problém vyřeší elektrifikace a zdvoukolejnění železniční tratě z Otrokovic, jež jsou významným železničním uzlem, do Zlína a později i do Vizovic. Plány se aktuálně dostávají do fáze, kdy začíná být jasno o technickém řešení i termínech. Což je podstatné, neboť město lepší železniční spojení nutně potřebuje.

„Tento projekt je pro naše město velmi důležitý a je třeba ho dotáhnout do konce,“ zdůraznil zlínský primátor Miroslav Adámek.

Trať Otrokovice - Zlín - Vizovice

Investice do elektrifikace a zdvoukolejnění za zhruba 7 miliard korun má začít v roce 2018 a trvat dva až tři roky. Z velké části ji zaplatí Evropská unie.

Cesta po železnici ze Zlína do Otrokovic by díky ní trvala jen 12 minut, vlaky mezi oběma městy by jezdily každou čtvrt hodinu. Přibyly by také přímé spoje do okolních měst, třeba do Uherského Hradiště, i do Prahy.

Reálný termín zahájení je rok 2018, přičemž výstavba by trvala dva až tři roky. Stála by kolem sedmi miliard korun, většinu má poslat Evropská unie.

Tunel v Otrokovicích

A na co se můžou lidé těšit? Díky dvoukolejné trati se zkrátí doba cestování vlakem ze Zlína do Otrokovic z 20 minut na dvanáct. Ve špičce budou pendlovat mezi městy vlaky každých 15 minut. Díky tomu se nebudou dublovat s trolejbusy na souběžné čtyřproudové silnici.

„Sníží se také hlučnost a vibrace, na které si stěžují lidé žijící podél trati,“ upozornil náměstek primátora Jiří Kadeřábek.

Zásadní je, že ubude přejezdů, což uvítají zase řidiči. Projektanti většinu z nich nahradí podjezdem nebo nadjezdem. Pod Kvítkovickou křižovatkou v Otrokovicích mají vést koleje dokonce tunelem.

„Každý přejezd je nebezpečný, proto hledáme jiné řešení, byť bude finančně náročnější. U akce takového rozsahu se ale více investovat vyplatí,“ upřesnil Jakub Ptačinský z tiskového oddělení Správy železniční dopravní cesty.

U přejezdů by se navíc kvůli zvýšené frekvenci vlaků mohly tvořit řady aut, což by brzdilo provoz na frekventované cestě do Zlína. Díky mimoúrovňovému křížení tato hrozba odpadá.

„Ze Zlína by také měly začít jezdit přímé vlaky do Uherského Hradiště, Kroměříže, ale i do Brna či Prahy,“ upřesnil mluvčí Ministerstva dopravy Martin Novák.

Kde vyroste nádražní budova?

Během pár týdnů bude hotová studie, která technické řešení upřesní. I s ohledem na finance a časové úspory řidičů a chodců. A vnese jasno do toho, kde by měla stát nová nádražní budova a jestli nebude stačit opravit starou.

Jízdní řády

Jízdní řády vlaků, autobusů a MHD zdarma

Město prosazuje, aby vyrostla nová nádražní budova východním směrem od staré. Tedy ještě blíže k autobusovému nádraží a zastávkám městské hromadné dopravy.

„Vznikl by tak dopravní terminál a nástupní místa by byla v jednom prostoru,“ upozornil Kadeřábek.

Společnost Cream ale tlačí na to, aby stanice stála západním směrem. Vlastní tam totiž pozemky a hodlá opodál vybudovat nové velké komerční centrum.

S touto variantou zatím počítá územní rozhodnutí vydané na část akce zdvoukolejnění a elektrifikace.

„Jestli bude budova stát o 100 metrů dál, není pro lidi až tak zásadní. Bude to pro ně znamenat jen necelou minutu chůze,“ naznačil šéf Creamu Martin Jarolím s tím, že by nové nádraží mohla firma postavit a pak část pronajmout Českým drahám.

„Jde o standardní developerskou lobby. My ale řešíme potřeby města a jeho obyvatel,“ reagoval mluvčí Správy železniční dopravní cesty Ptačinský. „Ve hře je stále více variant, rozhodnuto není.“

Autor:
  • Nejčtenější

Daň z nemovitosti ve Zlíně je nejvyšší v zemi, snížení zastupitelé odmítli

30. dubna 2024  8:42

Daň z nemovitosti nejprve navýšila zlínská radnice, potom stát. Ve výsledku tak platí, že je tento...

Plzeň - Zlín 3:0, dominance a klidný postup do finále. Dvakrát pálil Chorý

24. dubna 2024  17:15,  aktualizováno  21:02

Od začátku zápasu si šli pro vítězství a svému soupeři nedali žádnou šanci. Plzeňští fotbalisté...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Vláda chce z ČR udělat ostrov pracujících důchodců, řekla ve Zlíně Schillerová

30. dubna 2024  11:14,  aktualizováno 

Téměř všichni stínoví ministři z hnutí ANO v čele s Andrejem Babišem dorazili do Zlínského kraje. V...

ANO vytáhlo na europarlament. Dostálová slibuje podívat se na Green Deal

1. května 2024  14:17

Hnutí ANO zahájilo kampaň do Evropského parlamentu. Kandidáti se představili před Památníkem Tomáše...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Vražda ve Slopném: soud vyslýchal žalobce, který zatajil novou DNA z místa činu

30. dubna 2024  17:13

Téměř pět hodin dnes u soudu vypovídal Leo Foltýn, někdejší žalobce z případu vraždy seniora ve...

Velké hvězdy nechtějí hrát po půlnoci, říká šéf kultovního festivalu

2. května 2024  16:07

Má to být velký hudební zážitek s několika výjimečnými novinkami a největším pódiem v historii....

Bez krytí celníky by Březinova skupina nefungovala, řekl žalobce v závěrečné řeči

2. května 2024  12:49,  aktualizováno  15:38

Soudní projednávání vynášení informací z Celní správy členům tak zvané lihové mafie se dnes dostalo...

Valašské Klobouky chtějí ulevit centru, řidiči tady za parkování platí

2. května 2024  10:17

Řidiči ve Valašských Kloboukách si zvykají na nový systém parkování v centru města. Zpoplatněné je...

Dvacet let dotací z EU. Přinesly zločiny, ale i vlaky, techniku a splavné řeky

2. května 2024

Premium Lázně, které nevznikly a je z nich night club nebo zdvihací most, který se nikdy nezdvihl. Česko...

10 nejčastějších podvodů na internetu: Dokážete ochránit sebe i svou rodinu?
10 nejčastějších podvodů na internetu: Dokážete ochránit sebe i svou rodinu?

V digitální éře, kde technologie proniká do všech aspektů našich životů, se také zvyšuje riziko podvodů. Od falešných e-mailů a inzerátů až po...

Natáčení Přátel bylo otřesné, vzpomíná herečka Olivia Williamsová

Britská herečka Olivia Williamsová (53) si ve čtvrté sérii sitcomu Přátelé zahrála epizodní roli jedné z družiček na...

Byli vedle ní samí ztroskotanci, vzpomíná Basiková na muže Bartošové

Byly každá z jiného těsta, ale hlavně se pohybovaly na opačných pólech hudebního spektra. Iveta Bartošová byla...

Autofotka: Sen z plakátů v kotrmelcích. Mladíček v tunelu rozbil Ferrari F40

Symbol italské nenažranosti se již skoro čtyři dekády pokouší zabít své řidiče. Jízda s Ferrari F40 bez posilovače...

Ukaž kozy, řvali na ni. Potřebovala jsem se obouchat, vzpomíná komička Macháčková

Rozstřel Pravidelně vystupuje v pořadu Comedy Club se svými stand-upy, za knihu Svatební historky aneb jak jsem se nevdala se...

Do Bolívie jsem odešla kvůli smrti rodičů, přiznala sestra Romana Vojtka

Mladší sestra herce Romana Vojtka (52) Edita Vojtková (49) je módní návrhářkou a žije v Bolívii. Do zahraničí odešla...