Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

V Česku se neutrácí jen za dálnice. Zbytečně drahé jsou i informační tabule

  1:55
V Česku se staví dráž než v ostatních evropských zemích nejen dálnice, ale i další zařízení související s dopravou. Například informační tabule, které varují řidiče třeba před kolonami nebo náledím. Český stát za ně přes Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) platí mnohem více než Německo.

Cedule na českých dálnicích jsou zbytečně drahé. V Německu stojí podstatně méně. | foto: MF DNES

MF DNES zjišťovala ceny podobných zařízení poté, co ŘSD zadalo bez soutěže zakázku na třicet tabulí a jejich provoz a údržbu společnosti Kapsch za miliardu korun – z toho 450 milionů spolknou samotné tabule. Cena jednoho informačního panelu tak v Česku činí 15 milionů korun bez DPH.

A kolik stojí v Německu? "Počítáme s náklady od 200 do 350 tisíc eur za celý portál. Záleží hlavně na tom, kolik má dálnice pruhů," říká Ansgar Dönges, který se zabývá telematikou na německém ministerstvu dopravy. Němci tedy za komplet včetně montáže a senzorů, které například umožní zjistit, že hrozí zácpy, zaplatí zhruba devět milionů korun – a to na osmiproudových dálnicích.

Nejlevnější model srovnatelný s českými podmínkami vyjde sousedy lehce přes pět milionů korun. "Pro tak velké rozdíly rozhodně vysvětlení nemám. Každopádně ty německé ceny odpovídají podle mě realitě více," říká Petr Moos z dopravní fakulty ČVUT.

Německý systém se oproti českému mírně liší, v Německu nenarazíte tak často na cedule sdělující například, aby jeli lidé dovolenou rychlostí nebo aby si naladili rádio. "Cedule tam jsou, ale ne v tak masivní formě jako u nás," říká Moos.

České cedule jen varují

Místo toho mají Němci hlavně liniové řízení, které umožňuje proměnlivými značkami řídit dopravu v místech, kde je velký provoz. České tabule jen informují a varují, německé řídí. Například umějí stanovit, jakou rychlostí mají řidiči jet, aby nedošlo ke kolonám. Chybí jim však textová část, která by poradila, kudy kolonu objet.

30 cedulí za miliardu

Lukrativní zakázku na stavbu a provoz 30 informačních portálů získala společnost Kapsch bez soutěže za zhruba miliardu korun. Stalo se tak díky tajnému dodatku ke smlouvě na provozování mýta.

Na samotné tabule musel Kapsch vypsat vlastní výběrové řízení (nemohl spolknout celou zakázku sám), šest let se však bude starat o provoz a údržbu.

Systém pro tabule využívá část mýtného systému, a proto podle ŘSD není možné zadat zakázku někomu jinému, protože je Kapsch za fungování mýtného odpovědný státu.

České ministerstvo dopravy tvrdí, že nelze vzít jen 450 milionů korun určených na stavbu a zprovoznění a vydělit je 30 cedulemi, které Kapsch má postavit. V zakázce totiž podle nich jsou ještě například investice do kamerového systému nebo systém výpočtu jízdních dob. Zkoušeli jsme proto zjistit položku po položce, co na českých portálech vlastně kolik stojí. Bez úspěchu.

"Rozdělení ceny na jednotlivé komponenty a služby není logicky možné vzhledem k tomu, že se jedná o systém, a nikoliv o množinu izolovaných funkčních zařízení či aplikací," uvedla mluvčí ŘSD Martina Vápeníková.

MF DNES má k dispozici i přesnou položkovou kalkulaci na jeden informační portál od jedné z firem, které je na české dálnice dodávají. Cena: 7,3 milionu korun bez DPH. Firmy, které je na české dálnice dodávají, však nechtějí o cenách v žádném případě mluvit veřejně.

Jde to levněji

Levnější portály než na českých dálnicích budou i na silnicích v péči pražské Technické správy komunikací. Ta vypsala soutěž na 48 cedulí, v které odhadovala cenu 7,29 milionu korun bez DPH za kus. Osmnáct tabulí je však pouze výměna původních, i tak je ale cena nižší.

Nakonec za ně zřejmě zaplatí ještě méně – v dosud neuzavřené soutěži přišla nabídka s cenou jedné tabule lehce přesahující pět milionů korun.
"Budou zobrazovat aktuální dopravní informace, tedy uzavírky, objízdné trasy, stupně provozu, sněhové zpravodajství, informace o dopravních nehodách, datum, čas, teplotu," vypočítá mluvčí TSK Tomáš Mrázek.

ŘSD tvrdí, že v Praze je blíže k cedulím elektřina a další infrastruktura, a budování přípojek je proto mnohem levnější než na dálnicích. I na nových dálnicích, kde už ŘSD má i elektřinu, jsou však ceny portálů dražší než v Německu. Jejich cena činí mezi osmi až čtrnácti miliony korun, v Německu jsou nejdražší za devět milionů korun.

Zajímavé je i srovnání nákladů na provoz a údržbu systému. Kapsch je bude udržovat a starat se o provoz za zhruba půl miliardy korun, v průměru tedy za 2,7 milionu korun ročně, což je zhruba 18 % ceny každého portálu. V Německu počítají s částkou šestkrát nižší: se třemi procenty.

Ministerstvo dopravy, ŘSD ani Kapsch problém v cenách tabulí nevidí. "V celé kauze cen dálničních staveb se velmi často srovnávají nesrovnatelné věci bez znalosti toho, co skutečně daná cena obsahuje a co ne," tvrdí Jakub Ptačinský z tiskového oddělení ministerstev.

Podobně mluví i Kapsch. Podle jeho mluvčího Davida Šimoníka je to stejný "nesmysl jako porovnávat, jestli je levnější používat kartáček na zuby, nebo kartáč na boty".

Autor:

Francouzští pekaři upekli rekordní bagetu, snědli ji bezdomovci

  • Nejčtenější

Rusové se vrací. Putin propagandisticky slaví a těží z toho i tamní ekonomika

3. května 2024

Počátek války na Ukrajině vyvolal mezi některými Rusy už v únoru roku 2022 velké obavy. Během...

Z prodejen mizí košíky do ruky. Hodily se na malý nákup, skuhrají zákazníci

1. května 2024

Z českých obchodů začínají mizet malé příruční nákupní košíky. Zákazníci se tak často musí spokojit...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

KOMENTÁŘ: Stanjurova další daň je prohrou pravicové politiky

3. května 2024

Premium Po zklamání z chabého výnosu windfall tax ministr financí plánuje, jak si na banky posvítit jinak –...

KOMENTÁŘ: Po solárním tunelu je tu další. Možná ještě větší

2. května 2024

Premium Čeští solární lobbisté otevírají šampaňské, protože se otevřela cesta k dalšímu solárnímu Klondiku,...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Upozornili na výrobní vady letadel Boeing, oba během měsíce zemřeli

3. května 2024  18:23

Po krátké nemoci zemřel bývalý auditor kvality u dodavatele společnosti Boeing, který vůči letecké...

Ruskému ropnému průmyslu docházejí lidi, důvodem je válka na Ukrajině

6. května 2024  16:24

Ruský ropný a plynárenský průmysl hraje zásadní roli pro financování invaze na Ukrajinu. Kremlu...

Cena robusty trhá rekordy. Produkci kávových zrn dusí sucho ve Vietnamu

6. května 2024  14:41

Cena kávy robusta se podle Mezinárodní organizace pro kávu (ICO) vyšplhala na nejvyšší úroveň za 45...

Čína hrozí cly na koňak. V sudech by zůstalo moře nevypité pálenky

6. května 2024  13:05

Francouzští výrobci koňaku mají starosti. Tentokrát je nezpůsobilo počasí ani prohibiční kampaň,...

Pekaři ve Francii upekli rekordní bagetu dlouhou přes 140 metrů, snědli ji bezdomovci

6. května 2024  10:22

Francouzští pekaři v neděli upekli nejdelší bagetu na světě a překonali tak rekord, který dosud v...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

V 59 letech zemřela herečka Simona Postlerová, ještě v sobotu zkoušela

Zemřela divadelní a filmová herečka Simona Postlerová, bylo jí 59 let. Zprávu o úmrtí potvrdil nadační fond Dvojka...

Dara Rolins je po další plastice. Kritiku fanoušků nechápe, cítí se svěží

Zpěvačka Dara Rolins (51) se na čas stáhla z veřejného života. V tom období prodělala „estetický zákrok“ a na sociální...

Titěrné sukně i míčky na podpatcích. Zendaya vzkřísila trend tenniscore

S nadsázkou bychom mohli říct, že největší tenisovou událostí tohoto roku je premiéra snímku Rivalové. Aspoň co se módy...

Je to šílený, hodnotily firmy práci řemeslníků, kteří opravili střechu

Po zimě se často ukážou mnohé „vady na kráse“ domu, střechy nevyjímaje. Někdy nezbývá nic jiného než kompletní výměna....

Ukradené auto s AirTagem si našel, ale od policie dostal vynadáno

Vyjít ráno před dům a nenajít tam svůj vůz je noční můrou každého majitele. Do takové nezáviděníhodné situace se dostal...