Kunovické letadlo L 410 slaví výročí. První stroj vzlétl před 45 lety

  11:59
Letoun L 410 znají piloti na celém světě. Přistává na regionálních letištích v Evropě, Rusku i Africe. Umí vzlétnout na trávě, štěrku, písku i na nejnebezpečnějším letišti na světě. Kunovická firma ho vyrábí už 45 let. Poprvé se do oblak vznesl 16. dubna 1969. Od té doby továrna v různých verzích vyrobila 1 100 kusů.

Je typické aprílové odpoledne. Chvilku prší, chvilku sněží a na přistávací ploše kunovického letiště stojí první prototyp letounu L 410. Piloti František Svinka a Vladimír Vlk se chystají na první zkušební let.

Ani jeden netuší, že se zapíší do historie. Právě 16. dubna 1969 totiž začíná nečekaně dlouhá a úspěšná cesta letounu L 410.

"Už tehdy měl prostornou kabinu, která byla mezi konkurenty výjimečná," vysvětlil úspěch hlavní konstruktér Aircraft Industries Miroslav Pešák.

Přestože za 45 let prošel stroj mnoha verzemi, pořád se jeho hlavní konstrukce vyrábí ze slitiny hliníku. Má stejně robustní podvozek jako tenkrát. A podobně jako tehdy dokáže pořád přistát na jinak nepřístupných místech s krátkou délkou vzletu i přistání.

"Třeba v trávě, písku nebo na kamení," zdůraznil Pešák. Nebo na nejnebezpečnějším letišti světa u Mount Everestu (více zde).

V Sovětském svazu vyzkoušeli i extrémní teploty

A stejně jako na začátku, mají i teď o L 410 největší zájem v Rusku. Už tehdy měl totiž kunovický letoun přednosti, které neměly konkurenci.

Letoun "nové generace" bude hotový už letos

Letecká továrna v Kunovicích, která má více než osmdesátiletou tradici, prožívá zásadní rok. Je to první období pod stoprocentním vlastnictvím ruského těžařského holdingu UGMK.

A začíná náročným plánem. Firma má do konce roku vyrobit 16 letounů, což je novodobé maximum. "Změnili jsme kvůli tomu i uspořádání výroby," potvrdila ředitelka Aircraft Industries Ilona Plšková.

Kromě toho ale podnik pomalu dokončuje zásadní modernizaci letounu L 410. Ponese označení L 410 NG neboli New Generation. Na jeho vývoji spolupracuje kunovická společnost s mnoha dalšími českými firmami, výzkumnými pracovišti i školami.

Pokud se všechno povede, bude první svého druhu na světě.

Unese těžší náklad, vydrží delší dobu, pohánět ho bude výkonnější motor a nabídne i větší prostor pro zavazadla. K tomu by měl doletět na větší vzdálenost, nová bude kabina pro piloty s moderní technologií, která místo analogových přístrojů nabídne pilotům digitální obrazovky.

"S inovací jsme začali už před čtyřmi lety," upřesnil technický ředitel Karel Minařík. "Letoun bude mít například i lehčí a pro nás méně pracné dveře," doplnil.

Všechny práce by měly být hotové do konce srpna. Pak stroj projde pozemními zkouškami a připraví se na první vzlet.

"Chceme to stihnout do konce tohoto roku. I kdyby to mělo být třeba na Silvestra," prohlásila s nadsázkou Plšková.

Pravdou ovšem je, že na výrobu letounů i jejich vývoj potřebuje odborníky. Do konce roku by se počet zaměstnanců měl zvýšit na 1 008.

"Je to rutinní, ale náročná práce, která vyžaduje přesnost, znalosti spojené s leteckou výrobou a přísné dodržování postupů," dodala. Takové pracovníky ale firma zatím shání marně.

I v bývalém Sovětském svazu museli piloti zvládnout náročné zkoušky v extrémních teplotách od mínus 40 do plus 44 stupňů Celsia.

Uspěli a kariéra L 410 odstartovala. "K přežití by to ale nestačilo," upozornil konstruktér.

Odborníci proto dál pracovali na jeho modernizaci. Upravovali doletovou vzdálenost, zvětšovali prostor pro cestující a doplňovali moderní přístroje.

Už rok po prvním vzletu vyzkoušeli vylepšenou verzi. A modernizovaný letoun nabízeli ze začátku téměř každé dva roky.

Po roce 1989 přišly změny

Po revoluci v roce 1989 ale nastalo náročné období. Podnik se musel přizpůsobit novým trhům a splnit obrovské množství požadavků, které chtěli zákazníci na západ od našich hranic. V 90. letech měla továrna splněné potřebné certifikáty pro Dánsko, Švédsko, Argentinu i Ameriku.

Dnes se navíc dá měnit podle účelu. Což znamená, že vyhovuje soukromé firmě, státní organizaci, armádě i aeroklubům.

Když z něj pracovníci demontují sedadla, převeze až 1 700 kilogramů nákladu. Může mít také dveře, které se dají otevřít za letu, a sloužit pro sportovce.

Nechybí verze s lůžky pro zraněné nebo s luxusní výbavou pro VIP zákazníky. Existuje i verze s monitorovacím systémem, infrakamerou, skenery a satelitní komunikací. "I přes své stáří stále splňuje požadavky," dodal Pešák.

Letadlo L 410 získalo jako jedno z mála certifikát i pro provoz na extrémním letišti Lukla v Nepálu:

Autor:
  • Nejčtenější

Při nehodě zemřel řidič osobního auta, srazil se s náklaďákem plným kamení

25. března 2024  14:33,  aktualizováno  26.3 8:35

Tragická nehoda nákladního a osobního auta uzavřela v pondělí dopoledne provoz na silnici mezi...

Tehdy a teď. Fotografie ukazují, jak se proměnila známá místa ve Zlíně

23. března 2024  13:57

Některá místa se příliš nezměnila, jiná dostala moderní tvář, další už neexistují. Muzeum ve Zlíně...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Za med bychom neměli chtít méně než 200 kč za kilo, říká včelař. A bojí se sršní

26. března 2024

Premium Díky nezvykle teplému únoru se příroda probudila o dost dříve, než bývá běžné. Rozkvetla řada...

Babiččiny zelové kraslice měl v pracovně i císař, říká krasličářka z Hradiště

22. března 2024  15:56

Nová techniku zdobení velikonočních vajíček se poprvé objevila před více než sto lety. Tehdy ji...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Zlínští hokejisté rozdrtili Litoměřice, semifinálovou sérii srovnala i Jihlava

20. března 2024  22:04

Zlínští hokejisté vyhráli ve druhém semifinálovém utkání první ligy v Litoměřicích drtivě 8:1 a...

Vydří trojčata dovádějí v tropické hale zoo, úspěšný odchov se podařil potřetí

28. března 2024  12:56

Zlínská zoo představila vydří mláďata narozená koncem letošního ledna. Návštěvníci už je mohou...

Otrokovice si pořídí první radar, bude krotit rychlé řidiče v Kvítkovicích

28. března 2024  8:54

Mnoho řidičů, kteří jezdí přes otrokovickou část Kvítkovice, si nedělá hlavu s dodržováním...

Zlín odvrací semifinálový krach. Musí zlepšit zakončení, těší se na podporu fanoušků

28. března 2024  8:29

Repríza loňského finále se Zlínem, nebo překvapivá série s Litoměřicemi. Jedna věc je jistá. V...

S jednou kartou a pohodlněji. V Kroměříži představili nové hybridní autobusy

27. března 2024

Cestující v Kroměříži budou moci jezdit na jednu kartu linkovými autobusy, regionálními vlaky i...

Rána pro britskou monarchii. Princezna Kate má rakovinu, chodí na chemoterapii

Britská princezna z Walesu Kate (42) se léčí s rakovinou. Oznámila to sama ve videu na sociálních sítích poté, co se...

Smoljak nechtěl Sobotu v Jáchymovi. Zničil jsi nám film, řekl mu

Příběh naivního vesnického mladíka Františka, který získá v Praze díky kondiciogramu nejen pracovní místo, ale i...

Rejžo, jdu do naha! Balzerová vzpomínala na nahou scénu v Zlatých úhořích

Eliška Balzerová (74) v 7 pádech Honzy Dědka přiznala, že dodnes neví, ve který den se narodila. Kromě toho, že...

Pliveme vám do piva. Centrum Málagy zaplavily nenávistné vzkazy turistům

Mezi turisticky oblíbené destinace se dlouhá léta řadí i španělská Málaga. Přístavní město na jihu země láká na...

Kam pro filmy bez Ulož.to? Přinášíme další várku streamovacích služeb do TV

S vhodnou aplikací na vás mohou v televizoru na stisk tlačítka čekat tisíce filmů, seriálů nebo divadelních...