S ambiciózními plány se vrací holding Synot do českého fotbalu. Nejvyšší domácí soutěž, která nově nese název Synot liga, chce rozhýbat moderními prvky i stovkami milionů korun, které se Synot v nejbližších letech zavázal přinést.
„České lize chybí návštěvnost. Zvýšit zájem diváků je tím hlavním, čemu chceme pomoct,“ plánuje majitel Synotu Ivo Valenta.
Jak toho chcete dosáhnout?
Moderním pojetím, zkušenostmi, které čerpáme i v zahraničí. Musíme dát lidem víc zábavy, větší divadlo, silnější zážitek, lepší marketing.
Co máte konkrétně na mysli?
Třeba losování o atraktivní dárky, věrnostní bonusy pro návštěvníky. A hlavně je potřeba využívat moderní komunikační technologie, v tom jsou nedostatky.
Například ředitel fotbalového Slovácka Vladimír Krejčí ale stále zastává názor, že pokud bude dobrý fotbal, je veškerý marketing zbytečný a diváci chodit budou. Vy to vidíte jinak?
Já se na fotbal dívám jako na celek. Ne z pohledu jednotlivých klubů, kterým jde zrovna karta a třeba právě hrají o poháry, jako například Plzeň. Je potřeba se zabývat i tím, jak podpořit kluby, které nemají takové ambice, nemají tolik peněz. Ne každý může být první, lidé by měli chodit za zábavou i na týmy, kterým se třeba zrovna tolik nedaří.
Budou v české lize patrné nějaké inovativní prvky už nyní na podzim?
To asi nestihneme, chystáme to spíš na příští rok. Přece jen jsme se stali oficiálním partnerem fotbalové ligy teprve nedávno. Ale plánujeme, že některým klubům zafinancujeme pilotní projekt dobrovolného věrnostního programu a s tím spojených výhod. K fanouškům přece nevede cesta různými zákazy, je nutný pozitivní přístup.
Partnerství skupiny Synot, do níž patří i sázková kancelář Synot Tip, s českou fotbalovou ligou vyvolalo nevoli sázkové kanceláře Chance. Podle ní jste narušili její exkluzivní partnerství s českou ligou. Souhlasíte?
Moc se mi to nechce komentovat, připadá mi to spíš úsměvné. Chance se tím možná jen snaží dosáhnout vlastního zviditelnění. Už to, že mají svou značku v prezentaci ligy na krásném místě za relativně malé peníze, pro ně přitom musí být příjemné. Ale jak se do lesa volá, tak se z lesa ozývá. Nebo taky: každá akce vyvolává reakci.
Jak to myslíte?
Může se jim něco podobného stát do budoucna, třeba se Chance bude chtít dostat do jiných sportovních soutěží a někdo je tam nebude chtít pustit. Je to celé hloupost, vždyť ve fotbale je dost místa pro spoustu společností. Zároveň se ukazuje, že vstup skupiny Synot do české ligy je velmi prospěšný, protože probudil velký zájem nejen jiných společností, ale i těchto sázkových kanceláří. Najednou je Fortuna ve Slavii a podobně. Všichni se snaží. Cílem je dostat do fotbalu víc peněz a to se daří.
Kolik peněz do českého fotbalu konkrétně přinesou firmy Synotu?
Jsou to stovky milionů korun. Máme smlouvu na čtyři roky se čtyřletou opcí, náš zájem je o dlouhodobé partnerství. Ale nejde jen o peníze, chceme do fotbalu také vnést moderní prvky a koneckonců i rozhýbat konkurenci v českém sportovním marketingu obecně.
Skupina Synot vlastnila stejnojmenný slovácký klub 1. FC Synot, po trestu za účast v korupční aféře jste jej ale před deseti lety opustili. Mluvil jste o tom, že český fotbal je pro vás uzavřenou kapitolou. Proč jste se nyní vrátil právě do něj?
Na český fotbal jsem nezanevřel. Tato záležitost je za námi, dívám se dopředu. Beru to pouze z marketingového hlediska, je to dobrá příležitost pro společnosti skupiny Synot v České republice i zahraničí. Přitom už se zdaleka nevěnujeme jen sázkám a loteriím. Padesát procent provozního hospodářského výsledku za minulý rok tvořily právě naše aktivity mimo loterijní průmysl.
Vaše firmy ale dál podporují i některé konkrétní kluby, že?
Ano, dlouhodobě podporujeme fotbalové Slovácko coby odkaz mého táty a několik let i Trenčín a Jablonec. Dále basketbal v Nymburku a Nitře. K tomu taky okresní fotbal na Slovácku. A začínáme i ve Španělsku, kde zakládáme firmy. Slíbil jsem fotbalovým funkcionářům v Granadě (prvoligový španělský klub), že pokud se nám bude dařit, podpoříme je.
Konkrétně podpora fotbalového Slovácka se v posledních letech nějak mění?
Je pravda, že je nižší než v minulosti. Souvisí to se změnou loterijního zákona. Dříve jsme do Zlínského kraje poslali asi 160 milionů korun, teď všechny peníze odevzdáváme státu a v regionu rozdáváme jen zhruba 20 milionů korun. Z toho musíme podělit ty hlavní příjemce. A cítím jako povinnost přispět i na místní Fotbalovou akademii, kterou jsme s tátou zakládali.
Dřívější 1. FC Synot jste přesně před deseti lety přejmenoval na Slovácko, pár měsíců poté jste klub prodal Janu Řezníkovi. Jak hodnotíte kondici klubu pod současným majitelem Zdeňkem Zemkem, který Slovácko vlastní od roku 2007?
Velice dobře. V Uherském Hradišti vždy půjde o fotbalový klub s regionálním významem. Pana Zemka obdivuju, je to frajer. Každému, kdo do fotbalu takovým způsobem dává peníze, jenom tleskám, dobře vím, jak těžké je sehnat každý milion. Fotbalistům se daří, návštěvnost zápasů je stále poměrně vysoká, to je skvělé.
Fotbal táhnou firmy, které Zemek vlastní nebo mu jsou blízké. Ale nechybí Slovácku přece jen zapojení většího počtu regionálních sponzorů?
Vždy, když existuje dominantní majitel, všichni říkají: „On to zafinancuje, co bychom mu dávali.“ To je nešvar i jinde.
Za vás to tak nebylo, ne?
Částečně jsme se s tím taky setkávali, i když je pravda, že klub se netajil velkými ambicemi, tak přispívalo i víc firem. Navíc jsme se fotbalu nevěnovali v období krize, firmy byly štědřejší. Myslím, že panu Zemkovi a Slovácku by mohlo pomoct oživení ekonomiky a už v příštím roce by mohly přijít další regionální firmy.
Vsadil jste si na to, jakého umístění Slovácko dosáhne v letošním ligovém ročníku?
Ne, já nesázím, většinou mi totiž tipy nevychází. (směje se) Ale moc bych si přál, aby se umístilo na pohárové příčce.